Obecna sytuacja to okazja do przeniesienia swojego biznesu online. Nie możemy przecież pozwolić sobie na odwołanie spotkań z klientami ani pracownikami, prawda? Webinar jest świetnym rozwiązaniem na aktualnie napotykane przeszkody w prowadzeniu firmy. Pomoże w komunikacji z Twoimi odbiorcami oraz pracownikami podczas pracy zdalnej.
Miałeś ostatnio okazję wziąć udział w jakimś webinarze? (Nie wiesz, co to jest webinar? Dowiedz się więcej na temat webinarów, klikając w link).
Jeśli tak, jakimi wrażeniami możesz się podzielić? Ile osób w nim uczestniczyło? Podobała Ci się koncepcja spotkania online na żywo? Uważasz, że było warto, czy raczej masz poczucie straconego czasu?
Jak dowiedziałeś się o tym webinarze? Z reklamy na Facebooku? A może dostałeś zaproszenie, bo jesteś w bazie adresowej prowadzącego? Znałeś go wcześniej? Czy to było szkolenie czy prezentacja produktu? Zdecydowałeś się kupić coś podczas webinaru lub zaraz po nim? Wziąłbyś udział w takim spotkaniu jeszcze raz?
Wiele pytań na raz, prawda? Jeśli Ty też rozważasz zorganizowanie webinaru, możliwe, że zaliczasz się do jednej z poniższych grup:
- Brałeś już udział w webinarach. Jesteś zachwycony tą formą spotkania online na żywo. Podoba Ci się, że jesteś wśród ludzi podobnych do siebie i razem zdobywacie wartościową wiedzę od eksperta. Dzięki udziałowi w webinarze czujesz, że dużo lepiej znasz prowadzącego. Cenisz go i darzysz znacznie większym zaufaniem niż wcześniej. Chcesz zorganizować własny webinar, aby w podobny sposób wzmocnić swoją wiarygodność wśród odbiorców.
- Brałeś już udział w webinarach i na własne oczy przekonałeś się, że można dzięki nim sprzedawać produkty oraz usługi i w kilka godzin zarabiać pięciocyfrowe kwoty. Słyszałeś też, że webinary mogą być elementem programów coachingowych. Chcesz więc sprawdzić, jak to działa.
- Chcesz wykorzystać webinary do budowania bazy adresowej. Spotkanie na żywo ma być sposobem dotarcia do nowych odbiorców, którzy w zamian za możliwość udziału zostawią swoje dane.
A oto trzy najważniejsze powody, dla których warto stworzyć własny webinar:
- Po pierwsze, webinar to doskonały sposób na powiększenie bazy adresowej o dokładnie takie kontakty, jakich potrzebujesz.
- Po drugie, organizując webinary, wzmacniasz relacje z obecnymi i nowymi odbiorcami.
- I po trzecie, webinary pomogą Ci skutecznie wypromować i sprzedać to, co masz do zaoferowania.
Sprawdźmy zatem, co należy wiedzieć, aby przygotować swój pierwszy webinar.
1. Określ cel spotkania
Zanim zabierzesz się do pracy, jasno określ cel, jaki zamierzasz osiągnąć.
Czy dzięki webinarowi chcesz zdobywać nowe leady i budować bazę adresową? A może spotkanie ma mieć cel czysto edukacyjny, a Ty chcesz po prostu wejść w interakcję ze swoimi odbiorcami? Czy może jednak liczysz na możliwość sprzedaży produktów ze swojej oferty?
Przygotowując pierwszy webinar najlepiej skupić się na jakości i sposobach przyciągnięcia odbiorców. Zachęć ludzi, prezentując im świetny materiał. Warto też najpierw zorganizować kilka webinarów, aby dowiedzieć się, jak to działa. I dopiero wtedy przystępować do sprzedaży. Pracuję aktualnie nad postem, w którym szczegółowo wyjaśnię, jak tworzyć webinary sprzedażowe. Nie przegap go!
Załóżmy, że Twoim celem jest przygotowanie webinaru szkoleniowego. Masz za zadanie nauczyć się, jak dobrze prowadzić takie spotkania.
2. Wybierz temat
Wybór właściwego tematu może zdecydować o sukcesie lub porażce webinaru jeszcze przed jego rozpoczęciem. Dlaczego?
