Recenzja i opinie o MailChimp. Czy lider rynku cały czas dotrzymuje kroku konkurencji?

11 min
Zaktualizowano:

Pomimo popularności mediów społecznościowych, email marketing wciąż jest kluczowym sposobem promowania biznesu i zdobywania nowych klientów. I nie jest to tylko nasza opinia, ale fakt poparty przez statystyki i punkty danych.

Średni zwrot z inwestycji w kampaniach e-mail marketingowych jest na poziomie 122%, czyli znacznie wyższy niż w jakichkolwiek innych kanałach marketingu online.* Co nie dziwi, biorąc pod uwagę wszechstronność możliwości oraz związanych z nimi kosztów.

Wiedząc, że to jedno z najcenniejszych narzędzi umożliwiających powiększanie bazy klientów i zwiększanie przychodów, czas sprawdzić, jakie jest technologiczne zaplecze w tym obszarze. Przyjrzyjmy się dziś jednemu z naczelnych narzędzi do e-mail marketingu: MailChimpowi.

Czym jest MailChimp?

MailChimp jest jedną z wiodących na rynku platform do automatyzacji marketingu, mieszczących się w sektorze All-In-One (z ang. “Wszystko w jednym”).

I rzeczywiście, zakres funkcjonalności MailChimpa jest szeroki. Umożliwia użytkownikom m.in. realizowanie zautomatyzowanych kampanii, wykorzystanie AI w generowaniu treści, zaawansowaną segmentację i tworzenie list oraz analitykę wraz z raportowaniem.

Dostarcza też dwa niezależne od siebie rozwiązania: MailChimp oraz Mandril, który wspiera kampanie transakcyjne.

Rzut oka na historię i przechodzimy do Funkcjonalności ⬇︎

MailChimp został założony w 2001 roku w Stanach Zjednoczonych. W 2021 r. stał się częścią grupy Intuit – giganta technologicznego specjalizującego się przewrotnie nie w narzędziach marketingowych, a finansowych i podatkowych.

Funkcjonalności

MailChimp przedstawia swoją ofertę, dzieląc ją na 6 kategorii:

  • Marketing Essentials

  • Content Creation

  • Audience Management

  • Marketing Automation

  • Reporting & Analytics Tools

  • AI Marketing Tools

Marketing Essentials (podstawowe rozwiązania)

Zestaw narzędzi do projektowania, realizowania i wspierania kampanii e-mail marketingowych. Znajdziesz w nim kreatory wiadomości, landing page’y oraz stron internetowych. Ustawisz także testy A/B (dla przypomnienia: czym są i jak działają testy A/B), automatyczne ścieżki komunikacji do klienta oraz znajdziesz ogólny menedżer kampanii.

Marketing Essentials: Podstawowe rozwiązania

Content Creation (projektowanie i zarządzanie treściami)

Ta kategoria obejmuje funkcjonalności zaprojektowane do tworzenia oraz zarządzania treściami. Co w praktyce oznacza gotowe szablony maili, kreatywnego asystenta, generatory treści oparte o AI czy content studio. Całość zbudowano wokół intencji łatwego tworzenia atrakcyjnych treści. W tej kategorii MailChimp rzeczywiście postawił poprzeczkę naprawdę wysoko.

Content Creation: Projektowanie i zarządzanie treściami

Audience Management (zarządzanie danymi kontaktowymi i lepsze rozumienie odbiorcy)

Prawdopodobnie “zarządzanie odbiorcami” byłoby zgrabniejszym tłumaczeniem, jednak w polskim rozumieniu nie budzi to dobrych skojarzeń. Mam więc nadzieję, że tym razem wybaczycie nam dłużyzny językowe. 😉

W tej kategorii twórcy MailChimpa umieścili wszystkie funkcjonalności, które pozwalają lepiej dopasować kampanie do potrzeb odbiorców: CRM, ankiety, formularze, narzędzia do segmentacji, targetowania czy tagowania i profilowania odbiorców. Innymi słowy: jeśli wykorzystasz cały potencjał tego silnika, nic w zachowaniach Twoich odbiorców się przed Tobą nie ukryje.

Audience Management: Zarządzanie danymi kontaktowymi i lepsze rozumienie odbiorcy

Marketing Automation

Jak wszystkie topowe narzędzia, MailChimp od lat stawia na rozwijanie narzędzi do automatyzacji kampanii. Za ich pomocą możesz wdrożyć maile transakcyjne, kampanie retargetujące, zautomatyzowane ścieżki komunikacji do klienta, webhooki, spersonalizowane wiadomości. W tej sekcji znajdziesz też informacje na temat wszystkich dostępnych integracji.

