Jednym z najlepiej konwertujących narzędzi pracy online marketera są strony produktowe – oczywiście zakładając, że wykonane są poprawnie.
Efekt ich działania powinien być natychmiastowy – w zaledwie kilka sekund strona powinna się załadować, zaciekawić użytkownika i nakłonić go do konkretnego działania.
To nie lada wyzwanie, szczególnie w przypadku stron mobilnych, których projektowanie staje się równie ważne – jeśli nie ważniejsze – niż projektowanie na urządzenia desktopowe.
Jak podaje eMarketer, do końca tego roku liczba użytkowników smartfonów na całym świecie wyniesie 1,76 miliarda, co stanowi ogromny 25% wzrost względem roku poprzedniego. Do 2017 roku natomiast, smartfonów będzie używać aż jedna trzecia populacji.
Te prognozy jednoznacznie wskazują, że popularność urządzeń mobilnych nie jest tymczasową modą, która przeminie lub ominie szerokim łukiem naszą firmę i może zostać zignorowana. Przeciwnie, rynek ten nabiera większego znaczenia i wymaga jeszcze większych nakładów marketingowych.
Liczba smartfonów jest powiązana również z ilością danych przesyłanych pomiędzy urządzeniami. Ich popularność idzie w parze ze zwiększonym ruchem w sieci oraz często ze zmniejszoną cierpliwością użytkowników.
Jeśli chcesz, aby odwiedzili Twoją stronę produktową, musisz mieć pewność, że działa z nienaganną prędkością, ma nieskazitelny wygląd i oferuje wszystkie niezbędne funkcjonalności. Wszystko to po to, by osiągnąć założony cel – konwersję.
Przyjrzyjmy się zatem praktykom, które pomogą nam osiągnąć wyżej wspomniany cel.
Tworzymy stronę produktową – najlepsze praktyki
1. Nagłówki
Na ekranach urządzeń mobilnych wszystko musi być zwięzłe – także nagłówki. Staraj się, aby nie przekraczały one pięciu wyrazów. Nie ma znaczenia czy Twój nagłówek ma formę tekstową czy obrazkową – jego zasadniczą rolą jest to, żeby użytkownik, który kliknął w przekierowujący go na Twoją stronę baner, miał pewność, że trafił we właściwe miejsce. Jeśli Twoje reklamy okazały się skuteczne i przyciągnęły użytkownika, na stronie wykorzystaj wcześniej użyte czcionki i grafiki.
2. Logo
Logo to niezbędny element, który pozwala użytkownikom na łatwe zidentyfikowanie konkretnej firmy. Jeśli poświęciłeś czas i serce w odpowiednie jego zaprojektowanie, jesteś w domu. Profesjonalnie zaprojektowane logo to takie, które pozostaje wyraźne nawet po zeskalowaniu do rozmiarów smartfona. O ile samo logo nie wygeneruje sprzedaży, to trzeba pamiętać, że to kiepskiej jakości może klientów do zakupu zniechęcić i pozostać w ich pamięci, ale niekoniecznie z właściwych powodów.
3. Optymalizacja wyglądu
Twoi użytkownicy muszą zobaczyć wszystkie elementy niezbędne do dokonania transakcji. Upewnij się, że użytkownik nie będzie miał problemu ze znalezieniem oferty i przycisku z wezwaniem do działania. Podejdź do tego tak, jakbyś sam był użytkownikiem strony – nie chciałbyś tracić czasu na jej skalowanie lub przewijanie w poszukiwaniu konkretnych informacji.
Nie zapełniaj na siłę każdego wolnego piksela niepotrzebną grafiką, tekstem, czy innymi elementami rozpraszającymi uwagę. Nawet jeśli przycisk z wezwaniem do akcji jest umieszczony w widocznym miejscu, przepych na stronie sprawi, że klienci staną się podejrzliwi w stosunku do Twoich zamiarów. Przyjmij podejście minimalistyczne – zastosowane odstępy nadadzą stronie przejrzystości, szczególnie na niewielkim ekranie smarftona.
4. Wezwanie do działania
Wezwanie do działania może przyjąć formę odnośnika, przycisku lub formularza zapisu. Jeśli zdecydujesz się na formularz, powinien być on na tyle zwięzły, żeby zmieścił się na pierwszym ekranie (tj. przed przewijaniem) – zresztą, czy potrzebne tam jest coś więcej niż pola na nazwisko i adres email? Jeśli już decydujesz się na jakieś dodatkowe elementy, upewnij się, że ich wypełnienie nie będzie skomplikowane, że przy skalowaniu użytkownik będzie widział, co wpisuje, i że nie będzie musiał przechodzić na kolejne strony, aby do formularza dotrzeć.
Przyciski i odnośniki muszą odróżniać się od tła, przyciągać uwagę, a ilość tekstu na przyciskach musi być ograniczona do minimum. Bez względu na formę, użytkownik musi rozumieć komunikat i wiedzieć jakie powinny być jego kolejne kroki działania.
5. Czas ładowania
Czas ładowania jest kluczowy w przypadku Twojej mobilnej strony produktowej. Głównym powodem odrzucenia strony przez użytkowników jest to, że wolno się ładuje. Obecnie nie stosuje się technologii Flash, ani żadnych wolno ładujących się wtyczek, które nie będą kompatybilne z urządzeniami, z których korzystają Twoi odbiorcy. Stosuj obrazy w formacie .jpg, koduj w języku HTML5 i używaj jQuery. Ciężar strony nie powinien przekraczać 20 KB.
6. Testy A/B: porównuj elementy
Aby zbadać, czy Twoja strona osiąga zakładane rezultaty, przeprowadź serię testów porównawczych (tzw. testów A/B porównujących różne wersje tej samej strony). Badania rozpocznij od czcionek użytych w nagłówkach, kolorów tła, a następnie skoncentruj się na tekstach wzywających do działania.
Nawet niewielkie zmiany, które na pierwszy rzut oka wydają się mało znaczące, mogą przyczynić się do poprawy współczynnika konwersji – sprawdzaj więc i testuj.
Zachęcamy Was do dzielenia się komentarzami na temat Waszego doświadczenia w tworzeniu skutecznych mobilnych stron produktowych.