Jak skonfigurować SMS marketing w USA i Kanadzie?
Funkcja SMS dostępna jest tylko w planach MAX. Tutaj uzyskasz szczegółowe informacje na temat GetResponse MAX.
Ze względu na rosnące w skali globalnej ryzyko ataków typu „mass pumping” przy pomocy SMS-ów należy pamiętać, że rozpoczynając kampanię na nowym rynku, za każdym razem powinieneś zapoznać się z wytycznymi dotyczącymi rynku lokalnego bezpośrednio ze strony internetowej naszego dostawcy Vonage. Nie jesteśmy w stanie zapewnić najwyższej jakości dostarczalności bez spełnienia tych wymagań przez naszych klientów, często oznacza to kontakt P2P z Vonage w celu załatwienia formalności:
Funkcje i ograniczenia specyficzne dla kraju – Wsparcie Vonage API
Aby wysyłać wiadomości SMS w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, należy przestrzegać regionalnych przepisów. Jeśli planujesz SMS-owe kampanie marketingowe skierowane do dużej ilości odbiorców, będziesz musiał zarejestrować markę i osobną kampanię. Ostatecznym organem “weryfikującym” są operatorzy działający w danym regionie. Twój Customer Experience Manager i nasz dostawca API SMS -Vonage uruchamiają proces w Twoim imieniu, aby przebiegał on jak najpłynniej.
Proces wiąże się z dodatkowymi kosztami i procedurą weryfikacyjną, jednak nie musisz go przechodzić w przypadku każdej zaplanowanej kampanii SMS-owej. Gwarantuje on również wysoki wskaźnik dostarczalności, lepszą reputację marki i whitelistowanie treści u wszystkich lokalnie działających operatorów.
Poniżej znajdziesz krótkie podsumowanie procedury:
- Zarejestruj markę – podaj dane zarejestrowanej firmy,
- Zarejestruj kampanię – podaj szczegóły kampanii SMS-owej, którą chcesz zrealizować,
- Kup i połącz dedykowany numer telefonu.
1. Rejestracja marki i kampanii
Aby rozpocząć wysyłkę SMS-owej kampanii marketingowej do wielu odbiorców przy użyciu kodu kraju +1 (USA i Kanada), jako nadawca, musisz zarejestrować swoją markę i kampanię u wszystkich regionalnie zarejestrowanych operatorów/nadawców. Ta procedura jest przeprowadzana przez Twojego Customer Experience Manager i naszego dostawcę Vonage.
Marka to oficjalne informacje dotyczące firmy, które pomogą amerykańskim operatorom zidentyfikować Cię jako nadawcę i polepszyć reputację Twojej marki.
Kampanię można opisać jako przypadek użycia wysyłania wiadomości. Każdy przypadek użycia, który marka wysyła, musi zostać zarejestrowany w określonych typach kampanii wyświetlanych w ramach numeru rejestracyjnego 10DLC (kod 10 cyfrowy).
Cała procedura musi zostać ukończona przed rozpoczęciem wysyłki wiadomości SMS w danym regionie. Oto jak ona wygląda i jakie informacje należy dostarczyć przy każdym kroku:
Krok 1 – Zarejestruj markę
Marka to firma, od której użytkownik końcowy uważa, że otrzymuje wiadomości. Niezbędne będą oficjalne dane firmy, Twój Customer Experience Manager skontaktuje się z Tobą w przypadku brakujących danych.
Koszt rejestracji jednej marki to jednorazowa opłata w wysokości $5, jednak może w przyszłości wzrosnąć, w zależności od opłat lokalnego operatora.
Krok 2 – Zarejestruj kampanię
Każda kampania SMS-owa powinna zawierać określony przypadek użycia i niezbędne będzie przedstawienie przykładowych wiadomości. Wpłynie to na dozwoloną przepustowość (określoną przez operatorów sieci). Każda kampania będzie miała dodatkową konfigurację i opłatę abonamentową, zwykle w wysokości $30 miesięcznie.
Każda marka może mieć kilka kampanii.
Niezbędne będzie określenie konkretnego przypadku użycia i dostarczenie przykładowych treści wiadomości dla każdej marki. Kampania nie może służyć dwóm różnym przypadkom użycia, ale możesz dostarczyć do 5 przykładów wiadomości, które będą wysyłane w ramach jednej kampanii.