Marketing Automation

Pod tym linkiem znajdziesz też ogólną ściągawkę nt. automatyzacji w email marketingu i jak można jej skutecznie używać. Czyt. jak sprzedać więcej. 🙂

Reporting and Analytics Tools (analityka i raportowanie)

Co możesz przeanalizować za pomocą tego narzędzia?

Wyniki testów A/B, trafność treści, skuteczność contentu dynamicznego, ogólne zbiory raportów marketingowych, jakość optymalizacji czasu wysyłki, efektywność tytułów wiadomości. Dostaniesz też dopasowane rekomendacje do wykorzystania w kolejnych usprawnieniach.

Reporting and Analytics Tools: Analityka i raportowanie

AI Marketing Tools (sztuczna inteligencja w służbie e-maili)

W jakich obszarach może Cię wesprzeć sztuczna inteligencja, jeśli chodzi o pracę na MailChimpie? W gruncie rzeczy nie mówimy tu o szeregu osobnych funkcjonalności czy narzędzi, a o wsparciu tych już wymienionych silnikami AI.

Campaign manager, optymalizacja contentu, kreator tytułów, ścieżki komunikacji do klienta, rekomendacje, generator treści, kreatywna asysta czy modelowanie demograficzne – to wszystko znajdziesz też w innych kategoriach. W każdej z nich wyodrębniono wybrane produkty i podładowano energią AI.

AI Marketing Tools: Sztuczna inteligencja w służbie e-maili

Cennik – ile kosztuje MailChimp?

TL;DR To nie jest najprzystępniejsze cenowo narzędzie.

Co istotne cennik MailChimp dzieli się na 3 kategorie:

Warunki i zasady naliczania płatności

Jak większość platform marketingowych, MailChimp ma darmowy okres próbny. Konto darmowe ma limity: do 500 kontaktów, z 1000 wysyłek miesięcznie (dzienny limit 500). Na etapie zakładania konta podajesz dane karty kredytowej i jeśli po tym czasie osiągniesz limity kontaktów lub wysyłek, MailChimp automatycznie obciąży cię kosztami tych nadwyżek.

Plany są rozliczane co miesiąc. System akceptuje wszystkie główne karty kredytowe, PayPal i (w wybranych krajach) polecenie zapłaty oraz płatności w różnych walutach. O ile wszystkie należności będą regulowane w terminie, ani kampanie, ani konto nie zostaną zamrożone. Jeśli jednak zdarzy ci się zmienić kartę lub główne konto płatnicze, cóż – działają bezwzględnie. 😉

Ciekawym rozwiązaniem wprowadzonym przez amerykańskiego dostawcę jest Plan Pay As You Go. Użytkownicy, którzy nie realizują regularnych i częstych kampanii mogą wykupić kredyty, zamiast płacić stałą kwotę co miesiąc.

No dobrze, to ile właściwe zapłacisz…

Cennik email marketing - MailChimp

W przypadku cennika dotyczącego email marketingu, bezpłatny plan MailChimp jest świetnym rozwiązaniem dla małych firm, jednak… nie ma róży bez kolców. Na starcie dostajesz limit do 500 kontaktów i 1000 e-maili miesięcznie, jeśli jednak stawiasz na rozwój listy odbiorców odczujesz, że limit 500 kontaktów wyczerpuje się ekspresowo. I co dalej?

Przy 500 wyjściowych kontaktach:

  • za plan Essentials (czyli podstawowy) zapłacisz ok. $13 (ok. 50 zł)
  • za plan Standard $20 (około 80 zł)
  • za plan Premium od $350 (około 1400 zł).

Jest przystępnie. Jednak przeskok o cennikowe oczko wyżej, czyli na 1500 kontaktów, Twój portfel może już odczuć.

Cennik email marketing - MailChimp - cz.2

W najtańszej wersji (Essentials) koszt podskoczy do $26,50 (około 103 zł), w planie Standard do $45, czyli ok. 175 zł. Te kwoty nie wydają się wysokie. Jeśli jednak przeliczysz, że miesięcznie możesz wysłać maksymalnie 10 krotność limitu kontaktów w planie (czyli 15 000 wiadomości – (w przypadku pakietu Essentials) oraz 12 krotność limitu kontaktów w planie (czyli 18 000 – w przypadku pakietu Standard), to okaże się, że do obsługi nawet niewielkiego ecommercu to może być to dość problemantyczne. I zaczniesz płacić więcej.

Czy to się opłaca? 🤔

Jeśli wiesz, że Twoja lista będzie rosła powoli lub w ogóle nie planujesz jej rozbudować, to stosunek kosztu do opcji jest w porządku. Jeśli jednak jest zupełnie odwrotnie, warto przemyśleć koszty oraz wybór platformy.

