Czym jest Periscope? To młodziutka platforma społecznościowa, której starszym bratem jest dobrze znany wszystkim Twitter. Na czym polega jej działanie?
Użytkownik pobiera aplikację na swój telefon i po jej uruchomieniu może rozpocząć transmisję tego, co przyjdzie mu do głowy w czasie rzeczywistym. Inni użytkownicy mogę włączyć taki przekaz, komentować go i – jeśli spodoba im się to, co oglądają – nagradzać nadawcę “serduszkami”.
Według najnowszych danych z aplikacji korzysta już 7 mln użytkowników na świecie. W ciągu ostatnich 3 miesięcy powstało aż 26 mln transmisji!
Największym atutem aplikacji jest to, że wszystko to, co oglądają widzowie, transmitowane jest żywo, serwowane bez montażu i w 100% autentyczne. Niektórzy zaczęli już wykorzystywać aplikację w celach marketingowych, a nawet sprzedażowych. Jak wykorzystać ją we własnej działalności? Dzisiaj spróbujemy odpowiedzieć sobie na to pytanie.
1. Wybierz odpowiednią nazwę dla swojego konta
W pierwszej kolejności pobierz aplikację – jest ona dostępna na systemy iOS i Android.
Użyj loginu z Twittera, aby utworzyć nowe konto. Obecnie nie można zmienić nazwy użytkownika po utworzeniu konta, jeśli więc uważasz, że Twoja nazwa nie jest do końca adekwatna, zmień ją lub zmodyfikuj jeszcze przed jego założeniem.
Dlaczego nazwa jest tak ważna? Ponieważ osoby, które będą oglądać Twój przekaz, będą zwracać się do Ciebie wpisując nazwę Twojego loginu. Jeśli nazwa jest niezrozumiała, będzie Ci ciężko pozyskać jakikolwiek odzew.
2. Zoptymalizuj swój opis
Swój opis możesz natomiast zmienić w dowolnej chwili. Ważne, by zawrzeć w nim informacje na temat tego, czym się zajmujesz, tak żeby ułatwić innym podjęcie decyzji, czy zacząć Cię obserwować.
W trakcie transmisji, możesz kliknąć na nazwę przy komentarzach, żeby dowiedzieć się czegoś o ich autorach. Zdziwiłbyś się, jak wiele osób tworzy kreatywne opisy, ale także jak wiele z nich opisuje się w sposób zupełnie niezrozumiały.
Zwróć uwagę, że zwroty, których użyjesz w opisie mogą naprowadzić odbiorców na Twój profil – wystarczy, że w wyszukiwarkę wpiszą jakąś konkretą frazę. Ważne jest więc by umiejętnie wykorzystać słowa kluczowe w opisie.
Jeśli umieszczasz w nim adres swojej witryny internetowej, powinien mieć on następującą składnię: http://yoursite.com – tylko wtedy odnośnik stanie się aktywny.
Pamiętaj także o właściwym zdjęciu – podpowie ono użytkownikom kim jesteś i dlaczego warto oglądać Twoje transmisje.
3. Stwórz intrygujący tytuł
Tak jak w każdym innym kanale społecznościowych, istotny jest wybór intrygującego i jakościowego tytułu. Mimo, że Periscope to młoda platforma, pamiętaj że o uwagę widzów rywalizujesz z tysiącami innych transmisji.
Tytuł powinien mówić o czym traktuje Twój program. Buduj ciekawość, ale nie w nachalny sposób. Unikaj tytułów w stylu: “Nie zgadniecie, co odkryłem…” lub “Zobacz największe na świecie…”
Nie zapomnij o umieszczeniu kilku hashtagów w tytule. O ile za ich pomocą nie można szukać transmisji czy profili na Periscope, to na Twitterze – a i owszem. Możesz więc przyciągnąć na swój kanał jego użytkowników. Hashtagi typu #business #company #socialmedia #design skutecznie przy tym zniechęcają spamerów.
Umieść maksymalnie dwa, trzy hashtagi – w przeciwnym razie stracą one swoją skuteczność. Użycie ikon emoji sprawi, że tytuł będzie się wyróżniał i przykuwał uwagę zainteresowanych.
4. Przygotuj swój telefon
Przełącz telefon na tryb “Nie przeszkadzać” lub samolotowy (pamiętaj, żeby aktywować sieć wifi!) – w ten sposób nie zerwiesz transmisji, kiedy ktoś do Ciebie zadzwoni lub dostaniesz powiadomienie.