Każda kampania wymaga przypisania unikatowego numeru telefonu, który będzie trzeba zakupić lub przenieść.
Popularne przypadki użycia i ich wyjaśnienia:
Przypadek użycia | Szczegóły |
---|---|
Obsługa klienta | Wszystkie wiadomości dotyczące obsługi klienta, łącznie z zarządzaniem kontem i wsparciem. |
Ostrzeżenie przed oszustwem | Powiadomienia zawierające ostrzeżenia przed oszustwem. |
Szkolnictwo wyższe | Dla kampanii utworzonych w imieniu uczelni wyższych. Obejmuje również obwody szkolne itp, które wykraczają poza dowolny/darmowy dla klienta “model wiadomości”. |
Mieszany o małej objętości | Mała liczba wysyłek z kombinacją różnych przypadków użycia. Na przykład konta testowe lub demonstracyjne. |
Marketing | Dowolna komunikacja zawierająca treści marketingowe oraz/lub promocyjne. |
Mieszany | Wysyłka obejmuje wiadomości mieszane zarezerwowane dla konkretnego sektora usług konsumenckich. |
Sondaże i głosowanie | Sondaże i głosowanie. |
Ogłoszenie publiczne | Komunikat informacyjny, który ma na celu podniesienie świadomości publicznej na temat ważnego problemu. |
Alert bezpieczeństwa | Powiadomienie o tym, że bezpieczeństwo systemu, zarówno oprogramowania lub sprzętu, zostało w jakiś sposób naruszone i że konieczne jest podjęcie odpowiednich działań. |
Agenci i franczyzy | W przypadku marek, które mają wielu agentów, franczyzy lub biura w tej samej branży, ale wymagają indywidualnych numerów lokalnych dla każdego agenta/lokalizacji/biura. Ostateczne opłaty podlegają weryfikacji. |
Organizacja charytatywna | Organizacje charytatywne wyłączone z opłacania podatku w myśl sekcji 5013C. Nie obejmuje organizacji religijnych. |
Ratunkowy | Usługi powiadamiania mające na celu wspieranie bezpieczeństwa publicznego/zdrowia podczas klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych, pandemii oraz innych sytuacji kryzysowych na szczeblu krajowym lub regionalnym. |
Edukacja K-12 | Kampanie stworzone dla platform komunikacyjnych obsługujących szkoły od klas K-12 lub centra nauki zdalnej. Nie dotyczy to szkół policealnych. Ten przypadek użycia wymaga zatwierdzenia przez co najmniej 1 Operatora Sieci Komórkowej. |
Polityczyny (0/5) | Część zorganizowanego wysiłku mającego na celu wpływanie na podejmowanie decyzji przez określoną grupę. Wszystkie kampanie podlegają weryfikacji. |
Społeczny (0/5) | Komunikacja wewnątrz lub między zamkniętymi społecznościami (na przykład alerty influencerów). |
Loteria | Loterie/zakłady |
Duża próba Dostawcy Usług Komunikacyjnych | Duże bezpłatne próby Dostawców Usług Komunikacyjnych, pod ścisłą kontrolą i możliwością audytu przez Operatorów Sieci Mobilinych. |
Step 3 – Połącz swoje numery
Każda kampania wymaga przypisania unikatowego numeru telefonu, który trzeba zakupić lub przenieść. Numer musi zostać połączony z zaaprobowaną kampanią przed wysyłką wiadomości. W USA wiadomości wysłane z niepołączonych 10-cyfrowych numerów (10 DLC) zostaną zablokowane.
Numer zostanie dodany do Twojego konta jako identyfikator nadawcy w końcowym procesie. Gdy będzie on już obecny w Twoim koncie, możesz rozpocząć wysyłanie kampanii SMS-owej.
Miesięczny koszt 10 cyfrowego numeru (10DLC) to kwota pomiędzy $1-40, jednak zwykle poniżej $5. Miesięczne opłaty za krótsze numery są dużo wyższe, rozpoczynają się od $500.
2. Zakup numeru telefonu
W marketingu SMS-owym GetResponse i nasz zewnętrzny dostawca umożliwiają zakup lub przeniesienie 10-cyfrowego numeru (10DLC) lub dedykowanych skróconych numerów. Nie można wysyłać wiadomości SMS z materiałami marketingowymi za pośrednictwem bezpłatnych numerów.
