Ustawa CAN-SPAM
Ustawa CAN-SPAM, która jest skrótem od Controlling the Assault of Non-Solicited Pornography And Marketing Act, to prawo uchwalone w Stanach Zjednoczonych w 2003 roku w celu uregulowania komercyjnych wiadomości e-mail. Jej głównym celem jest ustanowienie standardów i wymogów dotyczących wysyłania komercyjnych wiadomości e-mail, a także zapewnienie odbiorcom określonych praw i ochrony.
Zgodnie z ustawą CAN-SPAM, komercyjne e-maile muszą zawierać dokładne informacje w nagłówku, jasno identyfikować się jako reklamy, podawać ważny fizyczny adres pocztowy nadawcy oraz oferować odbiorcom jasny i łatwy sposób rezygnacji z przyszłych e-maili. Ustawa zabrania również używania zwodniczych tytułów oraz fałszywych lub wprowadzających w błąd informacji w treści wiadomości.
Ustawa wymaga, aby zapisy o rezygnacji od odbiorców były honorowane niezwłocznie, zwykle w ciągu 10 dni roboczych. Gdy odbiorca wypisuje się, nadawca nie może wysyłać mu żadnych dalszych komercyjnych wiadomości e-mail, chyba że odbiorca wyraźnie wyrazi zgodę na ponowny zapis.
Oprócz regulacji dotyczących komercyjnych e-maili, ustawa CAN-SPAM zakazuje również pewnych praktyk związanych z gromadzeniem adresów e-mail, takich jak używanie zautomatyzowanego oprogramowania do zbierania adresów e-mail z witryn internetowych bez zgody. Zabrania także wysyłania e-maili na listy adresów e-mail uzyskane w ten sposób lub używania fałszywych lub wprowadzających w błąd informacji do pozyskiwania adresów e-mail.
Naruszenia ustawy CAN-SPAM mogą skutkować znacznymi karami, w tym grzywnami i karą pozbawienia wolności.