Recenzja Klaviyo – czy nadaje się do prowadzenia email marketingu na polskim rynku?

11 min
Zaktualizowano:

W morzu dostępnych narzędzi marketingowych niełatwo znaleźć jest to idealne, a lista czynników do rozważenia jest naprawdę długa. Wybór odpowiedniej platformy do automatyzacji marketingu to nie tylko kwestia funkcjonalności, ale również kompatybilności z istniejącymi narzędziami, opcji w dostosowywaniu kampanii oraz wsparcia technicznego. Przyjrzyjmy się jednej z nich – Klaviyo.

Czym jest Klaviyo?

To działająca od 12 lat amerykańska firma założona przez Andrew Bialeckiego i Eda Hallena. Klaviyo to platforma do automatyzacji marketingu, która pozwala firmom tworzyć i zarządzać spersonalizowanymi, zautomatyzowanymi kampaniami e-mailowymi i SMS-owymi. Dzięki zaawansowanym funkcjom segmentacji, analityce i integracjom z popularnymi platformami e-commerce, jak Shopify, Magento czy WooCommerce, Klaviyo umożliwia zbieranie danych o klientach i wykorzystywanie ich do tworzenia spersonalizowanych treści marketingowych. Platforma posiada ponad 151 000 klientów, w ponad 80 krajach.

Co zatem w ich ofercie sprawia, że rzeczywiście mogą wspierać klientów w budowaniu relacji z ich klientami? Wielokanałowe docieranie. Klaviyo jest mocnym graczem, z dopracowaną strategią ofertową trafiającą w potrzeby ecommerców. Czym konkretnie chcą ich zachęcić? Sprawdź zestawienie funkcjonalności.

Funkcjonalności

Klaviyo oferuje szeroki zakres funkcjonalności, które mają na celu ułatwienie prowadzenia kampanii marketingowych i automatyzacji działań związanych z komunikacją z klientami. Jedną z głównych zalet platformy jest jej zdolność do precyzyjnego segmentowania odbiorców na podstawie zaawansowanych danych, co pozwala na lepsze dopasowanie treści do potrzeb klientów. Klaviyo posiada także integracje z popularnymi platformami e-commerce, co ułatwia synchronizację danych i personalizację kampanii. Platforma pozwala także na automatyzację procesów, takich jak wysyłanie spersonalizowanych wiadomości, przypomnień czy rekomendacji produktowych.

Podział wg kanału komunikacji:

  • Email
    (edytor wiadomości, biblioteka szablonów, rekomendacje produktowe, segmenty AI, proste testy A/B, raporty i testy porównawcze)
  • SMS
    (dostępne w: USA, Kanada, Wielka Brytania, Australia, Nowa Zelandia, Francja, Niemcy, Holandia, Irlandia, Austria, Hiszpania i Szwajcaria)
  • Mobile push (Powiadomienia Mobile Push)
  • Reviews (recenzje)
    (dostępne dla Shopify I WooCommerce, synchronizacja recenzji z Goggle Shopping)
  • Web forms (Formularze internetowe)
    (wiele dostępnych form: pop-up, fly-out, formularze zapisu, formularze całostronicowe, bannery i teasery)
  • Klaviyo AI (Sztuczna inteligencja w Klaviyo)
    (m.in.: analityka predykcyjna, spersonalizowane kanały produktowe, branżowe testy porównawcze, cykle automatyzacji AI, segmenty AI, email AI, SMS AI, recenzje AI, spersonalizowane kampanie, testy A/B, inteligentny czas wysyłki)
  • Customer Data Platform (Platforma danych klientów)
    (m.in.: analiza RFM, analiza lejka sprzedażowego, analiza produktów, wyniki odbiorców, synchronizacja danych, webhooki)

Podział na funkcjonalności:

  • Segmentation (Segmentacja)

  • Flows (Cykle)

  • Campaigns (Kampanie)

  • Portfolio

  • Reporting (Raportowanie)

  • Benchmarks (Benchmarki)

  • New Features (Nowości)

Segmentacja

W email marketingu segmentacja służy podzieleniu listy odbiorców na mniejsze grupy, określone na podstawie bardzo różnorodnych kryteriów. Klaviyo daje swoim użytkownikom dzielenie według naprawdę wielu czynników.