Kilka informacji na temat numerów telefonów (poparte przepisami USA i uznane przez dostawców z USA i Kanady):
- Komunikacja marketingowa musi przebiegać przy użyciu dedykowanych skróconych lub 10-cyfrowych numerów.
- 10-cyfrowe numery, zwane również Komercyjnie Długimi Kodami (CLC), to nowy usankcjonowany standard w zakresie przekazywania wiadomości A2P (aplikacja do osoby).
- Amerykańscy operatorzy stosują szczegółowe filtrowanie bezpłatnych numerów i jakiekolwiek wiadomości marketingowe zostaną oflagowane i szybko zablokowane.
- Nie jest już możliwe dzielenie się dowolnymi typami numerów (krótki kod, 10DLC lub bezpłatny numer) pomiędzy różnymi markami.
Główne różnice i przypadki użycia 10-cyfrowego lub krótkiego numeru mogą pomóc Ci zdecydować, który rodzaj numeru jest dla Ciebie odpowiedni:
| Krótki numer | Numer 10-cyfrowy |
---|---|---|
Opis | 4-6 cyfrowy numer do wysyłania wiadomości typu A2P | 10-cyfrowy numer do wysyłania wiadomości typu A2P |
Docelowy klient | Globalne przedsiębiorstwo | Lokalna firma |
Ogólna cena/opłaty | ~500-1500$/miesiąc | 1-40$/miesiąc |
Przypadki użycia | Alerty, 2FA (dwuetapowe uwierzytelnianie), marketing | Alerty, 2FA (dwuetapowe uwierzytelnianie), marketing |
Wolumen | Bardzo duża liczba | Niska do średniej liczby wysyłek (200K wiadomości lub mniej dziennie) |
Przepustowość | 50+ MPS (wiadomości na sekundę) | Użytkowanie w zależności od przypadku, do 50 MPS (wiadomości na sekundę) |
Raport dostarczenia | Tak | Nie |
3. Weryfikacja, przypisana przepustowość i ograniczenie objętości
Po rejestracji większość operatorów przeprowadza weryfikację na podstawie dostarczonych przez Ciebie informacji. Do kampanii marketingowych używających 10-cyfrowego numeru dodatkowo przypisywana jest określona dzienna przepustowość oraz dozwolony wolumen wiadomości. Po zakończeniu wstępnej procedury rejestracji marki i kampanii, użytkownik zostanie poinformowany o dozwolonej objętości i przepustowości.
Możesz negocjować dozwolone limity, aby je powiększyć, jednak trzeba pamiętać, że są one zawsze zarządzane indywidualnie.
Szczegółowe informacje na temat domyślnych ograniczeń objętości i przepustowości oferowanych przez naszą usługę SMS można znaleźć tutaj.
4. Płatności i fakturowanie
Ceny SMS-ów bazujemy na cenniku SMS-ów dostępnym w Twoim koncie GetResponse. Koszt zostanie odliczony od Twojego salda po wysyłce.
Niezbędne jest dodanie funduszy na saldo SMS przed planowaną wysyłką. Fakturowaniem i zarządzaniem zajmie się Twój Customer Experience Manager, niezależnie od uzgodnionych miesięcznych opłat umownych.
Dodatkowe koszty SMS naliczane oddzielnie:
- 10-cyfrowy numer telefonu: $5-$50/miesiąc
- Dedykowany krótki numer: ceny rozpoczynają się od $500/miesiąc
- Rejestracja marki: $5 (jednorazowa opłata)
- Rejestracja kampanii: $30/miesiąc
Te opłaty są naliczane i fakturowane oddzielnie od salda wiadomości SMS.
Zwróć uwagę, że opłata za rejestrację kampanii naliczana jest miesięcznie w okresie od rejestracji kampanii do wyrejestrowania, nawet jeśli w danym miesiącu nie wysyłasz żadnych SMS-ów. Aby wyrejestrować kampanię, skontaktuj się ze swoim Customer Experience Manager.
Opłaty operatora za przepustowość: należy pamiętać, że standardową procedurą innych dostawców SMS jest stosowanie dodatkowych opłat nałożonych przez większość operatorów. Jednak w GetResponse ta opłata jest już wliczona w standardowy koszt SMS-ów, więc nie stosujemy dodatkowych opłat.
