Mamy dla Was ostatnie w tym roku dane dotyczące rynku e-commerce.
Tym razem zbadaliśmy jakie narzędzia i strategie wykorzystują sklepy internetowe w prowadzonych przez nich promocjach świątecznych.
Z naszego badania wynika, że najczęściej w promocjach świątecznych wykorzystywane są portale społecznościowe (22%) oraz email marketing (19%). Na trzecim miejscu uplasowały się działania SEO oraz kampanie banerowe (14%). Co ciekawe, obecność w porównywarkach cen pod kątem świąt zadeklarowało tylko 8% właścicieli e-sklepów.
W przypadku wyboru najskuteczniejszych narzędzi bezkonkurencyjny okazał się email marketing, na który głosowała aż 1/4 badanych. Dlatego też, aż 32% właścicieli e-sklepów zadeklarowało, że w okresie świątecznym wysyła znacznie więcej newlsetterów niż zazwyczaj.
Na drugim miejscu pod względem skuteczności znalazły się portale społecznościowe (21%), a ostatnie miejsce na podium przypadło działaniom SEO (16%).
Mimo, że kampanie banerowe są trzecim najczęściej wykorzystywanym narzędziem w kampaniach świątecznych, to na ich skuteczność liczy już tylko 8% badanych.
Wiadomość email to również najpopularniejsze narzędzie do składania świątecznych życzeń. Z tej formy komunikacji korzysta aż 42% e-sklepów. Z kolei 33% wybiera do tego portale społecznościowe, a 12% blog. Kartkę pocztową wysyła jedynie 9% badanych.
Najczęściej kampanie świąteczne opierają na rabatach i specjalnych promocjach (32%) oraz darmowej dostawie (20%). Mniej popularne są promocje ograniczone czasowo (17%), konkursy z nagrodami (10%) i schematy gratisowe, np. kup 2, a 3 otrzymasz gratis (10%).
Najczęściej promocje e-sklepów startują w drugiej połowie listopada lub na początku grudnia (40%), a kończą się wyprzedażą na początku nowego roku (33%).
Badanie zostało przeprowadzone na grupie 450 sklepów internetowych.
Partnerami badania są: Wirtualna Polska, Ekomercyjnie.pl, Internet Standard, Shoplo.com oraz Fundacja Polak 2.0.
Szczegółowe informacje z badania można znaleźć w poniższej infografice.