Jak wykorzystać sztuczną inteligencję w marketingu?

11 min
Zaktualizowano:

Coraz więcej marketerów wykorzystuje AI, aby ulepszyć swoje kampanie marketingowe. I nie ma w tym nic zaskakującego, ten zwrot niejako wymuszają zachodzące zmiany technologiczne i nagłe podkręcenie tempa w branży. Ponadto, ilość narzędzi do wykorzystania jest naprawdę spora. Ma to swoje ciemne i jasne strony, i obie postaramy się przybliżyć poniżej.

Przy tak wielu dostępnych narzędziach napędzanych silnikami sztucznej inteligencji, pierwszy krok, czyli od czego zacząć, może być przytłaczający. Liczba aplikacji wchodzących w kategorię AI stale rośnie. Nawet przy uwzględnieniu, że do jednego obszaru, np. tworzenia treści dopasujesz tylko kilkanaście narzędzi, to i tak jest sporo do sprawdzenia. A przecież oprócz kwestii logistycznych trzeba uwzględnić jeszcze opór wewnętrzny, jaki może się pojawić.

Biorąc więc pod uwagę takie czynniki, jak:

  • Niechęć do korzystania ze wsparcia sztucznej inteligencji w marketingu

  • Obawę przed zastąpieniem przez AI

  • Ograniczone zasoby umożliwiające rzetelne sprawdzenie i przetestowanie narzędzi zanim zacznie się z nich korzystać

Trudno dziwić się, że niektórym marketerom aż tak bardzo nie pali się do przełączenia na nowe, dostępne formy pracy nad swoimi zadaniami. Jeśli więc zastanawiasz się, jak zachęcić swój zespół do przetestowania zasobów AI w marketingu lub samemu chcesz przekonać się, jak działa sztuczna inteligencja w promocji, mamy kilka podpowiedzi jak obniżyć próg wejścia.

Email marketing w GetResponse

Prowadzisz działania email marketingowe? Dowiedz się, jak wykorzystać sztuczną inteligencję do tworzenia emaili.

Przydatne wskazówki w korzystaniu ze sztucznej inteligencji w marketingu

Planując kampanię reklamową, bez względu na to, z wykorzystaniem jakich narzędzi chcesz ją zrealizować, zawsze zaczynasz od podstaw projektowych. Celów, terminów, dostępnych zasobów, zakresu prac, etc. Nie inaczej jest, kiedy tworzysz kampanię marketingową z pomocą sztucznej inteligencji. Znając swoje potrzeby biznesowe, określisz, jakie cechy musi mieć narzędzie idealne (bądź zestaw takich narzędzi) do ich zaspokojenia. I dopiero na tej podstawie można rozpocząć poszukiwanie.

Połącz sztuczną inteligencję z ludzką inteligencją. AI nie jest już konceptem rodem z filmów sci-fi, tylko bardzo obecnym i ważnym zestawem narzędzi wspierających pracę marketerów. I właśnie to jest najważniejsze: AI wesprze Twoją pracę, ale nie wykona jej za Ciebie. Koncepcja zgodna z celami strategicznymi firmy, ubrana w kontekst i właściwy ton wypowiedzi. Kontakt z klientem, który będzie czuł, że oprócz otrzymywania automatycznych odpowiedzi, ma też okazję porozmawiać z człowiekiem. Używaj automatycznie generowanych danych analitycznych do określania preferencji i potrzeb klientów. Jednak, nie wyłączaj z procesu informacji otrzymanych bezpośrednio od kupujących, jeśli czujesz, że są wartościowe.


Upewnij się, że masz czyste i dokładne dane do wprowadzenia. Kiedy wybierzesz już narzędzie, przygotuj się do pracy na nim. Aby zapewnić dokładne wyniki, algorytmy uczenia maszynowego muszą opierać się na danych, dlatego ich jakość ma kluczowe znaczenie i powinna być bez zarzutu.