Dodatkowa opłata zostanie nałożona tylko w przypadku dostarczania potwierdzeń rezygnacji z subskrypcji. Taki proces jest wymagany przez amerykańskich i kanadyjskich operatorów. Niedostarczenie potwierdzenia może spowodować wzrost wskaźnika zwrotów.
5. Rekomendacje treści SMS-ów
Szczegółowe informacje dotyczące treści zabronionych na wszystkich kanałach można znaleźć w Regulaminie Usługi GetResponse i zawierają one poniższe oraz inne przykłady treści prawnie zabronionych:
- nielegalne substancje (cannabis),
- oszustwa, spam i wyłudzanie informacji (phishing),
- marketing wprowadzający w błąd,
- treści związane z seksem i nagością, nienawiścią, alkoholem, bronią palną oraz tytoniem.
Należy również zapoznać się ze wszystkimi innymi przepisami obowiązującymi w regionie, do którego wysyłasz.
Zwróć uwagę, że w niektórych miejscach obowiązują publicznie i prawnie uznawane “ciche godziny”, podczas których SMS-y nie zostaną dostarczane. GetResponse nadal pobierze opłatę za tę wysyłkę. Do Ciebie należy uzyskanie informacji na temat tego gdzie i w jakim czasie obowiązują “ciche godziny”.
6. Zasady rezygnacji z otrzymywania SMS-ów
GetResponse wspiera obowiązkowe metody rezygnacji z otrzymywania SMS-ów przy użyciu słowa “STOP” (i innych standardowych zwrotów branżowych) na poziomie sieciowym. Ten system rezygnacji jest domyślnie uruchomiony dla wszystkich typów SMS-ów wysyłanych z GetResponse. Żądanie “STOP” blokuje wszystkie wiadomości tekstowe pomiędzy numerem mobilnym indywidualnego odbiorcy a numerem firmowym nadawcy.
Numer telefonu odbiorcy, który zrezygnował z otrzymywania wiadomości, zostanie dodany do listy wypisanych odbiorców, która nie jest dostępna dla klientów GetResponse ze względów bezpieczeństwa. Ten numer zostanie wyłączony z otrzymywania wiadomości na poziomie subkonta. Oznacza to, że jeśli masz kilka subkont w swoim koncie GetResponse z wieloma nazwami nadawców i listami kontaktów, odbiorca nadal może otrzymywać wiadomości z innych subkont i marek powiązanych z nimi.
Duże ilości wypisów mogą wskazywać na złe praktyki wysyłania lub na to, że dane dotyczące wypisu są wątpliwe. Gdy dzienny wskaźnik rezygnacji danego numeru telefonu osiąga 5% lub więcej, takie konto zostaje oflagowane do monitorowania, co w rezultacie może spowodować natychmiastowe zawieszenie usług.
Zalecane jest, jednak nieobowiązkowe, aby do wiadomości dołączyć transparentną informację na temat rezygnacji z otrzymywania wiadomości, na przykład dołączyć zwrot: Wyślij STOP, jeśli nie chcesz już otrzymywać od nas wiadomości.
Poniżej znajdziesz listę uniwersalnie wspieranych zwrotów do wypisu:
- STOP
- END
- CANCEL
- UNSUBSCRIBE
- QUIT
Duży wskaźnik rezygnacji zwykle jest związany z wysyłaniem niepożądanych treści. Gorąco zachęcamy do przestrzegania wszystkich przepisów i najlepszych praktyk związanych z udzieleniem zgody, wymienionych w poniższej sekcji.
Gdy odbiorca odpisuje na SMS-a wiadomością “STOP” lub innym słowem kluczowym, zostanie do niego wysłana kolejna wiadomość. Jest to wiadomość z potwierdzeniem “Subskrypcja została pomyślnie anulowana i nie będziesz już otrzymywać kolejnych wiadomości”, wysłana przez GetResponse w Twoim imieniu. Koszt dostarczenia potwierdzenia zostanie odliczony od salda SMS zgodnie ze standardowymi stawkami za dostawę.
Ponowna subskrypcja jest również możliwa przy użyciu jednego z następujących słów kluczowych: JOIN, YES lub SUBSCRIBE.
7. Zgoda odbiorcy
Wiadomości mogą być dostarczane do urządzenia przenośnego klienta dopiero po tym, jak użytkownik wyrazi zgodę na ich otrzymywanie.