Sprawdź, czy kamera działa poprawie. Upewnij się, że dobrze się prezentujesz, i że dysponujesz odpowiednim światłem. Nie będzie Ci potrzebny drogi zestaw oświetleniowy i nagłośnieniowy – całe piękno takich transmisji polega właśnie na tym, że są niedoskonałe.
Wielką zaletą Periscope jest niski próg wejścia.
Rekomendowałabym jedynie zakup statywu, żeby obraz był w miarę stabilny.
Ustaw kamerę na wysokości oczu. Musi znajdować się ona w miarę blisko Ciebie – tak, żebyś był w stanie przeczytać komentarze bez potrzeby ciągłej zmiany pozycji.
Jeśli masz tremę, popróbuj przez właściwym występem. Przećwicz wstęp i powitanie aż do momentu, kiedy poczujesz się swobodnie.
5. Zoptymalizuj miniaturki
To, co Twoja kamera „złapie” w kadrze na samym początku, staje się automatycznie miniaturką dla Twojego przekazu oraz jego “powtórki” – skieruj ją więc na coś interesującego. W żadnym razie nie może być to pusta ściana albo Twoje stopy…
Dobrym pomysłem jest przygotowanie dedykowanej grafiki z tytułem transmisji. Możesz także skupić się na jakimś obiekcie, na temat którego poprowadzisz swoją opowieść przez 30-40 sekund, podczas gdy odbiorcy będą dołączać do przekazu.
Pamiętaj o odznaczeniu ikonki twitterowego ptaszka – będzie to informacja dla Twoich obserwatorów, że zaczęła się Twoja transmisja. To ważne szczególnie dlatego, że aby oglądać Twój przekaz nie jest konieczna instalacja aplikacji.
Jeśli swoją relację nadajesz z publicznego miejsca, uaktywnij funkcję geo-lokalizacji, tak aby użytkownicy mogli Cię odnaleźć za pomocą wyszukiwarki w aplikacji (nawet jeśli Cię nie obserwują). Sugeruję wyłączyć jednak tę funkcję ze względów bezpieczeństwa, kiedy transmitujesz z domu.
Gdy będziesz już gotowy do emisji, stuknij dwa razy w ekran, żeby obrócić obiektyw kamery w swoją stronę.
6. Przygotuj plan działania
Aby utrzymać uwagę widzów do samego końca, przygotuj zawczasu plan działania. Nie wyszukuj na siłę idealnych tematów programu – raczej skup się na rzeczach, o których mógłbyś rozmawiać z lekkością.
Zaplanuj swój program: przygotuj listę najważniejszych punktów programu i miej ją zawsze pod ręką. To da Ci sporo pewności siebie, bo wiesz o czym konkretnie masz mówić.
Buduj oczekiwanie na program ujawniając stopniowo szczegóły dotyczące programu. Nie sprzedawaj wszystkiego od razu.
W Periscope ważna jest interakcja z widzami – to może nieco rozpraszać Twoją uwagę. Odpowiadając na komentarze nieraz odbiegniesz od tematu, pamiętaj więc o tym, żeby – jeśli zdarzy Ci się zgubić wątek – Twoja lista była zawsze pod ręką. Zestawienie samych haseł sprawdzi się wyjątkowo dobrze!
7. Niezwłocznie przystąp do działania
Transmituj swój program bez względu na liczbę widzów – szczególnie dlatego, że przez kolejne 24 godziny będzie dostępne jego nagranie (chyba, że zdecydujesz się je usunąć).
Osoby, które trafią na „powtórkę” nie mogą przecież zobaczyć jak siedzisz i czekasz na widzów – automatycznie zrezygnują z dalszego oglądania. Zachowuj się tak, jakbyś mówił do grupy osób, nawet jeśli w rzeczywistości nikt Cię nie ogląda.
Możesz także zapowiedzieć swoją transmisję z wyprzedzeniem – choćby 10 minut przed rozpoczęciem właściwego nadawania. Przywitaj się z widzami, przedstaw się, opowiedz czym się zajmujesz i jakie tematy będziesz poruszać.
8. Wchodź w interakcję
Staraj się nawiązać konwersację z odbiorcami. Spraw, żeby interakcja stała się integralną częścią Twojego przekazu. To nie webinar, gdzie 80% czasu przeznaczasz na prezentację, a 20% – na pytania widzów. W Periscope wszystko opiera się na komunikacji z widzami.
Na początek przywitaj osoby dołączające do transmisji – najlepiej każdego z osobna. Zapytaj, gdzie się znajdują. Jeśli pojawią się pytania, postaraj się do nich odpowiednio ustosunkować.
Czytanie komentarzy może pochłaniać zbyt dużo Twojej uwagi – konsultuj więc swoje notatki i płynnie przechodź do kolejnych punktów.
