Czym są zwroty?
Począwszy od lutego 2024 r., Gmail i Yahoo wprowadzają nowe wymagania dotyczące uwierzytelniania, które wymagają użycia własnej domeny uwierzytelnionej DKIM ze wzmocnionym DMARC.
GetResponse zdecydowanie zaleca wszystkim nadawcom używanie jako pola nadawcy adresów e-mail z własnych domen wysyłających oraz skonfigurowanie zarówno DKIM, jak i DMARC.
Aby uzyskać dodatkowe informacje na temat tych modyfikacji, zapoznaj się z naszym wpisem na blogu:
Zmiany w uwierzytelnianiu Gmaila i Yahoo: Wszystko, co musisz wiedzieć
Zwrot jest wiadomością, która wróciła do nadawcy, ponieważ z jakiegoś powodu nie mogła zostać dostarczona. Zwroty dzielą się na dwie podstawowe kategorie: zwroty twarde oraz zwroty miękkie.
- Zwroty twarde są stałymi blokadami spowodowanymi tym, że dany adres email nie istnieje lub został usunięty bądź użytkownik zablokował Ciebie jako nadawcę. Takie adresy są automatycznie usuwane z listy kontaktów.
- Zwroty miękkie to adresy email usunięte po wykryciu przez nas problemów z dostarczalnością. W takich wypadkach próbujemy dostarczyć kolejne wiadomości trzy razy w ciągu 32 dni (łącznie daje to cztery próby). Jeżeli wszystkie próby zakończą się niepowodzeniem, automatycznie usuniemy z listy adres, na który nie dostarczono wiadomości.
Jakie są najczęstsze powody zwrotów?
Kiedy email jest zwrócony do nadawcy, serwer mailingowy informuje o powodzie zwrotu:
- Adres email nie istnieje – adres, do którego została wysłana wiadomość nie istnieje.
- Zmiana użytkownika adresu – adres email został porzucony przez właściciela i przedstawiciel skrzynki pocztowej odnowił ten adres i sprawił, że jest on dostępny dla innych osób.
- Pełna skrzynka odbiorcza – przedstawiciel skrzynki pocztowej nie może dostarczyć wiadomości, ponieważ skrzynka odbiorcy osiągnęła limit przechowywanych danych.
- Skrzynka odbiorcza nie odpowiada – domena, do której staramy się dostarczyć wiadomość nie posiada responsywnego serwera mailingowego. Może to być spowodowane tymczasowym problemem z połączeniem, problemami z konfiguracją lub zaprzestaniem dostarczania usługi mailingowej na domenie.
- Nieudane uwierzytelnienie DMARC – dostarczenie wiadomości zostało odrzucone w związku z polityką DMARC dla adresu email nadawcy. Upewnij się, że uwierzytelniłeś domenę, z której wysyłane są wiadomości poprawnym kluczem DKIM.
- Problem z uwierzytelnieniem nadawcy – dostarczenie wiadomości zostało odrzucone z powodu błędnej konfiguracji DKIM lub uwierzytelnienia rekordu SPF.
- Timeout skrzynki – dostarczyciel poczty odbiorcy nie może zaakceptować wiadomości z powodu przekroczenia czasu wysyłki lub słabej jakości połączenia. Dzieje się tak, kiedy próba dostarczenia wiadomości przekroczy akceptowalny czas na otrzymanie wiadomości.
- Zablokowane treści – dostarczyciel poczty odbiorcy zablokował Twoją wiadomość w związku z treścią zawartą niej. Przykładowo, treść może zostać rozpoznana jako spam.
- Odrzucony nadawca – wiadomość została odrzucona przez odbierający serwer w oparciu o złą reputację nadawcy wiadomości.
- Blokada liczby wiadomości – wysyłka została odrzucona w związku z ograniczoną liczbą przychodzących wiadomości po stronie odbiorcy.