W USA prawa konsumenta dotyczące marketingu SMS-owego są regulowane przez Federalną Komisję Łączności (FCC), która egzekwuje prawa takie jak TCPA oraz CAN-SPAM, aby odbiorcy mogli korzystać z przysługującego im prawa do ochrony ich danych kontaktowych oraz aby powstrzymać marki i firmy przed wysyłaniem treści, na które odbiorcy nie wyrazili zgody.
W przypadku innych regionów odpowiednie przepisy to: w Kanadzie: Canadian Anti-Spam Legislation (CASL), W Unii Europejskiej (EU): RODO, w Wielkiej Brytanii: Ogólne Rozporządzenie w Sprawie Ochrony Danych (UK GDPR) oraz Rozporządzenie w Sprawie Publicznej i Elektronicznej Komunikacji z 2003 roku (PECR), w Australii: Spam Act 2003 oraz Spam Regulations 2021.
Jeśli planujesz uruchomić kampanie SMS w jednym z wymienionych krajów, zalecamy sumienne zapoznanie się z tymi dokumentami. Skontaktuj się ze swoim Customer Experience Manager, aby uzyskać rekomendacje na temat regulacji prawnych w innych regionach.
Kluczowe i obowiązkowe jest rozwijanie listy klientów SMS i wysyłanie wiadomości tekstowych w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami, wytycznymi branżowymi i wymaganiami operatorów.
Nieprzestrzeganie lokalnych przepisów może skutkować opłatami, procesami sądowymi i innymi karami, które nie są wskazane dla Twojej firmy.
Dlatego też konieczne jest rozwijanie bazy kontaktów w sposób oparty na przejrzystej i bezpośredniej zgodzie odbiorców na otrzymywanie od Ciebie informacji za pośrednictwem dowolnego kanału. GetResponse wymaga, żeby nadawca wiadomości uzyskał odpowiednią zgodę odbiorcy na każdą wysłaną wiadomość.
Jednakże zbieranie i zarządzanie zgodami odbiorców jest wyłączną odpowiedzialnością nadawcy. GetResponse w tym procesie jest wyłącznie procesorem danych, co w przejrzysty sposób określono w Polityce Prywatności GetResponse.
Rodzaj zgody, który jest wymagany, zależny jest od typu treści wiadomości wysyłanej do odbiorcy. Poniższa tabela zawiera rodzaje treści wiadomości i związane z nimi wymagane zgody. Klient może wycofać swoją zgodę w dowolnym momencie i w jakikolwiek sposób. Żądania rezygnacji muszą być honorowane, niezależnie od tego, czy są zgłoszone przez telefon, email czy SMS-a.
Konwersacyjna | Informacyjna | Marketingowa |
DOMNIEMANA ZGODA | WYRAŻONA ZGODA | WYRAŻONA PISEMNA ZGODA |
Jeśli odbiorca zainicjuje wymianę wiadomości tekstowych, a firma jedynie odpowiada każdemu klientowi udzielając odpowiednich informacji, w tym przypadku ani zgoda ustna ani pisemna nie jest wymagana. | Odbiorca powinien wyrazić zgodę zanim firma wyśle do niego wiadomość tekstową. Odbiorca może wyrazić zgodę w formie SMS-a, na formularzu, stronie internetowej lub ustnie. Pisemna zgoda jest również akceptowana. | Odbiorca powinien wyrazić pisemną zgodę zanim firma wyśle do niego wiadomość tekstową. Odbiorca może podpisać formularz lub odznaczyć okienko, aby zezwolić na wysyłanie promocyjnych SMS-ów. Udział w promocjach tekstowych nigdy nie powinien być wymogiem. |
Zgodę można uzyskać wyłącznie od indywidualnego odbiorcy, a nie w imieniu innej osoby. Dane i zgoda nie mogą nigdy być udostępniane, sprzedawane ani kupowane.
Należy pamiętać, że wysyłanie treści, które nie zostały zaprenumerowane, zbyt często powoduje wysoki wskaźnik rezygnacji i raportów dotyczących spamu, co natychmiast doprowadzi do zablokowania kanału nadającego zarówno przez nadawców, jak i przez zewnętrznego dostawcę usług SMS. Wpłynie to również na ogólną reputację Twojej marki.