Jak utrzymać higienę bazy adresowej?
Higiena bazy adresowej to szereg działań, dzięki którym upewnisz się, że masz jakościową listę kontaktów. W koncie GetResponse ten termin jest również nazwą funkcjonalności, która daje Ci możliwość usuwania lub blokowania kontaktów.
Co rozumiemy pod pojęciem utrzymywania higieny bazy adresowej:
– pozbywanie się zduplikowanych adresów email,
– utrzymywanie listy w dobrym stanie,
– blokowanie niechcianych adresów email oraz domen, które mogą negatywnie wpłynąć na Twoją strategię marketingową.
Higiena bazy adresowej zaczyna się jednak przed samym wprowadzeniem kontaktów do konta. Kontakty na Twojej liście muszą wyrazić wcześniej zgodę na otrzymywanie Twoich wiadomości. Unikaj dodawania kontaktów tylko po to, aby zwiększyć rozmiar listy. Liczy się jakość, a nie ilość.
Pielęgnowanie jakości bazy adresowej zwiększa dostarczalność, podwyższa wskaźniki otwarć i kliknięć oraz sprzyja zaangażowaniu klientów.
Co to oznacza, że lista działa na podstawie pozwolenia odbiorcy?
Wszystkie listy, które nie wymagają zapisu z potwierdzeniem, muszą opierać się na zgodzie subskrybenta na otrzymywanie Twoich wiadomości. To oznacza, że musisz uzyskać od swoich kontaktów bezpośrednią i jasną zgodę na dodanie ich do listy mailingowej.
Przedstawiamy przykłady list, których członkowie nie wyrazili zgody na mailing:
– tzw. „bezpieczne listy” (zazwyczaj kupione w sieci z gwarancją skuteczności), listy pozyskane od osób trzecich i listy rejestrowane (do których subskrybenci zostali skopiowani, zapisując się na zupełnie inną listę). Kupowanie listy od osób trzecich nie jest równoznaczne z posiadaniem zgody subskrybentów na otrzymywanie wiadomości.
– listy składające się z adresów Twoich znajomych i członków rodziny. To, że kogoś znasz, nie oznacza, że ta osoba zgodziła się na bycie częścią Twojej bazy adresowej.
– listy adresów email znalezionych w serwisie LinkedIn
– listy starsze niż pół roku. Jeżeli masz daną listę tak długo i od dłuższego czas nie masz kontaktu ze znajdującymi się na niej ludźmi, to jest duża szansa na to, że osoby te nie zgadzają się już na otrzymywanie wiadomości.
Sprawdzaj jakość swojej listy, zanim ją prześlesz do naszego systemu — usuń z niej zwrócone, wypisane i niepoprawne adresy email. I pamiętaj o najważniejszym: zawsze dawaj możliwość wypisania się z Twojej listy.
Jak zwiększyć zaangażowanie mojej bazy adresowej?
Istnieją dwie główne strategie zwiększenia zaangażowania kontaktów:
– naprawianie przestarzałej bazy i próba wygenerowania zaangażowania poprzez kampanię ponownego potwierdzenia (tzw. reconfirmation campaign)
– usuwanie niezaangażowanych kontaktów. Kontakt niezaangażowany w GetResponse to osoba, która nie otworzyła dwóch wiadomości z prośbą o ponowne potwierdzenie. Uwaga: zalecamy wysyłać maksymalnie 2 wiadomości z prośbą o ponowne potwierdzenie. Dzięki temu unikniesz zgłoszeń spamu.
Skorzystaj z Zaawansowanego wyszukiwania, aby znaleźć niezaangażowane kontakty. Jeżeli na Twojej liście lub w całym koncie są osoby, które chcesz usunąć z dowolnej przyczyny, możesz to zrobić na stronie Higiena bazy adresowej.
Czy warto blokować niezaangażowane kontakty?
Warto blokować tylko te adresy lub domeny, którym chcesz uniemożliwić ponowny zapis na Twoje listy. Zalecamy tworzenie reguł blokowania kontaktów według własnego uznania.