Użytkownicy mogą segmentować odbiorców w oparciu o dane pozyskane z ponad 350 integracji, w wielu kanałach jednocześnie, modelować komunikację do różnych typów odbiorcy (zupełnie nowych na liście, czy tzw. VIP-ów etc.) lub wspierać kampanie płatne w mediach społecznościowych.

Segmentacja jest fundamentem każdej zautomatyzowanej kampanii – i Klaviyo przygotował je naprawdę solidnie.

Flows

To narzędzie do tworzenia ścieżki klienta; zautomatyzowanej, wielokrotnej komunikacji mailowej, SMS-owej oraz przy użyciu powiadomień push, w cyklach warunkowanych zachowaniami odbiorców.

Użytkownicy mają dostęp do gotowych szablonów automatyzacji, które mogą dostosować za pomocą kilku kliknięć. Wśród cykli znajdują takie jak: sesja powitalne, przypomnienie o porzuconym koszyku, monitorowanie po zakupie, przypomnienie o obniżce ceny.

W Klaviyo właściciele sklepów internetowych mogą m.in. triggerować wysyłkę wiadomości, kiedy np. pojawi się nowy subskrybent newsletterów, po złożeniu zamówienia przez kupującego lub kiedy chcą aktywować dawno nie widzianego klienta i zachęcić go do powrotu do sklepu.

Kampanie

W odróżnieniu od cykli (Flows), kampanie są jednorazowymi wysyłkami wiadomości. Podobnie jednak jak cykle, mogą być wysyłane do całej listy lub tylko wybranej grupy subskrybentów.

Tego typu wysyłki mają Ci pomóc w utrzymaniu kontaktu (lub relacji) z Twoimi odbiorcami. Do Twojej dyspozycji są zaawansowane możliwości personalizacji, analityki, planowania wysyłki czy tworzenia treści.

To standardowa funkcjonalność, którą Klaviyo przemyślał i rozwinął na naprawdę przyzwoitym poziomie.

Portfolio

Wspiera zarządzanie pracą na wielu kontach jednocześnie, z zamysłu jest więc skrojone pod potrzeby dużych organizacji – e-commerców lub agencji digital.

Możesz kopiować kampanie, ustawienia segmentów, formularze, szablony etc. – również pomiędzy kontami. Możesz generować raporty i dane analityczne dla poszczególnych kont. Agregowanie ustawień i dostępów dla różnych konta w jednej przestrzeni pozwala też na utrzymanie bezpieczeństwa danych.

Raportowanie

Analizy, wnioski i raporty to nieodłączna część pracy marketera. I dobrze, jeśli narzędzie, na którym pracujesz Ci tę część ułatwia, a nie w niej przeszkadza.

Klaviyo oferuje usprawnione raportowanie dzięki pulpitom nawigacyjnym, konfigurowalnym raportom, monitorom oraz alertom. Ponadto, platforma oferuje dostosowane wskaźniki do celów biznesowych oraz sposobu interakcji z klientami oraz wnikliwe testy porównawcze.

Benchmarki

W opisie na stronie znajdziesz informacje sugerujące, że dzięki tej funkcjonalności zweryfikujesz skuteczność swoich działań w zestawieniu z innymi firmami z branży, które działają w tych samych kanałach.

Tymczasem benchmarki służą pokazaniu, jak kampanie innych użytkowników tej platformy radzą sobie w dostępnych kanałach. Co jest oczywiście świetną daną i punktem odniesienia, jednak… większość platform oferuje zbliżone dane.

Nowości

W tej zakładce znajdziesz listę wszystkich nowych narzędzi lub aktualności.

Integracje

Klaviyo oferuje szeroki zakres integracji z popularnymi platformami e-commerce, narzędziami marketingowymi i aplikacjami do zarządzania danymi, co pozwala na rozszerzone i płynne zarządzanie działaniami marketingowymi. Użytkownicy mają możliwość korzystania z ponad 350 wbudowanych integracji oraz interfejsów API.

Wśród integracji dostępne są takie jak: Meta, Google Ads, Woo, Shopify, Stripe, Square czy Typeform.

Cennik – ile kosztuje Klaviyo

To zależy, jakie funkcjonalności Cię interesują oraz jakiej wielkości jest Twoja lista kontaktów. Cennik jest elastyczny i uwzględnia różne czynniki. Pierwszym i podstawowym jest liczba odbiorców. Potrzeba chwili, żeby to przyswoić.

