Własna domena w email marketingu – poradnik dla początkujących

10 min
Zaktualizowano:

Z ogromnym zaangażowaniem tworzysz wysokiej jakości treści do Twoich cotygodniowych newsletterów i budujesz pozycję eksperta, aby zarobić na swojej wiedzy, a mimo to nie widzisz rezultatów? A może przygotowujesz i wysyłasz kampanie email marketingowe z ciekawymi ofertami, jednak ich wyniki nie są satysfakcjonujące?

Jaki może być tego powód?

Wysyłasz wiadomość wykorzystując darmowy adresu email na Google czy Yahoo…

Wykorzystywanie darmowego adresu email niesie ze sobą duże ryzyko, że Twoje emaile nigdy nie dotrą do skrzynek odbiorczych potencjalnych klientów, a te, które zostaną dostarczone, nie będą cieszyć się wysokim zaangażowaniem ze strony odbiorców.

Masowa wysyłka z Twojego konta Gmail czy Yahoo często skutkuje trafieniem do folderu SPAM lub odrzuceniem przez dostawcę usług internetowych (ISP).

Istnieją oczywiście sytuacje, że uda Ci się dotrzeć do skrzynek odbiorców, jednak zastanów się, co pomyślą odbiorcy o ofercie od twojanazwa@gmail.com? Potraktujesz poważnie taką wiadomość? Oczywiście, że nie.

Aby zdobyć zaufanie odbiorców i cieszyć się wysokim wskaźnikiem dostarczalności, potrzebujesz własnej domeny.

Czym jest własna domena?

Własna domena jest unikalną nazwą marki, przypisaną do Twojego adresu IP. Pomyśl o swojej domenie jak o internetowej siedzibie Twojej firmy – miejscu, do którego udają się potencjalni klienci, aby dowiedzieć się więcej o Twojej marce i produktach lub usługach, które oferujesz.

Jest to podstawowy i najprostszy sposób na to, aby zachęcić użytkowników do wejścia na Twoją stronę. Nikt nie wpisuje do paska adresu numeru IP. Użytkownicy wpisują główną domenę, np. google.pl, getresponse.pl czy twojadomena.pl.

Adres URL składający się z protokołu, subdomeny, domeny i domeny najwyższego poziomu.

Własna domena wysyłkowa – co to?

Własnej domeny możesz użyć nie tylko do obrandowania własnej strony. To samo możesz zrobić z adresem email i kampaniami marketingowymi.

Innymi słowy, zamiast korzystać z darmowego adresu email, np. twojanazwa@gmail.com, możesz wysyłać wiadomości z wykorzystaniem własnego adres email, np. twojanazwa@twojadomena.pl.

Własne domeny wysyłkowe nie tylko lepiej prezentują się w skrzynkach odbiorców, ale również pomagają Ci budować wiarygodność marki. Są też preferowane przez dostawców usług internetowych i emailowych, ponieważ pozwalają na lepszą identyfikację osoby lub firmy wysyłającej dane wiadomości.

Adres email z własną subdomeną i domeną.

Dlaczego własna domena to konieczność?

Stworzenie strony lub promowanie Twojej firmy z wykorzystaniem własnej domeny sprawia, że Twoi odbiorcy mają pewność, że jesteś profesjonalną, renomowaną firmą, której mogą zaufać.

Pięć zalet korzystania z własnej domeny

1. Spójność marki

Niezależnie od tego, w jaki sposób użytkownicy nawiążą kontakt z Twoją marką – czy to poprzez media społecznościowe, artykuły gościnne, strony z recenzjami, promowane oferty czy wiadomości email – na pewnym etapie wpiszą Twoją nazwę w wyszukiwarce Google lub w pasku adresu w przeglądarce. Dlatego tak ważne jest posiadanie unikalnej nazwy własnej.

2. Ruch organiczny

Generowanie ruchu z wyszukiwarek jest jednym z celów praktycznie każdego zespołu marketingowego. Jeśli chodzi o SEO (ang. Search Engine Optimization – optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych) to słowa kluczowe (a prędzej czy później nazwa Twojej marki się nim stanie) są źródłem przypływu odwiedzających.

Oto przykład tego, jak markowe słowa kluczowe Slacka dominują w wynikach wyszukiwania:

Pozycja słów kluczowych Slacka w wynikach wyszukiwania

3. Skuteczne landing pages

Za każdym razem, gdy uruchamiasz kampanię i tworzysz zoptymalizowany pod konwersję landing page, który osadzisz na Twojej własnej domenie, a nie na generycznym adresie URL, szanse na uzyskanie lepszych wyników rosną. Dzięki temu zyskujesz wiarygodność, spójność i budujesz zaufanie.

4. Wyższy wskaźnik dostarczalności

Jeśli masz skonfigurowaną własną domenę to wszystkie Twoje wiadomości, masowe wysyłki i newslettery będą wysyłane z własnej domeny wysyłkowej. To znacznie obniży ryzyko oznaczenia wiadomości jako spam lub zablokowania wysyłki przez dostawcę usług internetowych.