Nie zapomnij przeprowadzić testów A/B swoich projektów, aby upewnić się, że są one skuteczne w generowaniu konwersji. Możesz testować różne elementy: grafiki/animacje, treści, godziny/terminy publikacji, dzielić grupy docelowe. Ręczne wprowadzanie wariantów lub ich publikacja jest męcząca i co ważniejsze, łatwo o pomyłkę. Na szczęście wiele z nich możesz w pełni zautomatyzować. Czy to w obrębie marketing automation, czy paid ads w Google, algorytmy mogą poprowadzić część (lub całość) procesów za ciebie.


Bądź na bieżąco z trendami. Sztuczna inteligencja rozwija się i ewoluuje naprawdę szybko. Postaraj się być na bieżąco z trendami i wiedzieć, co dzieje się w obszarach związanych z Twoją branżą.


Przestrzegaj warstwy etycznej. Sztuczna inteligencja, to potężna technologia, za którą idą ogromne możliwości. A za nimi, ryzyko przekroczenia granic, świadomie – lub nie. Upewnij się, że wszystkie dane osobowe, jakie pozyskuje dla ciebie sztuczna inteligencja, są pozyskiwane zgodnie z wymogami prawa w regionie. Pilnuj tego, aby Twoi odbiorcy/klienci mieli świadomość tego, że ich dane osobowe są pobierane i przetwarzane, w jaki sposób jest to realizowane oraz, że mają możliwość wglądu i edycji tych informacji.

Najlepsze obszary współpracy z AI

Wspominaliśmy na początku tego artykułu, że niektórzy mogą postrzegać rosnący udział sztucznej inteligencji w życiu codziennym czy zawodowym z odrobiną niepokoju. Rzeczywistość jest jednak taka, że poprawia on wiele w jakości kampanii realizowanych na przestrzeni lat.

Jeśli bunt maszyn jest Twoją niemałą obawą, chcemy podkreślić znaczenie 4 obszarów, w których AI gra pierwsze skrzypce, a które mają niebagatelny wpływ na jakość efektu końcowego kampanii marketingowych.

  • Analiza predykcyjna
    czyli wykorzystanie AI do zrozumienia docelowych nawyków Twoich klientów. Dzięki analityce predykcyjnej i machine learning możemy zrozumieć, jak konsumenci reagują na różne typy komunikacji. A następnie przekuć tę wiedzę w tworzenie bardziej perswazyjnych i łatwiej docierających komunikatów.
  • Profilowanie klienta, a więc lepszy wgląd w jego osobowość i preferencje. Tradycyjne prowadzenie ankiet i ich analizowanie z pewnością są świetnym krokiem. Są już jednak narzędzia, które pomogą ci te procesy uprościć i wyciągnąć z nich jeszcze więcej. Algorytmy mogą zbudować dogłębny profil klienta w zasadzie od zera, wyłącznie na podstawie jego zachowań na stronie lub w sklepie. A Ty ten profil możesz wykorzystać w tworzeniu i realizacji wysoce spersonalizowanych kampanii.
  • Tworzenie zoptymalizowanych treści rezonujących z gustem i potrzebami odbiorców. Dzięki sztucznej inteligencji możesz zautomatyzować proces (współ)tworzenia naprawdę wszystkich tekstów. Od wpisów na blogi, przez posty na social media, copy do reklam, aż po treści wiadomości mailowych. Wszystkie z zachowaniem struktur i tone of voice wspierających ich skuteczność oraz budowanie Twojego brandingu. Wszystkie z uwzględnieniem wskazanych słów kluczowych. A jeśli nie czujesz treści wygenerowanych przez automat, możesz wesprzeć się nimi, zbudować na ich podstawie komunikat, a następnie dostosować go do swoich potrzeb.
  • Optymalizacja cen czyli istotna część każdej kampanii marketingowej. Z pomocą sztucznej inteligencji, możemy analizować ogromne ilości danych (w relatywnie krótkim czasie), syntetyzować je i przekładać na rekomendacje. Sztuczną inteligencję można wykorzystywać do uzyskiwania wglądu w ceny konkurencji, realizowanie analiz wielowymiarowych i znajdowania wzorców do optymalizacji cen. I każdy z tych ważnych, czasochłonnych i wymagających wiedzy etapów może być realizowany z wykorzystaniem AI. To dopiero jest niesamowite.