Dla listy o wielkości ponad 250 000 kontaktów plan oraz rozwiązania dobierane są indywidualnie, a potencjalny zainteresowany kierowany jest do umówienia się na demo.

Plan Free: Klaviyo oferuje darmowy plan, który obejmuje wsparcie emailowe przez pierwsze 60 dni. Możesz założyć konto, zaimportować oraz zsynchronizować swoje dane, dostosować szablony oraz e-maile, a także korzystać z innych funkcji platformy. Użytkownik darmowego planu może wysłać maksymalnie 500 emaili do 250 aktywnych profili, otrzymuje również 150 kredytów SMS.

Cennik planów  “Email and SMS” oraz “Email”

Wybrane przedstawienie planów cenowych dla:

  • 251-500 kontaktów:
  • 2501-3000 kontaktów:
  • 20001-25000 kontaktów:
  • 50001-55000 kontaktów:

Cennik SMS:

Cena zależy od ilości wysłanych SMS lub MMS. Wiadomości tekstowe są dostępne tylko w krajach objętych tą ofertą. Rozliczenia prowadzone są w kredytach, gdzie 1 kredyt = 1 SMS dla USA oraz od 3 do 12 kredytów dla pozostałych państw. Ponadto, cena za SMS/MMS może się różnić w zależności od długości wiadomości.

Wady

  • Wysokie koszty

  • Usługa SMS dostępna w wybranych krajach.

Wysokie koszty

No umówmy się, Klaviyo nie jest najbardziej przystępnym cenowo narzędziem. W tej kategorii i jakości naprawdę można znaleźć tańsze rozwiązania (zwłaszcza jeśli wysyłasz sporo – emaili i SMS-ów). Odnalezienie się we wszystkich zmiennych jest naprawdę trudne. Jeśli zaczynasz działać w tym obszarze lub chcesz go rozwijać, określenie który z tych pułapów będzie odpowiedni, może być trudne. Ponadto, klienci skarżą się, że cennik i rozliczenie nie zawsze jest łatwy do zrozumienia.

Usługa SMS dostępna w wybranych krajach

Według ogólnodostępnych opinii na temat Klaviyo, użytkownicy często wyrażają niezadowolenie z faktu, że usługa SMS jest ograniczona geograficznie i oferowana tylko w kilku wybranych krajach. Ograniczenie to może wpływać na zdolność firm do pełnego wykorzystania potencjału marketingu SMS-owego, zwłaszcza jeśli ich baza klientów znajduje się w regionach, gdzie Klaviyo nie obsługuje wiadomości SMS. To ograniczenie zmusza niektóre firmy do poszukiwania alternatywnych rozwiązań lub narzędzi, które oferują szerszy zasięg geograficzny w zakresie komunikacji SMS.

Zalety

  • Zaawansowana segmentacja

  • Integracje e-commerce

Zaawansowana segmentacja

Mocną stroną segmentacji dostarczanej przez Klaviyo jest jej dwutorowość. Możesz przypisywać odbiorców do jednego z modułów na bazie danych demograficznych lub behawioralnych. A więc na bazie takich czynników jak wiek, płeć, lokalizacja geograficzna lub takich jak zachowania w wiadomości, historia zakupowa czy zachowania na Twojej stronie i wiele innych.

Integracje e-commerce

Klaviyo łatwo integruje się z największymi graczami, jak Shopify, Magento, WooCommerce czy BigCommerce. Dane dot. transakcji są aktualizowane na bieżąco, więc w tym zakresie analityka czy kampanie transakcyjne działają bez zarzutów i zbierają wysokie noty wśród użytkowników.

Opinie użytkowników

źródło: g2.com
źródło: g2.com

Alternatywy dla Klaviyo

  • GetResponse

  • Mailchimp

GetResponse

GetResponse oferuje rozbudowany zestaw funkcji, obejmujący narzędzia do automatyzacji marketingu, email marketing, SMS marketingu, powiadomień we push, tworzenia stron internerowych (oraz landing pages), czy też organizacji webinarów. Co więcej, platforma wyróżnia się intuicyjnym interfejsem oraz wysokiej jakości wsparciem obsługi klienta, co czyni ją idealnym rozwiązaniem zarówno dla małych firm, jak i dużych przedsiębiorstw, które szukają kompleksowego rozwiązania do zarządzania aktywnościami marketingowymi.