5. Lepsza reputacja nadawcy

Bycie wiarygodnym dla dostawców usług internetowych jest niezwykle istotną kwestią – ale to nie wszystko. Ostatecznie to odbiorca musi być przekonany, że Twoja firma jest wiarygodna. Pamiętaj, że drugiej szansy na zrobienie pierwszego wrażenia nie będzie. Wysyłka pierwszego emaila z odpowiednią treścią z adresu z własną domeną wpłynie na budowanie Twojej reputacji nadawcy i zwiększenie zaangażowania.

Cztery zagrożenia związane z BRAKIEM własnej domeny

1. Problem z budowaniem reputacji marki

Jeśli próbujesz wypromować swoje produkty lub usługi, generyczna domena lub jej brak na pewno w tym nie pomogą. W obecnych czasach konsumenci znacznie ostrożniej wydają pieniądze (dotyczy to zwłaszcza segmentu B2B). Potrzeba więcej wysiłku, aby przekonać ich do wygospodarowania budżetu na coś nowego. Brak domeny sprzedawcy lub wiadomości z Gmaila to dla większości osób poważny znak ostrzegawczy.

2. Niekorzystanie z SEO

Brak własnej domeny znacznie ogranicza, a wręcz pozbawia Cię możliwości pozyskania ruchu z wyszukiwarek. To stracona szansa na promowanie Twojej marki, ponieważ ten rodzaj ruchu pozyskujesz w zasadzie za darmo. Nie jest to aż tak bardzo istotny aspekt w przypadku kampanii lead generation, w których ruch pochodzi zazwyczaj z płatnych reklam albo wiadomości email, jednak jeśli chcesz organicznie dotrzeć do potencjalnych klientów, możliwość optymalizacji witryny pod kątem wyszukiwarek ma kluczowe znaczenie.

3. Emaile oznaczane jako SPAM lub blokowane

Złośliwe działania, takie jak phishing, nadużycia, spoofing czy oszustwo mailowe są plagą, która skutecznie psuje krew ekspertom od bezpieczeństwa cyfrowego. Aby chronić użytkowników przed tego typu zagrożeniami, wszystkie platformy cyfrowe (takie jak GetResponse) wdrożyły programy antyspamowe i aktywnie zapobiegają nadużyciom. Surową politykę bezpieczeństwa mają również dostawcy usług pocztowych – tacy, jak Gmail czy Hotmail.

Jeśli wysyłasz wiadomości email za pomocą platformy do email marketingu wykorzystując publiczną domenę jako adres nadawcy, nie zachowujesz zgodności z protokołem uwierzytelnienia poczty elektronicznej DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting, and Conformance). Najczęściej w takich przypadkach Twoja wiadomość nie przejdzie kontroli uwierzytelniania (SPF i DKIM) – czyli zostanie zablokowana albo oznaczona jako SPAM.

4. Niska reputacja nadawcy

Oznaczanie wiadomości jako SPAM negatywnie wpływa na Twój wskaźnik dostarczalności – i musisz pamiętać, że to coś, co bardzo ciężko odbudować. Nawet jeśli jakimś cudem Twoje kolejne emaile przedostaną się przez zaporę, z pewnością nie będą wzbudzać zaufania u odbiorców.

Jak pozyskać własną domenę do email marketingu?

Wiesz już, dlaczego warto mieć własną domenę. Zagłębmy się więc teraz w proces konfiguracji.

Musisz wykonać dwa ważne kroki:

  • zakupić domenę od firmy hostingowej, takiej jak GoDaddy czy Namecheap (jeśli szukasz polskiego dostawcy, możesz skorzystać z usług Home.pl czy OVH), co wiąże się z dodatkowymi kosztami
  • wybrać dostawcę usług emailowych, np. Google Workspace, Microsoft 365 lub Hostinger

W tej sytuacji musisz się zastanowić, co zrobić jako pierwsze, ponieważ możesz zacząć od wybrania dostawcy usług emailowych albo od razu zakupić domenę.

W większości przypadków warto zacząć od kupna i rejestracji własnej domeny.

Na przykład w GoDaddy Twoja lista produktów będzie składała się z własnej nazwy domeny, systemu DNS i własnych nazw domeny adresu email.

Gdy wykonałeś ten krok, możesz korzystać ze swojej skrzynki odbiorczej za pośrednictwem serwisu GoDaddy lub skonfigurować Microsoft Outlook – zarówno na urządzeniach stacjonarnych, jak i mobilnych.

Następnym krokiem będzie utworzenie aliasów dla członków Twojego zespołu/pracowników (z przypisanymi imionami, np. ania@twojafirma.pl, patryk@twojafirma.pl) lub dla różnych ról i zespołów (kontakt@twojafirma.pl, pomoc@twojafirma.pl, marketing@twojafirma.pl).

Zgodność danych to klucz do wyższej dostarczalności

Wybrałeś i kupiłeś własną domenę – świetnie! Ale co teraz? Upewnij się, że wszystko działa po stronie technicznej. Na pewno zauważyłeś już te skróty: DMARC, SPF i DKIM.