Udany webinar to taki, na który ludzie zapiszą się, a potem faktycznie wezmą w nim udział. To przecież żadna przyjemność przemawiać do pustej sali.
Trudno jednak będzie zachęcić potencjalnych uczestników do zapisania się, jeśli nie będą oni przekonani do tematu spotkania. Co zrobić, by to, o czym zamierzasz powiedzieć, sprawiało interesujące wrażenie? Podejdź do tego w taki sam sposób, jak wtedy, gdy przygotowujesz ofertę dla subskrybentów.
Przede wszystkim musisz wiedzieć, kim jest Twój idealny klient. Kogo chcesz zachęcić do udziału? Im lepiej znasz swoich odbiorców, tym większa szansa, że będą oni skłonni zapisać się do Twojej bazy adresowej. Zawsze powtarzam klientom, że powinni znać na tyle dużo szczegółów, aby w roli przedstawiciela swojej grupy docelowej móc wyobrazić sobie konkretną osobę.
Jeśli dobrze znasz i rozumiesz swoich odbiorców, wiesz, na czym polega ich największy problem oraz jak możesz pomóc im go rozwiązać. Ale uwaga! Nie zajmuj się całościowym spojrzeniem na daną kwestię czy opracowywaniem strategii. Skup się na czymś, co od razu przybliży ich do rozwiązania. Zidentyfikuj konkretny problem i zastanów się, co możesz zrobić, by go wyeliminować.
Załóżmy, że zajmujesz się projektowaniem grafiki komputerowej. Możesz nauczyć swoich klientów np. obsługi narzędzia Canva. Dzięki temu będą oni mogli tworzyć profesjonalnie wyglądające pliki graficzne i korzystać z nich w firmie. Jeśli jesteś dietetyczką, możesz przedstawić swoim klientom plan trzydniowego detoksu. Jeżeli doradzasz w kwestiach związków, a Twoi klienci to mężczyźni, zaproponuj, że nauczysz ich, jak w pięciu krokach nabrać pewności siebie.
Rozumiesz, co mam na myśli? Wymienione tematy są tak konkretne i motywujące do działania, że odbiorcy od razu zapiszą się na webinar. A to już połowa sukcesu.
3. Przygotuj stronę zapisu, która dobrze konwertuje
OK, ale jak sprawić, by ludzie trafili na stronę z formularzem rejestracyjnym i zapisali się na webinar? Istnieją dwa sposoby. Jeden nic nie kosztuje. Za drugi trzeba zapłacić.
Możesz zachęcić do udziału w spotkaniu swoich obecnych odbiorców. Wysyłasz wówczas zaproszenie na webinar do osób ze swojej bazy adresowej. W wiadomości podajesz wszystkie szczegóły.
A jeżeli nie masz wystarczająco dużej bazy? Przecież organizujesz webinar, aby ją zbudować. W takim przypadku możesz udostępnić link do strony z formularzem rejestracyjnym na portalach społecznościowych. Jeśli używasz Facebooka, zalinkuj stronę na swoim firmowym profilu. Możesz też wrzucić link na grupy, które pozwalają promować takie wydarzenia. Jeśli masz konto na Twitterze, zaplanuj serię tweetów promujących webinar.
Czasem to wystarczy. Jeśli chęć udziału zadeklaruje ok. 40-50 osób, będzie to dobry wynik, biorąc pod uwagę, że to Twój pierwszy webinar.
Drugi sposób wymaga inwestycji w reklamy na Facebooku. Nie jest to rozwiązanie dla wszystkich. Nie każdy bowiem jest gotów przeznaczyć środki na działania reklamowe. Dodatkowo, jeśli nie masz doświadczenia w prowadzeniu kampanii na Facebooku, możesz stracić wydane pieniądze.
Uczysz się właśnie, jak zorganizować pierwszy webinar. Nie ma więc moim zdaniem sensu dodatkowo stresować się zgłębianiem tajników reklamy na Facebooku. Jeśli jednak możesz zlecić komuś przygotowanie kampanii albo masz już choć trochę wiedzy na ten temat, warto skorzystać z tej opcji. To dobry sposób, aby w krótkim czasie zbudować bazę adresową i przeprowadzić zapisy.