Podobnie, jak Kaviyo jesteśmy kompleksowym rozwiązaniem, z którym uszyjesz wielokanałową kampanię – i to bez konieczności zatrudniania całej szwalni.

Użytkowników wspiera 34 ekspertów. GetResponse oferuje wsparcie klienta na najwyższym poziomie, dostępne w różnych formach i językach, aby sprostać potrzebom użytkowników. Wsparcie można uzyskać na czacie lub za pośrednictwem emaila. Ponadto, klienci korzystający z planu MAX mogą korzystać ze wsparcia dedykowanego Customer Experience Managera i kontaktować się z nim telefonicznie, poprzez email, czat oraz Slack, 24/7 bez dodatkowych opłat.

Klienci cenią nas za wysoką dostarczalność – dbamy o jakość naszych wysyłek, współpracujemy z dostawcami i kładziemy duży nacisk na zgodność z prawem oraz etyką. Dzięki czemu, efekty mówią same za siebie – wysoka dostarczalność. Co istotne, w GetResponse nie ma ograniczeń w postaci limitów wysyłek wiadomości, tak jak w przypadku innych platform.

Nie wierz nam jednak na słowo i skorzystaj z 30-dniowego okresu testowego. W ciągu miesiąca można sprawdzić i zweryfikować niemal wszystko, więc przekonasz się, że za naszą ofertą idzie jakość.

Załóż darmowe konto GetResponse

Mailchimp

Konkurent Klaviyo o wspólnych, amerykańskich korzeniach, jednak dłuższej historii i nieco inaczej sprofilowanych funkcjonalnościach. Więcej o ich ofercie możesz poczytać tutaj ➡︎ Recenzja i opinie o MailChimp. Czy lider rynku cały czas dotrzymuje kroku konkurencji?

Automatyzacje w kampaniach

Automation to mocna strona MailChimpa jeśli chodzi o łatwość używania i wdrożenia. Scenariusze działań może i nie są bardzo rozbudowane, ale jest sporo możliwości, a próg wejścia jest przyzwoity.

Analityka

Cokolwiek robisz i dokądkolwiek zmierzasz ze swoimi kampaniami, musisz wiedzieć, gdzie jesteś aktualnie. I tu wkracza analiza danych, cała na biało. Ważne, żeby narzędzie, które ją dostarcza było wiarygodne, a wyciąganie wniosków nieskomplikowane. Z Mailchimpem możliwe jest uniknięcie zbędnego trudu.

Integracje zewnętrzne

MailChimp ma solidne zaplecze narzędziowe, również w kontekście narzędzi zewnętrznych, z którymi chcesz się zintegrować. Łatwo integruje się z innymi platformami lub aplikacjami, dobrze wspiera kampanie omnichannel.

Podsumowanie

Dla firm działających w branży handlu internetowego, Klaviyo oferuje narzędzia, które mogą znacząco poprawić zaangażowanie klientów i zwiększyć przychody dzięki spersonalizowanym kampaniom e-mailowym i SMS-owym. Mimo to, jego koszty rosną dość szybko wraz z rozwojem bazy kontaktów, a bardziej zaawansowane funkcje wymagają czasu na naukę. Dodatkowo, ograniczenia w dostępności usług SMS w niektórych krajach mogą być problematyczne dla globalnych firm.

Dla firm, które są gotowe zainwestować czas w naukę platformy i dostosować jej funkcje do swoich potrzeb, Klaviyo może stać się kluczowym elementem strategii marketingowej, pomagającym w budowaniu trwałych relacji z klientami i optymalizacji działań marketingowych na szeroką skalę. Warto jednak zwrócić uwagę na koszty oraz dostępność usług w zależności od lokalizacji klientów, aby upewnić się, że platforma w pełni spełni oczekiwania i potrzeby danej firmy.

Przenieś się do GetResponse ⤵︎

Tekst powstał na podstawie ogólnodostępnych informacji na temat GetResponse oraz Klaviyo według stanu na dzień 26.09.2024 r. Staramy się, aby informacje były aktualizowane na bieżąco, jednak, jeśli chcesz zapoznać się z ofertą naszych konkurentów, odwiedź ich oficjalną stronę.

Share