I jeśli zareagowałeś w ten sposób – 🤯 – nie przejmuj się. To normalne!

Jeśli chcesz prowadzić skuteczne kampanie email marketingowe, musisz zadbać o bezpieczeństwo. W świecie złośliwych ataków phishingowych musisz zwrócić szczególną uwagę na ten aspekt.

Zwłaszcza, jeśli nie chcesz, aby ktokolwiek przejął Twój email i kontaktował się z Twoimi odbiorcami podszywając się pod Ciebie.

Pamiętaj o tych zasadach:

1. Korzystaj z DMARC

Włączenie tego protokołu uwierzytelniania ochroni Cię przed phishingiem i spoofingiem. Aby go skonfigurować, przejdź do swojego serwisu hostingowego i odnajdź DNS obok nazwy własnej domeny. Następnie dodaj rekord TXT do swojego DNS. Więcej o DMARC dowiesz się z tego artykułu:

DMARC – co to jest i jak używać?

Różne rekordy w ustawieniach systemu nazw domen DNS.

2. Skonfiguruj DKIM, aby osiągnąć lepsze wyniki email marketingu

DomainKeys Identified Mail (DKIM) jest metodą uwierzytelniania, która pomaga zidentyfikować wiarygodność adresu nadawcy i stanowi połączenie pomiędzy Twoją domeną, a wiadomościami, które wysyłasz. Na przykład, jeśli używasz GetResponse jako swojej platformy do email marketingu i nie masz skonfigurowanego DKIM, Twoi odbiorcy będą widzieli Twoje maile w następujący sposób:

“alicja@twojafirma.pl przez GetResponse-mail.com”

Aby pozbyć się części “przez GetResponse-mail.com”, wykonaj poniższe kroki:

  • przejdź do pulpitu GetResponse i uwierzytelnij domenę adresu email
  • wygeneruj klucz DKIM
  • skopiuj hosta i wartość TXT
  • przejdź na platformę hostingową i dodaj rekord TXT do listy DNS
  • wprowadź dane TXT i zapisz je.
Przykład

Tutaj znajdziesz artykuł z materiałem wideo, który przeprowadzi Cię przez ten proces krok po kroku.

3. Sprawdź SPF

Sender Policy Framework (SPF) pełni tę samą funkcję, co rozwiązania wspomniane powyżej i działa wspólnie z DMARC, aby wykrywać phishing i spam. Podobnie jak w przypadku dwóch poprzednich metod, musisz przejść do swojego hosta domeny.

Następnie, wybierz DNS obok Twojej domeny i upewnij się, że jest tam rekord SPF. Powinien wyglądać tak:

v=spf1…

Jeśli go tam nie znajdziesz, skontaktuj się z obsługą klienta dostawcy Twoich usług hostingowych.

Jak automatycznie stworzyć biznesowy adres email w GetResponse?

Czujesz się nieco przytłoczony tymi informacjami?

Doskonale to rozumiemy, mamy jednak dobre wiadomości – możesz zrobić to w prosty sposób i bez większego wysiłku!

Oto jak GetResponse może Ci w tym pomóc:

  1. Przejdź do kreatora stron i zakup domenę. Nie musisz korzystać z usług zewnętrznych firm hostingowych!
  2. Przejdź do Profilu, wybierz Adresy email i stwórz własny adres.
Dodawanie własnego adresu email w GetResponse

Co dzięki temu uzyskasz?

  • Możesz zakupić własną domenę i stworzyć powiązany z nią adres email w jednym miejscu.
  • Nie musisz znać się na stronie technicznej i korzystać z kilku platform – DMARC, DKIM i SPF są skonfigurowane automatycznie.
  • Jesteś po jasnej stronie mocy – zadbałeś o bezpieczeństwo, zaufanie do marki i dostarczalność!

Otwórz nowy rozdział Twojego email marketingu!

Na tym etapie wiesz już:

  • czym jest własna domena,
  • dlaczego wybranie własnej domeny zamiast darmowej lub generycznej jest jedynym sposobem na budowanie zaufania i świadomości marki,
  • że stworzenie własnego adresu email zgodnego z zasadami zabezpieczeń jest gwarantem dostarczania Twoich wiadomości marketingowych.

Przyszedł więc czas na tworzenie efektywnych kampanii email marketingowych!

Ale… to nie wszystko, co dla Ciebie przygotowaliśmy..

..Poznaj funkcjonalności GetResponse i testuj je przez 30 dni za DARMO!


Michał Leszczyński
Michał Leszczyński
Head of Content Marketing & Partnerships w GetResponse. Od ponad dekady realizuje projekty online marketingowe dla firm B2B i SaaS. Na co dzień kieruje zespołem odpowiedzialnym za tworzenie kampanii i treści edukacyjnych w GetResponse. Twórca i autor setek artykułów, webinarów i prezentacji nt. email marketingu i marketing automation. Wykładowca na studiach podyplomowych na Akademii Leona Koźmińskiego. Chcesz skontaktować się z Michałem? Napisz do niego na LinkedIn.
Share