Remarketing – czym jest, jak działa i jak z niego korzystać?

13 min
Zaktualizowano:

Wyobraź sobie potencjalnego klienta, który wchodzi do Twojego e-sklepu lub odwiedza Twoją stronę internetową. Dokładnie zapoznaje się z zaprezentowaną ofertą, wnikliwie czyta opisy, dodaje do produkty koszyka, a następnie – opuszcza Twój serwis. Bez sfinalizowania rozpoczętej transakcji, a nawet bez pozostawienia jakichkolwiek danych kontaktowyc.

Co wówczas robisz? “Odpuszczasz” sobie ten temat i skupiasz się na zdobywaniu zainteresowania nowych odbiorców? A może zaczynasz dostrzegać, że osoba, która przed chwilą miała kontakt z Twoją marką, ma również potencjał na stanie się pełnoprawnym klientem?

Jeżeli wybierasz opcję numer dwa – z pewnością musisz zainteresować się zagadnieniem remarketingu, czyli szerokim zakresem działań, które pozwalają na skuteczne docieranie do odbiorców, którzy już mieli styczność z Twoim biznesem.

Czym jest remarketing i jak w skuteczny sposób zoptymalizować konwersje z tego źródła, aby zyskać przewagę nad konkurencją? Poznaj jego definicję i zastosowanie.

P.S. Nadchodzi największe zakupowe szaleństwo 2024 roku (Black Friday, Cyber Monday oraz Święta). Sprawdź, jak prowadzić kampanie remarketingowe! ⬇︎

Czym jest remarketing?

Remarketing stanowi cały zestaw aktywności, które pozwalają docierać z przekazem reklamowym do użytkowników, którzy w określony sposób weszli w interakcję z danym przedsiębiorstwem. Do takich interakcji możemy zaliczyć, chociażby: wejście na stronę internetową czy wykonanie konkretnej akcji w sklepie (dodanie produktu do koszyka lub do ulubionych).

Aby jeszcze lepiej Ci to zobrazować – pozwól, że posłużę się praktycznym przykładem, który omówię za pomocą prostego procesu:

KROK 1 – użytkownik trafia na Twoją firmę w sieci (za pomocą reklamy lub wyszukiwarki), a następnie decyduje się na odwiedzenie Twojej witryny (strony lub sklepu internetowego). W tym czasie (po wyrażeniu odpowiednich zgód) na jego przeglądarce instalują się ciasteczka, które umożliwią Ci jego “śledzenie” oraz prezentowanie wybranych treści reklamowych.

⬇︎

KROK 2 – użytkownik opuszcza Twoją stronę, ale jednocześnie dalej pozostaje w sieci – korzysta z mediów społecznościowych, wyszukiwarki Google, a także zagląda na inne serwisy. Wówczas zainstalowane cookies, tag oraz przygotowane reklamy pozwalają Ci na wyświetlanie określonych komunikatów – także na innych stronach.

⬇︎

KROK 3 – w wyniku prezentowanych treści użytkownik powraca na Twoją stronę, aby dokończyć transakcję, zostawić swoje dane kontaktowe lub też wykonać inną oczekiwaną przez Ciebie czynność.

Działania remarketingowe pozwalają na skuteczne dotarcie do osób, które odwiedziły Twoją witrynę, ale nie dokonały konwersji. Taka kampania remarketingowa ma na celu zachęcenie potencjalnych klientów do ponownego odwiedzenia strony i podjęcia działań, takich jak finalizacja zakupu. Dzięki precyzyjnemu targetowaniu, remarketing umożliwia poprawę konwersji, ponieważ skupia się na grupie docelowej, która już wykazała zainteresowanie Twoją ofertą.