Narzędzia AI do przetestowania

Z kampaniami marketingowymi bywa tak, że są mogą okazać się trudne do zrealizowania. Wiemy, to bardzo odkrywcze stwierdzenie. 😃 Zdarza się, że wszystko zostało ułożone – od wyznaczony celów, przez grupy docelowe, aż po media plany. A jednak całość nie układa się w spójną całość. Czasem marketerzy nie czują wartości, jakie przemówią do tego konkretnego targetu. Czasem nie wiadomo, jaki format reklam najskuteczniej rozdystrybuuje te wartości. I właśnie w tym momencie do pomocy wkracza sztuczna inteligencja.

Poniżej znajdziesz 5 przykładów działań napędzanych silnikami AI.

1.Kontakt i budowanie relacji z odbiorcami za pomocą chatbotów

Chatboty to najlepsze przyjaciółki Twoich działań marketingowych. No dobra, może nie naj-najlepsze, ale na pewno jedne z najpopularniejszych. Wesprą Cię w budowaniu zaangażowania, obsłudze klienta, pierwszym kontakcie bezpośrednim z odbiorcą i w personalizacji przekazu, który budujesz.

2. Automatyzacja kampanii mailingowych z GetResponse

Email marketing to wciąż jeden z najskuteczniejszych sposobów dotarcia do grupy docelowej. Choć przez lata wieszczono koniec ery maili, okazuje się, że klienci wciąż wolą dostawać dopasowane do ich potrzeb wiadomości bezpośrednio do swoich skrzynek. I wcale nas to nie dziwi!

Dzięki GetResponse możesz zautomatyzować kampanie emailowe i personalizować je na różnych płaszczyznach: na podstawie zachowania subskrybenta w poprzednich kampaniach, czasu wysyłki czy treści wygenerowanej za pomocą kreatora newsletterów AI.

Dzięki wsparciu generatora treści maili i newsletterów AI zaawansowany algorytm napisze tekst oraz temat Twojej wiadomości w kilka sekund i pozwoli Ci skupić się na planowaniu działań marketingowych.

Główną zaletą rozwiązania jest to, że umożliwia zaprojektowanie całej wiadomości, w tym treści emaila, tematu zoptymalizowanego pod kątem wskaźnika otwarć, a także projektu obejmującego układ, zdjęcia i kolorystykę.

Email wygenerowany w kreatorze newsletterów AI - platforma GetResponse
Email wygenerowany w kreatorze newsletterów AI – platforma GetResponse

 3. Tworzenie kampanii reklamowych z Adext AI

Tworzenie i optymalizacja kampanii reklamowych czasem jest jak połączenie ról Syzyfa i Augiasza. Realizujesz zadania, które nigdy się nie kończą, jednocześnie robiąc porządki w nieskończonych pokładach bałaganu. Jedno i drugie jest czasochłonnym i frustrującym procesem.

Adext AI wesprze Cię w tworzeniu skutecznych kampanie reklamowych, eliminując jednocześnie manualne zarządzaniem nimi i ich optymalizację. Adext AI wykorzystuje algorytmy uczenia maszynowego do analizowania skuteczności twoich reklam i ich usprawniania w czasie rzeczywistym. Może również przewidywać, który segment odbiorców będzie miał lepsze wyniki, dostarczając Ci cennych informacji pozwalających doskonalić strategię marketingową.

4. Analiza trendów w social media z Hootsuite Insights

Rok 2023 przyniósł marketingowcom sporo niespodzianek, jeśli chodzi o media społecznościowe. Trudno utrzymać to wszystko w ryzach, a jeszcze trudniej śledzić trendy. Zwłaszcza, gdy działamy w branży o wysokiej konkurencyjności. Zwłaszcza, gdy platformy społecznościowe dostarczają nam milionów postów co kilka sekund. I tu wkracza Hootsuite Insights.

Wykorzystuje sztuczną inteligencję do analizowania danych z mediów społecznościowych i zapewnia wgląd w popularne tematy, nastroje, trendy rynkowe i działania konkurencji. Dzięki “sowim” podpowiedziom możesz udoskonalić swoją strategię marketingową w mediach społecznościowych i zwiększyć zaangażowanie dla swojej marki.