Zadawaj widzom pytanie, inicjuj dyskusje. Weź pod uwagę, że Twój plan może zmienić się w trakcie prowadzenia transmisji – bądź gotowy na ewentualne zmiany.
9. Bądź autentyczny
Zwracaj się do swoich widzów tak, jakbyś rozmawiał ze znajomymi.
Pokaż im, gdzie się znajdujesz – widzowie bardzo często lubią zaglądać za kulisy. Nie bój się spoufalić z odbiorcami – nie będą mieć nic przeciw, jeśli w kadrze przypadkowo pojawi się Twoje dziecko lub druga połowa.
Periscope pomaga w budowaniu autentyczności. Dzięki swoim transmisjom, widzowie dowiadują się kim jesteś, jak pracujesz, że nie jesteś chodzącym ideałem – dzięki temu będą bardziej skłonni zacząć Cię obserwować. W trakcie transmisji kilkakrotnie się przedstaw, tak żeby dołączające osoby wiedziały na czyj przekaz trafiły.
10. Zaoferuj coś wartościowego
Ucz, baw lub motywuj. Prezentuj różnego rodzaju content: zademonstruj jak coś wykonać albo pokaż swoją ulubioną włoską restaurację. Zrecenzuj książkę, albo złóż ofertę. Przeznacz całą transmisję na pytania od widzów lub sesję coachingową. Jeśli uznasz to za stosowne, pokieruj widzów do postów na swoim blogu.
W obecnej chwili nie można przewijać nagrania transmisji do przodu czy do tyłu – postaraj się więc, żeby Twoja audycja była zwięzła i dynamiczna. Nie zatrzymuj się nad tematami zbyt długo – szybko przechodź do kolejnych wątków.
11. Poproś o polubienia i udostępnienia
Jeśli widzom przypadnie do gustu Twoja transmisja, będą nagradzać Cię “serduszkami”. Za każdym razem, gdy użytkownicy dołączają do transmisji, ich profilom (i serduszkom) przypisywane są różne kolory. Użytkownicy mogą uderzyć w dowolne miejsce na ekranie, aby Cię nimi obdarować.
Nie krępuj się poprosić widzów o polubienia. To one odzwierciedlają popularność Twoich transmisji. Niektórzy potrafią zgromadzić miliony serc w czasie jednej transmisji.
Możesz także poprosić widzów o udostępnienie Twojej transmisji – można to zrobić poprzez kliknięcie ikonki ludzika znajdującej się w prawym dolnym ekranu (tutaj wyświetla się liczba aktywnych widzów). Wśród dostępnych opcji jest udostępnienie informacji o transmisji w formie tweeta lub wśród własnych odbiorców na Periscope.
Pomyśl o konkursie – zaproponuj osobie, które sprezentuje Ci najwięcej serc, że zaczniesz ją obserwować, lub podziękujesz jej publicznie we własnych kanałach społecznościowych.
12. Opracuj strategię na spamerów
Od czasu do czasu będziesz mieć styczność ze spamerami, którzy będą próbowali popsuć Ci całą zabawę z korzystania z Periscope’a. Będą to zwykle nieeleganckie lub mało wybredne komentarze. Już na samym początku podejmij decyzję, co z nimi robić. Najłatwiej będzie blokować takich użytkowników w trakcie trwania transmisji – wystarczy kliknąć na ich profil i wybrać odpowiednią opcję. Możesz także robić sobie z nich żarty albo zignorować – wybór należy do Ciebie.
Wraz z powiększaniem się liczby odbiorców, problem powinien zniknąć, gdyż to prawdziwi fani dołączą do Twoich kolejnych transmisji w pierwszej kolejności, a tylko 100 pierwszych widzów ma możliwość komentowania transmisji.
13. Zaproś do dołączenia do Twojej listy
Co jakiś czas poproś widzów o dołączenie do Twojej listy mailingowej. Na dzisiaj nie ma możliwości udostępniania odnośników do witryn na Periscope, ale jest kilka sposób, jak to obejść:
- Poproś kogoś, żeby wpisał adres Twojej strony subskrypcji w komentarzach;
- Napisz adres strony subskrypcji na kartce papieru i ustaw ją w stronę kamery, tak żeby była widoczna dla widzów;
- Poproś widzów o zrobienie screenshota.
Dobrym pomysłem jest wygenerowanie adresu strony subskrypcji, który udostępnisz tylko na Periscope – w ten sposób będziesz w stanie sprawdzić, jak skuteczna jest ta forma promocji.
Poinformuj widzów jakie korzyści czekają na nowych subskrybentów.