❗ Kampanie remarketingowe to także świetne narzędzie do budowania świadomości marki. Nawet jeśli potencjalni klienci nie dokonali zakupu przy pierwszej wizycie, możliwość dotarcia do nich z odpowiednio dostosowaną reklamą zwiększa szansę na przyszłe zaangażowanie. Sama reklama może być spersonalizowana, co dodatkowo wzmacnia jej skuteczność. Kampania remarketingowa pozwala przypomnieć klientom o produktach, które już znają, i motywuje ich do działania, co w efekcie może przełożyć się na lepsze wyniki sprzedaży.

Przykładem kampanii remarketingowej są działania prowadzone przez markę Bath&Body Works. Postanowiłam sprawdzić asortyment, jaki oferuje ich sklep internetowy. Po opuszczeniu strony, nie dokonując transakcji, po pewnym czasie, zauważyłam, że na wielu stronach internetowych pojawia mi się ich oferta w formie reklam. Spójrz tylko, jak różne konfiguracje prezentowały reklamy.

Przykład reklamy remarketingowej – Bath&Body Works

Wyświetlanie reklam w ramach remarketingu pozwala docierać do użytkowników (potencjalnych klientów), którzy wcześniej odwiedzili Twoją stronę, przypominając im o ofercie i zwiększając szansę na konwersję.


Innym przykładem, tego typu kampanii są aktywności popularnego sklepu z elektroniką. Byłam zainteresowana wybranym modelem telefonu, jednak podobnie jak wyżej nie zdecydowałam się na zakup. Reklamy, które wyświetliły mi się po odwiedzeniu stony prezentowały modele, którymi byłam zainteresowana, a dodatkowo reklama była wzbogacona o ceny – co, jak dla mnie, potencjalnego klienta uważam za duży plus.

Przykład reklamy remarketingowej – Media Expert

Wyświetlanie reklam to bardzo popularne działanie remarketingowe. A Ty? Masz już pomysł, jak przyciągnąć ponownie potencjalnych klientów na swoją stronę internetową?

Dla kogo jest remarketing?

Jak już wiesz, kampanie remarketingowe pozwalają na skuteczne dotarcie do klientów, którzy wcześniej odwiedzili stronę, zwiększając szansę na konwersję.

Biorąc pod uwagę wskazane powyżej możliwości – obszar zastosowania takiej reklamy jest bardzo szeroki i może dotyczyć m.in.:

  • Sklepów internetowych praktycznie z dowolnym (akceptowanym przez wiodące platformy reklamowe) asortymentem.


  • Stron internetowych skupiających się na promocji innych biznesów (np. dostarczaniu konkretnych usług).

Jakie cele można realizować za pomocą działań remarketingowych?

Do najważniejszych powodów korzystania z możliwości takiej formy reklamy możemy zaliczyć:

  • budowanie marki i zasięgów,

  • optymalizację konwersji,

  • stałe podnoszenie sprzedaży oraz płynącej z niej zysków.

Odzyskiwanie porzuconych koszyków

Jedną z nadrzędnych funkcji, po jakie sięgają zazwyczaj sklepy internetowe, jest ta odpowiadająca za finalizowanie ścieżek zakupowych, które rozpoczęli ich klienci. W tym modelu remarketing pełni zazwyczaj rolę “przypominającą”, która ma zachęcić użytkownika do powrotu na stronę, a następnie – sfinalizowanie transakcji. W wybranych przypadkach warto stosować dodatkowe zachęty, chociażby takie w postaci spersonalizowanego kody rabatowego, do wykorzystania tylko w określonym terminie.

Przeczytaj artykuł ➡︎ Porzucony koszyk – 15 sposobów na odzyskanie klienta

Ponowne docieranie i angażowanie tych samych użytkowników

Organizujesz ciekawą promocję? Właśnie udało Ci się wprowadzić nowy produkt lub usługę? Dysponujesz materiałem, którym chcesz się podzielić z jak najszerszym gronem? A może masz inną ważną wiadomość, którą chcesz przekazać swoim odbiorcom? W każdym z tych obszarów wspomoże Cię właśnie odpowiednio zaplanowane oraz wdrożone działania remarketingowe!