Zalety

Przyjrzyjmy się mocnym stronom pracy MailChimpa:

  • Rozwinięta automatyzacja

  • Solidna analityka

  • Sporo integracji

Rozwinięta automatyzacja

Automation to mocna strona MailChimpa jeśli chodzi o łatwość używania i wdrożenia. Scenariusze działań może i nie są bardzo rozbudowane, ale jest sporo możliwości, a próg wejścia jest przyzwoity.

Solidna analityka

Jak dobrze wiesz, praca marketera to w dużej mierze praca z danymi. Dobra analityka jest koniecznością, bez względu na to, na jakiej platformie pracujesz. I ten system nie powinien Cię rozczarować.

Sporo integracji

MailChimp ma solidne zaplecze narzędziowe, również w kontekście narzędzi zewnętrznych, z którymi chcesz się zintegrować. Łatwo integruje się z innymi platformami lub aplikacjami, dobrze wspiera kampanie omnichannel.

Wady

Lista wad została stworzona na podstawie publicznie dostępnych opinii użytkowników na temat MailChimp.

  • Interfejs użytkownika

  • Wsparcie techniczne/obsługa klienta

  • Funkcje personalizacji

  • Dostarczalność

Interfejs użytkownika

Może być nieco nieintuicyjny, czy wręcz przytłaczający dla nowych użytkowników. Krzywa uczenia się będzie stroma, szczególnie dla osób bez wcześniejszego doświadczenia w narzędziach marketingowych.

Wsparcie techniczne/obsługa klienta

Chociaż MailChimp oferuje wsparcie techniczne, nie zawsze jest ono dostępne w czasie rzeczywistym, a użytkownicy w darmowym planie mają ograniczony dostęp do wsparcia. To może być problematyczne w przypadku nagłych problemów technicznych. Co więcej, opinie w Internecie pozostawione przez użytkowników coraz częściej mówią o niezadowoleniu z obsługi klienta oraz braku wsparcia.

Dostarczalność

W ostatnim czasie użytkownicy skarżą się na duże problemy z dostarczalnością maili oraz brakiem wsparcia w tym temacie ze strony obsługi klienta.

Alternatywa dla MailChimp

MailChimp jest rozbudowanym i stale rozwijającym się narzędziem. Co jednak zupełnie naturalne, nie jest dla każdego.

Jakie są więc najpopularniejsze alternatywy dla amerykańskiego dostawcy? Zerknij na krótkie zestawienie poniżej ⬇️

GetResponse

Świetna alternatywa, jeśli szukasz wśród wszechstronnych platform o szerokim wachlarzu funkcjonalności. GetResponse oferuje 30-dniowy okres próbny, email marketing, marketing automation, segmentację, SMS marketing oraz wiele innych, dodatkowo ma w swojej ofercie webinary.

Kluczowe zalety:

  • Wszechstronność: Oferuje narzędzia do e-mail marketingu, marketing automation, kampanii omnichannelowych, budowania list kontaktów, budowania i rozwijania ecommercu, lejki konwersji, webinary, kreatory stron, płatnych reklam oraz wsparcie AI.


  • Przyjazny interfejs: Jest łatwy w nawigacji, z szeregiem różnych funkcji. Nie potrzebujesz dużego doświadczenia, żeby szybko wejść w obsługę kampanii.


  • Zaawansowane ścieżki automatyzacji: Ścieżki komunikacji budowane w GetResponse to naprawdę duży plus naszej platformy. Możesz z nimi naprawdę wiele osiągnąć, tworząc je od najprostszych aż po zaawansowane, oparte o dynamiczną segmentację danych i tagowanie. O łączeniu cykli pomiędzy sobą nie wspominając!


  • Obsługa klienta: Nasza wisienka na torcie. Nie będę fałszywie skromna mówiąc, że to jak dbamy o naszych klientów jest jednym z naszych priorytetów i naszych sukcesów. Odpowiadamy szybko, merytorycznie i zgodnie ze sztuką. Wsparcie jest również dostępne w języku polskim.
Załóż konto GetResponse

Brevo (wcześniej: Sendinblue)

To ciekawe rozwiązanie skrojone pod osoby szukające narzędzia do obsługi wielokanałowych kampanii, w tym wykorzystujących SMS-y i WhatsApp. Jest świetnym rozwiązaniem dla małych i średnich wielkości organizacji. Brevo oferuje również rozwiązania szyte pod potrzeby ecommerców.

Kluczowe zalety Brevo:

  • Wybór rozwiązań przygotowanych do potrzeb różnych branż: Integracje ecommerce, mobile wallet i powiadomienia typu push, marketing automation, integracje sprzedażowe, wiadomości transakcyjne, import danych z różnorodnych źródeł.

