Z czym kojarzy Ci się słowo „marka”? Co mówi Ci termin „branding”? Zwykle przywodzą one na myśl ideologiczny i wizualny sposób, w jaki marketerzy „opakowują” swój biznes.
Jednak w erze trenerów osobistych, coachów lifestyle’owych, konsultantów i różnego typu guru, wyłania się zupełnie nowy rodzaj brandingu polegający na budowaniu „marki osobistej”. Nazywa się go najczęściej „personal brandingiem”.
Jeśli pracowałeś kiedykolwiek w korporacji, zapewne wiesz jak marketerzy pracują nad budowaniem świadomości marki. Wszystko zaczyna się od obrania linii kreatywnej, stylu komunikacji, wyboru nośników i gadżetów reklamowych oraz opracowania haseł reklamowych. Wystarczy przyjrzeć się gigantom takim jak Coca-Cola, czy Google, a nawet specjalistom od virali – Buzzfeed, żeby przekonać się jak bardzo zaufali oni sile brandingu. Produkują materiały reklamowe, prowadzą kampanie promocyjne, eksponują wszędzie swoje logotypy, a ich kolory firmowe znane są wszystkich użytkownikom internetu, a może nawet całego świata. Ale jak to wszystko ma się do personal brandingu? Nie ogłosisz nagle, że pomarańczowy stał się Twoim kolorem firmowym i nie staniesz się z dnia na dzień królem content marketingu (Joe Pulizzi zrobił już to jakiś czas temu).
Przygotowanie gruntu
Udany personal branding opiera się na trzech filarach:
- Ambicjach i celach;
- Wiedzy;
- Wyrazistej osobowości i entuzjazmie, które będą inspirowały innych.
Czy chciałbyś, żeby za 10 lat powoływano się na Twój przykład, kiedy będzie poruszany określony aspekt marketingowy, pomysł biznesowy, lub kiedy padać będą określone hasła, czy słowa kluczowe? Jeśli tak, zastanów się z czym konkretnie ma kojarzyć się Twoje nazwisko. W kolejnym kroku określ, czy posiadasz wystarczającą wiedzę i kompetencje, żeby ten cel osiągnąć. Pamiętaj: aby inspirować innych musisz być w 100% autentyczny.
Joe Pulizzi jest wielkim pasjonatem content marketingu. W pewnym momencie swojej kariery określił swój zawodowy cel i skupił się wyłącznie na nim. Docelowo Pulizzi opracował własną identyfikację wizualną i dzięki swojej pasji zaczął inspirować nowe pokolenie marketerów, którzy dziś zajmują się content marketingiem.
Sztuka inspiracji
Zapomnij o pomarańczowych barwach – te „przywłaszczył” już sobie Pulizzi. Jednak z całą pewnością można skorzystać z kilku jego rad –- to w końcu nasz guru contentu wie, w jaki sposób tworzyć spójny wizerunek. Wpisz w wyszukiwarkę jego nazwisko i przyjrzyj się rezultatom szukania: Twoim oczom ukaże się cała gama pomarańczowych garniturów, logo instytutu CMWorld, za którym stoi Pulizzi, a przede wszystkim zadowolony ambasador content marketingu we własnej osobie.
Joe wymyślił termin „content marketing”, który rozpoczął prawdziwą rewolucję. Nigdy nie opuszcza go uśmiech, w zanadrzu zawsze ma dowcip lub dwa i nie obawia się głośno wyrażać własnych opinii. Autentyczna osobowość połączona z charakterystyczną identyfikacją wizualną wpisuje się w sukces jego Instytutu Content Marketingu, jego kariery jako prelegenta na wydarzeniach branżowych i autora tworzącego dla portali takich jak Entrepreneur.
Zwróć uwagę na spójność przekazu: mamy tu jasno określony cel (content marketing), który jest atrakcyjnie podany (usmiechnięty ekspert w pomarańczowym garniturze), który dociera do szerokiej grupy odbiorców i porywa masy do działania.
Budowa imperium
Zbudowanie całego imperium w oparciu wyłącznie o własną osobę i zgromadzoną wiedzę to niełatwe zadanie. Jednak dzięki odpowiedniej motywacji i podejściu, będziesz miał szansę na sięgnięcie szczytów. Wspominałam już, że w pierwszej kolejności najważniejsze będzie określenie celu i źródeł inspiracji, ale to tylko dobry grunt. Czas pomyśleć o fundamentach:
- Twój wizerunek w mediach społecznościowych musi być spójny – nie możesz być kimś innym na Twitterze, czy Instagramie, a zupełnie odmienną osobą na LiknedIn.
Wszystkie profile muszą zaświadczać o wyznawanych zasadach i wartościach. - Podtrzymuj kontakt ze swoimi odbiorcami – dziel się treściami, które są dla nich wartościowe i przydatne.
- Poznaj osoby, do których kierujesz swoje przesłanie. Dowiedz się kim są Ci, na których rezonuje Twój komunikat i reprezentowane przez Ciebie wartości.