Stałe “przypominanie się” odbiorcom

Ten rodzaj promocji stanowi również doskonały sposób na dbanie o to, aby użytkownicy nie zapomnieli o Twoim istnieniu.

Przykład reklamy remarketingowej – Jysk

Sprzedaż dodatkowych produktów lub usług

Wizyta na Twojej stronie zakończyła się konwersją, ale czujesz, że niektórzy użytkownicy mogą pozwolić sobie na nieco “więcej”? Remarketing może stać się narzędziem do podnoszenia wartości klientów w czasie, przekonywania ich do zwiększania koszyka zakupowego, a co za tym idzie – znacznego podniesienia Twoich zysków ze sprzedaży.

📓 Cross selling i up selling w ecommerce – przewodnik

Rodzaje remarketingu – jakie są jego podstawowe typy?

Dokładna selekcja działań remarketingowych odbywa się na dwóch płaszczyznach. Pierwszą z nich stanowią platformy pozwalające na taką promocję. Drugą z kolei – dokładne typy kampanii, jakie można wdrożyć oraz zastosować. Ze względu na popularność oraz największy udział w rynku – w tym wpisie skupimy się na omówieniu możliwości oferowanych przez platformę Google.

W przypadku reklamy przy wykorzystaniu platformy Google, do swojej dyspozycji masz 5 form remarketingu. Poniżej znajdziesz krótką charakterystykę każdej z nich.

Dzięki kampaniom remarketingowym Google możesz z łatwością wzbudzić zainteresowanie potencjalnych klientów, a co za tym idzie zachęcić ich do rozważenia kupna Twojego produktu.

Remarketing standardowy

Jak sama nazwa wskazuje, stanowi najbardziej klasyczną reklamę, która przyjmuje formę statycznych banerów (grafik lub poruszających się gifów). Polega na wyświetlaniu określonych treści (zazwyczaj tych samych) – wszystkim osobom, które weszły w interakcję ze sklepem bądź stroną, ale nie wykonały na nich konkretnych akcji.

Ze względu na konieczność “ręcznego” ustawiania materiałów graficznych oraz tekstowych – bardzo często jest on również nazywany remarketingiem manualnym.


Remarketing dynamiczny

W przeciwieństwie do standardowego, to podejście odróżnia się wysokim poziomem personalizacji. Podobnie, jak w powyżej omówionym przypadku, może przyjmować formę banerów, jednak ich treść jest zazwyczaj dostosowana do konkretnych odbiorców. Mówiąc wprost – za pomocą odpowiednio przygotowanych plików XML oraz ich integracji z Google Merchant Center, użytkownicy widzą produkty lub usługi, które już wcześniej przeglądali, a nawet dodali do koszyka.

To podejście pozwala na znaczne poprawienie wskaźników konwersji. Dzięki takim działaniom reklamowym nie tylko można poprawić skuteczność kampanii, ale także budować lojalność klientów poprzez trafne przypomnienia o produktach. Remarketing dynamiczny pozwala efektywnie docierać do użytkowników witryny, maksymalizując ich zaangażowanie i skuteczność reklam.


Remarketing RLSA

Ta opcja stanowi alternatywę dla wymienionych powyżej – kampanii banerowych, jak i filmowych. W tym obszarze miejscem stosowania remarketingu jest sama wyszukiwarka Google, która prezentuje określone reklamy tekstowe. Opiera się przy tym między innymi na słowach kluczowych wpisywanych przez konkretnych użytkowników.


Remarketing wideo

Ten sposób z powodzeniem można porównać do remarketingu standardowego lub dynamicznego. Jednak z tą różnicą, że tradycyjne banery, gify lub inne kreacje, zastępują materiały wykorzystujące filmy. Z tego też powodu znajduje on doskonałe zastosowanie nie tylko w sieci reklamowej czy wyszukiwarce Google, ale przede wszystkim – bezpośrednio w serwisie YouTube.


