Niektórzy porównują rynek e-commerce do rynku motoryzacyjnego. W obu przypadkach występują producenci, konstruktorzy, serwisanci, a nawet tuningerzy.
Sklep internetowy jest więc odpowiednikiem samochodu. Do jego funkcjonowania potrzebny jest silnik, skrzynia biegów i kierownica. To podstawa. Klienci dokupują jeszcze dodatkowe wyposażenie w swoich samochodach. Podobnie jest ze sklepem: może być bardzo prosty, ale często warto go rozszerzyć o dodatkowe moduły. W przypadku sklepu dodatkowe elementy to nie tylko moda, ale także narzędzia zwiększające skuteczność sprzedaży. Dzisiaj jednak zajmiemy się podstawowymi elementami sklepu internetowego.
Koszyk
Koszyk to rzecz święta i chyba niewymagająca dłuższego komentarza. Musi pokazywać zamówienia, umożliwiać ich zmianę i mieć opcję „przejścia do składania zamówienia”. Dużą wagę warto przyłożyć do jego przejrzystości. Obowiązuje tutaj zasada: im prościej, tym lepiej.
Opis produktów
Każdy produkt w sklepie powinien być dokładnie opisany. Rzetelny opis zachęci internautów do zakupów, a z drugiej strony zaoszczędzi czas pracowników sklepu, którzy musieliby odpowiadać na pytania konsumentów odnośnie produktów. Dobry opis zwiększa skuteczność funkcjonowania sklepu. Elementy dobrego opisu to:
- cena – musi być łatwo zauważalna. Wyświetlenie ceny w mało widocznym miejscu lub jej ukrycie spowoduje, że klienci szybko zrezygnują z zakupów;
- dostępność – aby uniknąć nieporozumień warto napisać czy towar jest w magazynie, czy też trzeba na niego czekać. Warto również określić czas oczekiwania lub poinformować o szybkości wysyłki;
- cechy produktu – takie jak kolor, rozmiar, typ itp. Dokładnie opisanie przedmiotów zmniejszy ilość zwrotów;
- czas dostawy – gwarantowana wysyłka w ciągu kilku godzin to z pewnością duży atut. Jeśli sklep jest w stanie to zapewnić, taka informacja powinna pojawić się na karcie produktu;
- zdjęcia – mówi się, że jedno zdjęcie jest warte więcej niż milion słów. Jest to szczególnie ważne w sklepach z modą, w których zdjęcia muszą uwidocznić każdy fragment ubrania. Warto pamiętać, że kopiując zdjęcia z innych stron czy sklepów można naruszyć prawa autorskie.
Różnorodne formy płatności
Warto zadbać o to, aby klient miał możliwość wyboru spośród różnych form płatności. Do dzisiaj najpopularniejszym modelem płatności w polskim e-commerce jest płatność za pobraniem. Coraz większą popularność zdobywają rówież szybkie płatności elektroniczne i płatności kartą kredytową.
Wyszukiwarka
Jeśli sklep szeroki asortyment, trzeba zadbać o odpowiednią wyszukiwarkę produktów. Dla szczególnie wymagających użytkowników uruchommy wyszukiwarkę zaawansowaną z dodatkowymi filtrami. Ciekawą opcją jest też wyszukiwarka podpowiadająca słowa i produkty.
Statystyki
Statystki mówią nam skąd przyszli internauci, jak poruszali się po stronie, na których stronach poświęcali najwięcej czasu. Istnieje mnóstwo narzędzi śledzących każdy z wyżej wymienionych aspektów. Jeśli zaczynamy przygodę z handlem w sieci, warto rozpocząć analitykę od darmowego Google Analytics.
Regulamin
Dobrze napisany regulamin z pewnością pomoże w niejasnych sytuacjach, a nawet, w skrajnych przypadkach, uchroni od odpowiedzialności karnej. Stąd trzeba poświecić mu trochę więcej czasu. Obowiązkowo w regulaminie muszą się pojawić takie informacje, jak:
- pełne dane właściciela sklepu, adres siedziby, numer NIP,
- dane kontaktowe, telefon, adres email,
- informacja o czasie realizacji zamówienia i kosztach wysyłki,
- polityka zwrotu towarów oraz wyjaśnienie procedury dokonywania zwrotu,
- określenie wszystkich kosztów, w tym także kosztów dodatkowych,
- informacje na temat ceny (czy zawiera podatek) i rodzaju waluty rozliczeniowej,
- informacje dotyczące możliwości wystawienia faktury, paragonu lub rachunku.
Newslettery
Wysyłanie emaili do klientów (czy też potencjalnych klientów) znacznie poprawia wyniki sprzedażowe. To łatwa do wdrożenia i użytkowania metoda podnosząca sprzedaż. Mail wciąż plasuje się wśród najlepszych metod w dotarciu do klienta. Pamietajmy o tworzeniu własnej bazy.
Kupili podobne
Jednym ze sposobów na zwiększenie sprzedaży jest dodanie pod każdym produktem informacji: „Klienci, którzy wybrali ten produkt, kupili również…” lub „Inni klienci sprawdzali również”. To tak zwany cross selling. Dzięki temu klient zwraca uwagę na inne produkty, które mogą mu być potrzebne w kontekście pierwszego zakupu.
Opinie
Pozwólmy użytkownikom na komentowanie produktów. Nic tak nie zachęci innych do kupna, jak komentarze osób, które już zakupiły ten produkt. Opinie powinny być odpowiednio wyeksponowane.
Programy lojalnościowe
Jak często tankujemy samochód na stacji jednego koncernu tylko dlatego, że zbieramy przyznawane przez nich punkty? Wystarczy otworzyć portfel i zobaczyć, ile kart lojalnościowych jest w nim. Zaoferujmy klientom program lojalnościowy. Może on przyjąć różne formy: punkty za każdy zakup (uzbierane punkty można zamienić na produkt lub rabat), gratisy dla stałych klientów, rabaty przyznawane klientowi z okazji jego urodzin czy rabaty za polecenia.
Sklep internetowy to nie tylko towar, koszyk i systemy do płatności. To również cała otoczka, która sprawi, że wzrośnie zaufanie do sklepu, a co z tym idzie – zwiększy się sprzedaż. Po stworzeniu podstaw sklepu internetowego, wraz z rozwojem systematycznie wdrażajmy nowe pomysły i rozwiązania.
Czy Twój sklep posiada wszystkie wyżej opisane elementy? Może czegoś mu brakuje? Masz inne propozycje, co należałoby uwzględnić? Daj znać w komentarzach!