Na BLACK FRIDAY…

MARKETERZY DO DZIEŁA!

Wszystkie narzędzia marketingowe do 40% taniej

55 KONT

Niezbędne elementy sklepu internetowego

4 min
Zaktualizowano:

Niektórzy porównują rynek e-commerce do rynku motoryzacyjnego. W obu przypadkach występują producenci, konstruktorzy, serwisanci, a nawet tuningerzy.

Sklep internetowy jest więc odpowiednikiem samochodu. Do jego funkcjonowania potrzebny jest silnik, skrzynia biegów i kierownica. To podstawa. Klienci dokupują jeszcze dodatkowe wyposażenie w swoich samochodach. Podobnie jest ze sklepem: może być bardzo prosty, ale często warto go rozszerzyć o dodatkowe moduły. W przypadku sklepu dodatkowe elementy to nie tylko moda, ale także narzędzia zwiększające skuteczność sprzedaży. Dzisiaj jednak zajmiemy się podstawowymi elementami sklepu internetowego.

Koszyk

Koszyk to rzecz święta i chyba niewymagająca dłuższego komentarza. Musi pokazywać zamówienia, umożliwiać ich zmianę i mieć opcję „przejścia do składania zamówienia”. Dużą wagę warto przyłożyć do jego przejrzystości. Obowiązuje tutaj zasada: im prościej, tym lepiej.

widok_koszyka
Rys.1. Widok koszyka sklepu 8a.pl

Opis produktów

Każdy produkt w sklepie powinien być dokładnie opisany. Rzetelny opis zachęci internautów do zakupów, a z drugiej strony zaoszczędzi czas pracowników sklepu, którzy musieliby odpowiadać na pytania konsumentów odnośnie produktów. Dobry opis zwiększa skuteczność funkcjonowania sklepu. Elementy dobrego opisu to:

  • cena – musi być łatwo zauważalna. Wyświetlenie ceny w mało widocznym miejscu lub jej ukrycie spowoduje, że klienci szybko zrezygnują z zakupów;
  • dostępność – aby uniknąć nieporozumień warto napisać czy towar jest w magazynie, czy też trzeba na niego czekać. Warto również określić czas oczekiwania lub poinformować o szybkości wysyłki;
  • cechy produktu – takie jak kolor, rozmiar, typ itp. Dokładnie opisanie przedmiotów zmniejszy ilość zwrotów;
  • czas dostawy – gwarantowana wysyłka w ciągu kilku godzin to z pewnością duży atut. Jeśli sklep jest w stanie to zapewnić, taka informacja powinna pojawić się na karcie produktu;
  • zdjęcia – mówi się, że jedno zdjęcie jest warte więcej niż milion słów. Jest to szczególnie ważne w sklepach z modą, w których zdjęcia muszą uwidocznić każdy fragment ubrania. Warto pamiętać, że kopiując zdjęcia z innych stron czy sklepów można naruszyć prawa autorskie.
karta_produktu
Ryc.2. Widok fragmentu karty produktu w sklepie 5.10.15.

Różnorodne formy płatności

Warto zadbać o to, aby klient miał możliwość wyboru spośród różnych form płatności. Do dzisiaj najpopularniejszym modelem płatności w polskim e-commerce jest płatność za pobraniem. Coraz większą popularność zdobywają rówież szybkie płatności elektroniczne i płatności kartą kredytową.

Wyszukiwarka

Jeśli sklep szeroki asortyment, trzeba zadbać o odpowiednią wyszukiwarkę produktów. Dla szczególnie wymagających użytkowników uruchommy wyszukiwarkę zaawansowaną z dodatkowymi filtrami. Ciekawą opcją jest też wyszukiwarka podpowiadająca słowa i produkty.

Wyszukiwarka
Ryc.3. Działanie podpowiadającej wyszukiwarki w sklepie Run Colors

Statystyki

Statystki mówią nam skąd przyszli internauci, jak poruszali się po stronie, na których stronach poświęcali najwięcej czasu. Istnieje mnóstwo narzędzi śledzących każdy z wyżej wymienionych aspektów. Jeśli zaczynamy przygodę z handlem w sieci, warto rozpocząć analitykę od darmowego Google Analytics.

Regulamin

Dobrze napisany regulamin z pewnością pomoże w niejasnych sytuacjach, a nawet, w skrajnych przypadkach, uchroni od odpowiedzialności karnej. Stąd trzeba poświecić mu trochę więcej czasu. Obowiązkowo w regulaminie muszą się pojawić takie informacje, jak:

  • pełne dane właściciela sklepu, adres siedziby, numer NIP,
  • dane kontaktowe, telefon, adres email,
  • informacja o czasie realizacji zamówienia i kosztach wysyłki,
  • polityka zwrotu towarów oraz wyjaśnienie procedury dokonywania zwrotu,
  • określenie wszystkich kosztów, w tym także kosztów dodatkowych,
  • informacje na temat ceny (czy zawiera podatek) i rodzaju waluty rozliczeniowej,
  • informacje dotyczące możliwości wystawienia faktury, paragonu lub rachunku.

 

Newslettery

Wysyłanie emaili do klientów (czy też potencjalnych klientów) znacznie poprawia wyniki sprzedażowe. To łatwa do wdrożenia i użytkowania metoda podnosząca sprzedaż. Mail wciąż plasuje się wśród najlepszych metod w dotarciu do klienta. Pamietajmy o tworzeniu własnej bazy.

Newsletter
Ryc.4. Pop-up zachęcający do zapisania się na newsletter w sklepie Diamante Wear

Kupili podobne

Jednym ze sposobów na zwiększenie sprzedaży jest dodanie pod każdym produktem informacji: „Klienci, którzy wybrali ten produkt, kupili również…” lub „Inni klienci sprawdzali również”. To tak zwany cross selling. Dzięki temu klient zwraca uwagę na inne produkty, które mogą mu być potrzebne w kontekście pierwszego zakupu.

Opinie

Pozwólmy użytkownikom na komentowanie produktów. Nic tak nie zachęci innych do kupna, jak komentarze osób, które już zakupiły ten produkt. Opinie powinny być odpowiednio wyeksponowane.

Opinie o produkcie
Ryc.5. Opinie o produkcie w sklepie New Balance Polska

Programy lojalnościowe

Jak często tankujemy samochód na stacji jednego koncernu tylko dlatego, że zbieramy przyznawane przez nich punkty? Wystarczy otworzyć portfel i zobaczyć, ile kart lojalnościowych jest w nim. Zaoferujmy klientom program lojalnościowy. Może on przyjąć różne formy: punkty za każdy zakup (uzbierane punkty można zamienić na produkt lub rabat), gratisy dla stałych klientów, rabaty przyznawane klientowi z okazji jego urodzin czy rabaty za polecenia.

Sklep internetowy to nie tylko towar, koszyk i systemy do płatności. To również cała otoczka, która sprawi, że wzrośnie zaufanie do sklepu, a co z tym idzie – zwiększy się sprzedaż. Po stworzeniu podstaw sklepu internetowego, wraz z rozwojem systematycznie wdrażajmy nowe pomysły i rozwiązania.

Czy Twój sklep posiada wszystkie wyżej opisane elementy? Może czegoś mu brakuje? Masz inne propozycje, co należałoby uwzględnić? Daj znać w komentarzach!

Share