Remarketing w aplikacjach mobilnych

Nieco mniej popularna, aczkolwiek bardzo skuteczna opcja docierania do osób, które korzystały z Twojej aplikacji lub odwiedziły Twoją witrynę. Jak łatwo się domyślić – dotyczy użytkowników, którzy korzystają z urządzeń mobilnych (smartfony, tablety itp.).

Ponadto, dzięki remarketingowi w aplikacji mobilnej możesz precyzyjnie dotrzeć do użytkowników, którzy porzucili koszyk, zachęcając ich do dokończenia zakupu.

Ile kosztuje remarketing?

Od czego zależy cena działań w sieci? Na tak postawione pytanie niestety nie można udzielić krótkiej oraz jednoznacznej odpowiedzi. Remarketing – podobnie, jak inne formy reklamy (klasyczne adsy, pozycjonowanie itp.), charakteryzuje się bardzo zróżnicowanym poziomem kosztów, na które wpływają takie czynniki, jak:

  • Branża i otoczenie konkurencyjne – im więcej reklamodawców, którzy korzystają z takiego sposobów promocji, tym również większe wydatki, jakie trzeba ponieść na dotarcie do potencjalnych odbiorców.

  • Sposób (platforma) promocji – szczególnie Google oraz Facebook. Biorąc pod uwagę konkretne branże, każda z nich oferuje inny poziom stawek.

  • Forma reklamy – czyli materiały, które mają trafiać do Twoich odbiorców. W zależności od zakresu (teksty, grafiki, filmy, animacje), cena ich przygotowania może oscylować w granicach kilkadziesiąt – kilkaset złotych.

  • Model rozliczeniowy – czyli PPC (w którym ponosisz koszty za każde kliknięcie w reklamę) oraz CPM (w którym płacisz za każde 1000 wyświetleń Twojego przekazu reklamowego).

  • Obsługa kampanii remarketingowych – jeżeli zdecydujesz, że za poprowadzenie Twoich kampanii ma odpowiedzieć zewnętrzy ekspert lub wyspecjalizowana firma – musisz wziąć pod uwagę dodatkowe koszty, które mogą wynosić od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych miesięcznie.

Dlaczego warto korzystać z możliwości, jakie daje remarketing? 

Dzięki remarketingowi możesz ponownie dotrzeć do potencjalnych klientów, zwiększając szanse na ich zainteresowanie i finalizację transakcji.

Takie podejście do promocji powinno stanowić jeden z podstawowych elementów kampanii reklamowych każdego przedsiębiorstwa, któremu zależy na sukcesie. Warto, aby tego typu kampanie stanowiły nieodzowny element reklamy – towarzyszący lub uzupełniający tradycyjne działania promocyjne. Do grupy kluczowych atutów remarketingu możemy zaliczyć:

Niskie koszty promocji

Poprawia jakość komunikatów i pozwala trafiać z nimi bezpośrednio do ściśle określonych grup docelowych. W związku z tym, w zależności od branży, platformy oraz modelu rozliczenia – wydatki na remarketing mogą wynosić zaledwie ułamek kwot, jakie należałoby przeznaczyć na promocję w jej tradycyjnym wydaniu.

Oszczędność czasu

W przeciwieństwie do klasycznej reklamy, która wymaga dokładnego określenia oraz poznania swoich odbiorców – remarketing wykorzystuje informacje, które są już w Twoim posiadaniu. Dodatkowo Google oferuje również całą gamę automatyzacji, dzięki którym proces tworzenia i uruchamiania kampanii reklamowych jest jeszcze szybszy.

Wysoka skuteczność

Jednak oszczędności liczone w pieniądzach, jak i czasie to zdecydowanie niejedyne atuty takiego podejścia do komunikowania się z odbiorcami. Musisz zdawać sobie sprawę, że tego rodzaju reklama pozwala docierać do osób, które miały kontakt z Twoją marką. To oznacza, że już ją znają, a co ją tym idzie – znacznie łatwiej przekonać ich do skorzystania właśnie z Twojej oferty.

Czego potrzebujesz, aby zacząć?