14. Podsumuj swój występ
Na koniec transmisji zrób podsumowanie tego, o czym mówiłeś. Podziękuj widzom za obejrzenie programu do końca i za wszystkie “serduszka”. Nie zapomnij zapisać programu na swoim telefonie, żebyś mógł go później wykorzystać na innych platformach – YouTube, Facebook czy prywatnych grupach.
15. Opracuj strategię marketingową dla swoich działań na Periscope
Przygotuj jedną transmisję na każdy dzień. Twoje “powtórki” będą widoczne tylko przez 24 godziny– istotne jest więc, żeby dostarczać regularnie nowy content. W przeciwnym razie osoby, które do Ciebie zajrzą, nie znajdą nic do obejrzenia. W ten sposób tracisz potencjalnych obserwujących i leady.
Zbuduj grupę obserwujących dzięki regularnym transmisjom. Niektórzy pokazują się na Periscope nawet 3-5 razy dziennie. Dopasuj harmonogram do własnych możliwości.
Komentuj transmisje innych nadawców. Klikaj na komentarze i sprawdzaj profile użytkowników i używaj funkcji odpowiadania, żeby wejść w interakcję. Bądź prostolinijny, a zacznie przybywać Ci fanów.
Oglądaj transmisje innych, ale nie kopiuj cudzych pomysłów. Bądź sobą. Widzowie włączyli Twój kanał, bo chcą zobaczyć właśnie Ciebie.
Twórz content, który jest zbieżny z Twoimi celami biznesowymi. Nie może on negatywnie rezonować na Twoją markę, wręcz przeciwnie – powinien przyciągać nowych odbiorców.
Przyjrzyj się pytaniom, które zadają widzowie. Sprawdź, jakie tematy są szczególnie popularne i zaoferuj swoje spojrzenie na nie.
16. Zrozum specyfikę Periscope
Jeśli w trakcie transmisji zaobserwujesz, że liczba widzów zaczyna spadać, nie panikuj.
Nie myśl od razu, że kiepsko Ci idzie, albo że Twój content jest nieciekawy. Taka jest już natura tej aplikacji, że widzowie pojawiają się i znikają.Podglądają transmisje w drodze do pracy, w czasie przygotowywania kolacji lub karmienia dzieci, a także w oczekiwaniu na spotkanie z klientem.
Jeśli liczba widzów rośnie, możesz pomyśleć o wydłużeniu transmisji, a jeśli maleje praktycznie do zera – skróć swój przekaz.
17. Rozwiązanie dla introwertyków
Periscope daje wolność w kwestii tego kiedy, jak, i na jakich zasadach wchodzić w interakcję z innymi. Jeśli Twoje transmisje będą krótkie, bo nie będziesz czuć się komfortowo, nikt nie będzie miał Ci tego za złe.
18. Gromadzenie widzów jest czasochłonne
Budowanie społeczności na Periscope, jak w każdym innym kanale społecznościowymi, jest czasochłonne.
Ci, którym udaje się zgromadzić wielu obserwatorów na Periscope, prawdopodobnie mają także spora liczbę obserwatorów na innych platformach. O ile Twoje działania będą miały wspólny mianownik, trafisz do właściwej grupy odbiorców.
19. Ucz się na błędach
Oglądaj nagrania swoich transmisji. Zwróć uwagę na kwestie, które wymagają poprawy, ale nie bądź względem siebie zbyt krytyczny. Poprawki wprowadzaj stopniowo. Przygotuj się na dłuuugą drogę do celu!
Jeśli uważasz, że poszło Ci wyjątkowo źle, albo dałeś się zdominować opiniom spamerów, usuń nagranie.
20. Przygotuj specjalną ofertę handlową dla widzów
Wielu osób otrzymuje zapytania ofertowe lub dokonuje sprzedaży bezpośrednio z użyciem Periscope’a. Ty także możesz. Stwórz wyjątkową ofertę tylko dla użytkowników aplikacji, która będzie aktywna wyłącznie przez 24 godziny (tak długo, jak dostępne perbędzie Twoje nagranie).
Zaoferuj duży upust na istniejące produkty czy usługi, lub stwórz coś specjalnego na tę tylko okazję. Bądź precyzyjny, szybko przejdź do sedna i nie zapomnij o odnośniku do oferty.
To cały komplet informacji. Dziś te porady są aktualne, ale niektóre rozwiązania mogą się nieco zmienić wraz z kolejnymi aktualizacjami aplikacji. Powodzenia!
Jeśli chciałbyś podzielić się swoimi obserwacjami lub doświadczeniami związanymi z Periscopem, prosimy o pozostawienie komentarza poniżej.