  • Raporty i analizy: Brevo ma mocny silnik analityczny, z którego jego użytkownicy mogą naprawdę wiele wyciągnąć. Od śledzenie wyników w czasie rzeczywistym, przez konwersje do ROI – jest sporo informacji na podstawie których można optymalizować kampanie.

  • Zarządzanie kontaktami i CRM: Funkcjonalności, które nie są powszechne, stanowią też przysłowiową kropkę nad “i” – czyli wszystkimi pozostałymi narzędziami wspierającymi ecommerce’y.

  • Automatyzacja marketingu: Owszem, mają ją “wszyscy”. Ale nie wszyscy mają dobrą. Dobrze więc widzieć, że nie dostaje od konkurencji.

MailerLite

Dostawca usług oferuje szeroki zakres funkcji. Zanim przejdziemy dalej, ważna informacja. Na rynku zmienia się układ sił.

MailerLite i FreshMail łączą siły – co to oznacza?

FreshMail – polski system do email marketingu staje się częścią globalnie działającego MailerLite. FreshMail, działający od 2008 roku, był przez lata uznawany za jedno z czołowych narzędzi do email marketingu w Polsce.

Przeczytaj ➡︎ Recenzja i opinie o Mailerlite. Dowiedz się więcej zanim kupisz konto.

Dotychczasowi klienci mogą korzystać z aplikacji FreshMail do końca lutego 2025 roku. W związku z tym migracja do innego narzędzia jest obowiązkowa, aby dalej korzystać z usług email marketingowych.

Co to oznacza dla dotychczasowych użytkowników FreshMaila?

ZMIANY.

W tej sytuacji sporo użytkowników rozważa alternatywy, poszukując nowego narzędzia do działań marketingowych.

Przenieś się do GetResponse ⤵︎

Kluczowe zalety MailerLite:

  • Intuicyjny interfejs użytkownika: MailerLite oferuje prosty interfejs. Ma przejrzysty układ i edytor działający w modelu drag-and-drop przy tworzeniu kampanii e-mailowych, landing page’y i formularzy zapisu.


  • Atrakcyjny cennik: Kuszą konkurencyjnymi cenami, zwłaszcza w porównaniu do większych platform email marketingowych. Dużym plusem jest darmowy plan, będący rozwiązaniem dla zupełnie początkujących biznesów. Ceny pozostałych są elastyczne i mogą być dostosowane do potrzeb i budżetu każdej firmy przewaga konkurencyjna z zachowaniem dostępu do większości funkcji.


  • Automatyzacja: Użytkownicy mogą ustawiać automatyczne odpowiedzi, segmentować listy odbiorców i personalizować treści na podstawie działań subskrybentów. Wszystko to pomaga zwiększyć zaangażowanie i skuteczność kampanii.


  • Wysoka dostarczalność e-maili: MailerLite jest znany z wysokiej dostarczalności e-maili, co oznacza, że wiadomości wysyłane za pomocą tej platformy rzadko trafiają do folderów spamowych.

Podsumowanie

MailChimp był jednym z pierwszych innowacji marketingowych na rynku. Jednym z pierwszych narzędzi, które pozwalało realizować kampanie e-mail marketingowe na dużą skalę w czasach, gdy nie było to jeszcze tak powszechne. Historia ich założenia i rozwoju jest naprawdę imponująca. Jednak żaden brand nie działa w bezkonkurencyjnej próżni – i ich również nie ominęła ta rzeczywistość.

Czy z potyczek z konkurencją wychodzą obronną ręką? Nie do końca. Skalowanie produktu wpłynęło na jego jakość, polityka cenowa zderza się ze sporą krytyką, a niezadowolenie z powodu braku wsparcia ze strony obsługi klienta rośnie.

Wiec, jeżeli platforma zacznie płatać Ci iście małpie figle to możesz rozważyć korzystanie z GetResponse.

Przenieś się do GetResponse ⤵︎

Załóż darmowe konto GetResponse

*Źródło

Niniejszy tekst powstał na podstawie ogólnodostępnych informacji na temat MailChimp według stanu na dzień 29.08.2024r.


Paula Szulc
Paula Szulc
Marketing Manager - Poland w GetResponse. Kreatywna dusza, pełna pomysłów, które następnie przelewa na różne formy content marketingu. Freak organizacji, planowania i tabelek, nierozłączna z kalendarzem. W GetResponse odpowiedzialna za kreacje contentowe na rynek polski. Łącząc pasje i umiejętności prowadzi projekt Planer Marketera, czyli kalendarza marketingowego, w którym zawarte są setki okazji marketingowych oraz świąt nietypowych, a także szereg inspiracji na kampanie.
Share