Prawdopodobnie wiesz co nieco o rodzajach, możliwościach, kosztach, jak i korzyściach zapewnianych przez takie podejście do promocji. Wygląda zatem na to, że pora na nieco praktyki i pokazanie, w jaki sposób zaplanować, przygotować, a następnie uruchomić Twoją pierwszą kampanię.

W zależności od konkretnej platformy, proces organizacji takiej reklamy będzie wyglądał odrobinę inaczej. Dlatego poniżej znajdziesz szczegółowe objaśnienie.

Aby korzystać ze wszystkich możliwości, jakie daje remarketing zapewniany w ramach Google – najpierw musisz zadbać o to, aby system miał dostęp do właściwych danych.

  1. Dlatego w pierwszej kolejności upewnij się, że na Twojej stronie lub w e-sklepie został zainstalowany odpowiedni kod (tzw. tag). To właśnie przy jego pomocy system będzie w stanie agregować niezbędne dane, a Ty – zyskasz możliwość ustawiania oraz prowadzenie konkretnych kampanii promocyjnych.


  2. Gdy instalacja oraz upewnienie się, że wszystko działa tak, jak trzeba, będą już za Tobą – pora na główny punkt programu, czyli uruchomienie własnej kampanii remarketingowej. W ten celu przejdź do właściwego panelu i postępuj tak, jak w przypadku tworzenia klasycznej reklamy. Jedyną różnicę będzie stanowić określenie osób, do których chcesz dotrzeć. W tym miejscu musisz wybrać, a następnie wskazać, w jaki sposób weszli w interakcję z Twoją stroną.

Czym jest i jak działa remarketing? Podsumowanie

Jak widzisz, na tego typu zagadnienie składa się cały szereg działań, które umożliwiają Ci sprawne identyfikowanie, a następnie szybkie, skuteczne docieranie do odbiorców, którzy już mieli kontakt z Twoją marką.

Kampanie remarketingowe to skuteczny sposób na przypominanie użytkownikom o produktach lub usługach, które wzbudziły ich zainteresowanie, ale nie doprowadziły do finalizacji transakcji. Wyświetlanie reklam dostosowanych do preferencji użytkowników pozwala na ponowne nawiązanie kontaktu z potencjalnymi klientami, zwiększając szansę na konwersję. Dzięki analizie zachowań odwiedzających stronę można tworzyć spersonalizowane komunikaty reklamowe, które przyciągają uwagę i skłaniają do powrotu na stronę w celu dokończenia zakupu. Tego rodzaju kampanie pomagają w efektywnym wykorzystaniu ruchu na stronie i zwiększeniu sprzedaży.

Jeżeli dopiero planujesz rozpoczęcie swojej przygody z remarketingiem – pamiętaj, aby zainstalować na swojej stronie właściwy kod, który odpowie za zbieranie wartościowych danych (tag od Google). Następnie zaplanuj, uruchom oraz optymalizuj kampanię, aby czerpać maksymalne korzyści z ponownej interakcji z Twoimi odbiorcami. 

Pamiętaj, że dobrze poprowadzony remarketing może stanowić sposób na budowanie zasięgów i relacji, angażowanie odbiorców, pozyskiwanie wartościowych danych analitycznych, a także regularną sprzedaż i generowanie zysków. To, w jaki sposób wykorzystasz jego możliwości w swojej firmie – zależy tylko od Ciebie! 


Paula Szulc
Paula Szulc
Marketing Manager - Poland w GetResponse. Kreatywna dusza, pełna pomysłów, które następnie przelewa na różne formy content marketingu. Freak organizacji, planowania i tabelek, nierozłączna z kalendarzem. W GetResponse odpowiedzialna za kreacje contentowe na rynek polski. Łącząc pasje i umiejętności prowadzi projekt Planer Marketera, czyli kalendarza marketingowego, w którym zawarte są setki okazji marketingowych oraz świąt nietypowych, a także szereg inspiracji na kampanie.
Share