- Dostarczaj wartościowy content – zwróć uwagę, że wszyscy Twoi ulubieni liderzy opinii są aktywni na Twitterze, Facebooku i LinedIn. Niestety jeden tweet dziennie, czy jeden blogpost miesięcznie nie załatwią sprawy. Musisz uderzyć do mas – a te lubią ciągłe dostawy nowego contentu!
Trzymaj rękę na pulsie
O ile można wybrać własny kolor wykorzystywany w procesie identyfikacji wizualnej i styl komunikacji, bardzo ciężko jest utrzymać stałą kontrolę nad tym, co wokół marki dzieje się w mediach społecznościowych. Jeśli miałbyś zaspokoić potrzeby osób zaglądających do Ciebie z różnych stref czasowych, nie zmrużyłbyś oka. A przecież równie istotna w personal brandingu jest analiza statystyk i sprawdzanie skuteczności stosowanych rozwiązań. Skąd znaleźć na to wszystko czas?
Na szczęście z pomocą przychodzą rozwiązania, które pozwalają programować publikację tweetów i postów, a także rozwiązań analitycznych, które oferują szczegółowy wgląd w skuteczność stosowanych metod. Każdy, komu marzy się osiągnięcie statusu lidera opinii, powinien postawić na automatyzację (warto jednak zostawić sobie margines na spontaniczne działania!). Oto jedne z najlepszych narzędzi, które pomogą Ci skoordynować działania promocyjne dla Twojej marki:
Klout – ta niedoceniana aplikacja, z której korzysta wciąż niewielu użytkowników (ciekawi mnie dlaczego?) jest niezastąpiona w przypadku planowania i śledzenia aktywności w mediach społecznościowych. W oparciu o obszar zainteresowań, aplikacja rekomenduje użytkownikowi artykuły, którymi będzie on mógł podzielić się na swoim profilu, a także poleci profile, które warto obserwować. Aplikacja pozwala mierzyć stopień aktywności w mediach społecznościowych, dostarcza statystyk i pokazuje, które taktyki są skuteczne, a które – nie.
Mnie osobiście najlepiej do gustu przypadła możliwość planowania postów. Możesz wybrać konkretny dzień (nawet na rok do przodu!), w którym post miałby zostać opublikowany. W pakiecie otrzymujesz również narzędzie do skracania adresów, wyboru grup odbiorców, a także (co najlepsze) rekomendacje dotyczące pory dnia, która będzie najlepsza na publikację.
Trello / Wunderlist – Nie zajdziesz daleko publikując przypadkowe treści. Monitoruj pomysły na nowe posty, gościnne blogi, dla których będziesz pisał lub w których chciałbyś zaistnieć, istotne wiadomości i wszystko, co uważasz, że powinni zobaczyć inni.
Organizuj i twórz kalendarz treści – własnych i innych autorów. Zwróć uwagę, żeby Twój harmonogram publikacji był realistyczny. Wunderlist to doskonała aplikacja dla zapominalskich: pomaga tworzyć listy zadań.
Insightpool – to platforma, która pozwoli Ci nie tylko na znalezienie właściwych odbiorców, ale dotarcie do nich. Zautomatyzuj proces wysyłki bezpośrednich wiadomości do osób, które Cię obserwują, ślij content do wybranych odbiorców na Twitterze, którzy najlepiej na tym skorzystają. Nie trzymaj wszystkiego dla siebie – pozwól użytkownikom na skorzystanie z funkcji „Premium” lub otrzymywanie specjalnych treści.
Mention – Nasłuchiwanie mediów społecznościowych jest bardzo ważne w procesie personal brandingu. To, co inni myślą o Tobie i Twoich staraniach pozwoli Ci utorować drogę ku szczęśliwszej rzeszy odbiorców. Odpowiadaj na wpisy na blogach lub posty w mediach społecznościowych, które tyczą się Twojej osoby!
Wnioski
Odnoszę wrażenie, że coraz więcej marketerów zaczyna pracować nad własną marką. Liderzy opinii są w cenie – zarówno Ci niezależni, jak i ci pracujący dla korporacji. Firmy poszukują profesjonalistów, którzy chcą dzielić się swoją wiedza, sukcesami i upadkami, a także osiągnięciami w zakresie realizacji i egzekucji kampanii.
Wszyscy szukamy inspiracji, kogoś, do kogo można się odnieść i kto pokaże nam w jaki sposób odnieść sukces.
Zacznij jednak od początku: znajdź stabilny grunt, postaw mocne fundamenty, a staniesz się liderem, który inspiruje innych i ekspertem, który będzie mierzył się z trudnymi pytaniami i udzielał pomocnych odpowiedzi. Jeśli zamierzasz podążać tą drogą, polecam lekturę przewodnika po personal brandingu w portalu Quicksprout, który poszerzy Twoja wiedzę na ten temat.
Zaopatrz się we własną parę pomarańczowych skarpet i zacznij zmieniać świat!