- Blokada kanału ISP – wysyłka została odrzucona, ponieważ kanał wysyłający lub domena jest zablokowana przez konkretny serwer.
- Globalna blokada – wysyłka została odrzucona, ponieważ kanał wysyłający lub domena jest na czarnej liście, która zawiera adresy mające zły wpływ na dostarczalność wielu odbiorców.
- Problem z uwierzytelnieniem nadawcy – wysyłka została odrzucona, ze względu na brak rekordów DKIM lub DMARC. Jest to związane ze zmianami w uwierzytelnianiu w Google i Yahoo i kontrolowane wyłącznie przez właściciela adresu email nadawcy.
- Zwrot miękki – inny powód – tymczasowe niepowodzenie w dostarczeniu wysyłki, które nie może zostać zakwalifikowane do żadnej z powyższych kategorii.
- Zwrot twardy – inny powód – permanentne odrzucenie wysyłki, które nie może zostać zakwalifikowane do żadnej z powyższych kategorii z powodu zbyt ogólnego komunikatu. Adresy email sklasyfikowane w ten sposób są usuwane z listy po 4 nieudanych próbach dostarczenia wysyłki w przeciągu 32 dni.
W jaki sposób mogę zobaczyć listę zwróconych adresów email?
Możesz znaleźć wszystkie twarde i miękkie zwroty i zobaczyć, które adresy email nie będą już otrzymywać od Ciebie wiadomości. Listę zwróconych adresów email możesz sprawdzić w zakładce Nieaktywne kontakty.
Jeśli wyślesz wiadomość do adresu email, który wygeneruje miękki zwrot 4 razy w ciągu 32 dni, ten adres email zostanie automatycznie usunięty z Twojej listy. Tylko wtedy zobaczysz ten adres email oznaczony jako miękki zwrot w zakładce Nieaktywne kontakty lub w Wyszukiwaniu Zaawansowanym.
Aby znaleźć zwroty w Nieaktywnych kontaktach:
- Przejdź do Pulpitu i wybierz menu Kontakty.
- Kliknij Wyszukiwanie.
- Pod Wszystkimi kontaktami kliknij Nieaktywne.
- Na stronie Nieaktywne kontakty wybierz zakładkę Zwrócony.
Gdzie mogę znaleźć statystyki zwrotów?
Raporty pokazują szczegółowe informacje na temat współczynnika odrzuceń oraz powodu, dla którego wiadomość została zwrócona.
- Przejdź do pulpitu i wybierz Raporty.
- Wybierz Email marketing, Autorespondery lub Wiadomości automation w zależności od typu wiadomości który chcesz sprawdzić.
- Na stronie Email marketing, Autorespondery lub Wiadomości automation wybierz powiązaną listę.
- Wybierz przedział czasowy.
- Wybierz jedną lub więcej wiadomości. Na tej samej stronie zobaczysz ogólną wydajność.
Aby sprawdzić, dlaczego konkretna wiadomość została zwrócona:
- Na stronie Email marketing, Autorespondery lub Wiadomości automation przejdź do sekcji Wysłane wiadomości i kliknij na nazwę wiadomości. Otworzą się szczegółowe statystki.
- Przejdź do zakładki Zwroty.
- Przewiń w dół do Przyczyny zwrotów.
Mój współczynnik zwrotów jest wysoki.
Jeśli widzisz zwiększony współczynnik zwrotów, wyślij zapytanie do naszego działu Dostarczalności w zakładce Moje zapytania.
Aby wysłać zapytanie do działu Dostarczalności:
- Kliknij przycisk Wyślij nową wiadomość.
- Wybierz dział Dostarczalności z rozwijanego menu Wybierz kategorię swojego pytania.
- Wpisz Temat i wypełnij pole Opisz swoją sprawę bardziej szczegółowo.
- Dołącz pliki, jeśli jest to konieczne.
- Kliknij przycisk Wyślij.