5. Optymalizacja treści witryny z Yoast SEO

  • Wiecie od czego zależy dobrze prowadzone SEO?
  • To zależy…

To pokazuje krótko, acz dosadnie, że pozycjonowanie to nie jest obszar, w którym można wykorzystać gotowy scenariusz działania. A to oznacza, że prowadzenie go jest dużym wyzwaniem. Nie wystarczy stwierdzenie, że potrzebna jest nam dobrze zoptymalizowana strona internetowa, bo to ma kluczowe znaczenie dla konwersji odwiedzających w klientów.

Optymalizując witrynę, należy wziąć pod uwagę wiele elementów, od badania słów kluczowych po optymalizację struktury witryny. Dzięki Yoast SEO możesz zająć się technicznymi aspektami optymalizacji stron i skupić się na tworzeniu wysokiej jakości contentu. Yoast SEO analizuje Twoje treści i podpowiada, jak zoptymalizować je pod kątem wyszukiwarek. Finalnym efektem waszej “współpracy” ma być poprawa widoczności witryny i większy ruch.

Jak najwięksi korzystają z AI?

  • 🍕 Domino’s wykorzystał technologię AR przy wyborze pizzy. Technologia AR pomaga klientom wizualizować jedzenie, zanim je zamówią. Ta wirtualna forma promocji przyciągnęła uwagę, a przede wszystkim – nowych klientów. Zwłaszcza wśród przedstawicieli “pokolenia urodzonego ze smartfonem w ręku”, dla którego było to naturalną reakcją na ich sposób postrzegania świata, vide: brandów i ich ofert.


  • 📦 Amazon używa algorytmów uczenia maszynowego, aby pokazywać klientom odpowiednie produkty na podstawie tego, co inni klienci często kupowali razem. W ten sposób zwiększa szanse klientów na zakup dodatkowych artykułów. Więcej o rekomendacjach personalizowanych z pomocą sztucznej możesz przeczytać tutaj.
  • 🎥 Netflix wykorzystuje sztuczną inteligencję do tworzenia rekomendacji, dzięki którym możemy spędzać na kanapie całe weekendy. Śledząc, co użytkownicy oglądają, wyszukują i oceniają, platforma może dostarczać spersonalizowane rekomendacje. W rezultacie Netflix znacznie zwiększył swoje wskaźniki zaangażowania, a członkowie przeglądali około 60% rekomendacji. A my mamy gotowy przepis na binge-watching przez 2 bite dni. 😉


  • 🥤 Coca-Cola natomiast wykorzystała sztuczną inteligencję w swojej kampanii #ShareACoke. Korzystając z zaawansowanych algorytmów, które dopasowują imiona do nazwisk i lokalizacji, marka wydrukowała ponad 150 milionów unikalnych imion. Kampania odniosła ogromny sukces, odnotowując 2% wzrost sprzedaży i imponujące 5,4 miliona wzmianek w mediach społecznościowych. Nieźle, prawda? I nieco creepy, bo my przynajmniej nie spodziewaliśmy się, że w tej kampanii wykorzystano sztuczną inteligencję i zaawansowane mechanizmy śledzenia danych.

Zwiększ wyniki kampanii dzięki sztucznej inteligencji

Sztuczna inteligencja zmienia sposób, w jaki firmy podchodzą do marketingu. Wiemy, że wśród marketerów budzi tyle samo fascynacji, co oporu. Jak każde nowe zjawisko w historii! W naszym odczuciu, sztuczna inteligencja sprawia, że marketing jest bardziej wydajny, spersonalizowany i skuteczny. Ta technologia sztucznej inteligencji wciąż się rozwija, więc trudno powiedzieć, jak będzie wyglądać przyszłość marketingu. Jednak jedno jest pewne – nic już nie będzie takie samo. Świat marketingu będzie ewoluował wraz ze sztuczną inteligencją, tak jak dzieje się to już teraz. I z samej obserwacji tego procesu można wyciągnąć wiele. Nasz plan zakłada obserwację, inspirację i działanie. I was zachęcamy do rozważenia podobnej strategii.

Wypróbuj GetResponse ⤵︎

Załóż konto GetResponse

Share