Wiesz już, jak skierować potencjalnych uczestników na stronę z formularzem rejestracyjnym. Przejdźmy więc do kolejnego tematu – jak taka strona powinna wyglądać:
- Stwórz tytuł, który trafi do Twojego klienta idealnego. Ludzie chętnie zapiszą się, jeśli z tytułu będzie jasno wynikać, że oferujesz konkretne korzyści.
- Wymień te korzyści w punktach. Opisz je w sposób, który przykuje uwagę odbiorców do tego stopnia, by zdecydowali się na udział.
- Przedstaw prowadzącego, czyli siebie. Wyjaśnij, kim jesteś i jakie masz kwalifikacje, aby prowadzić webinar na taki właśnie temat. Dodaj zdjęcie, na którym się uśmiechasz.
- Udostępnij informacje, które Cię uwiarygodnią, np. logotypy klientów, dla których coś wcześniej zrealizowałeś lub rekomendację influencera.
- Podaj datę i godzinę rozpoczęcia webinaru. Poinformuj uczestników, czy po jego zakończeniu udostępnisz im nagranie. Dodaj wyraźne nawołanie do działania – Zapisz się teraz!
4. Opanuj narzędzia
Zdaję sobie sprawę, że powodem, dla którego wiele osób obawia się zacząć organizować webinary, jest technologia. Sama byłam jedną z nich. Dlatego wyjaśnię Ci krok po kroku, jak to działa od strony technicznej:
Potrzebujesz narzędzia, dzięki któremu uczestnicy będą mogli zapisać się na webinar, otrzymają informacje o terminie spotkania oraz bezpośredni link do niego. Rozwiązanie to powinno również umożliwić im dostęp do prezentacji oraz rozmowę z innymi uczestnikami na chacie.
To Twój pierwszy webinar, nie chcesz więc raczej inwestować w kosztowne oprogramowanie. Znam osoby, które mają na koncie blisko 100 webinarów i nadal używają niedrogich narzędzi. Bezpłatnie możesz skorzystać np. z Google Hangouts, będziesz jednak potrzebować nieco wiedzy technicznej. Spotkanie musisz bowiem osadzić na swojej stronie i powiązać z serwisem do zbierania adresów email uczestników.
Na rynku znajdziesz wiele różnych rozwiązań tego typu. Ja jednak chciałabym zachęcić Cię do wypróbowania webinarów GetResponse. Stworzenie webinaru w tym narzędziu zajmie Ci zaledwie kilka minut. Przygotujesz w nim stronę zapisu i udostępnisz link do niej w social media. Wszystkie nowe kontakty trafią od razu do Twojej bazy. Możesz też użyć autoresponderów, aby nawiązać pierwszy kontakt z osobami, które się zapisały. Z GetResponse Webinars wyślesz wiadomości przypominające o dacie i godzinie rozpoczęcia webinaru. Dzięki temu uczestnicy będą pamiętać, aby o wyznaczonej porze dołączyć do spotkania.
W panelu administracyjnym tego narzędzia możesz zarządzać prezentacją i udostępniać użytkownikom swój ekran. Porozmawiasz też z nimi na chacie i umożliwisz im głosowanie. Po zakończeniu spotkania przeanalizujesz wyniki i ocenisz, jak Ci poszło.
Sprawdź, jak działaja webinary GetResponse, korzystając z 30-dniowego okresu próbnego.
5. Zrób świetną prezentację
Wspominałam już o tym, ale powtórzę raz jeszcze: na Twoim pierwszym webinarze nie musi pojawić się 100 uczestników. Nie przejmuj się, jeśli udział weźmie 5 osób. Nie myśl na razie o korzyściach finansowych.
Kluczowa kwestia na tym etapie to bardzo dobra prezentacja przeprowadzona bez problemów technicznych. Nie twierdzę, że uczestników ma zamurować z wrażenia zaraz na samym początku. Zadbaj jednak, aby materiał, który przedstawisz, był wart ich czasu.
Oto kwestie, o których warto pamiętać:
- Zaplanuj webinar z odpowiednim wyprzedzeniem. Przygotuj zestaw slajdów na podstawie treści, które zamierzasz przekazać.
- Nie wypełniaj slajdów zbyt dużą ilością tekstu. Na prezentację slajdu przeznacz od 30 sekund do minuty. Dodaj ilustracje i inne materiały wizualne wszędzie tam, gdzie ich wykorzystanie jest uzasadnione.
- Nie przekazuj zbyt wielu informacji na raz. Uczestnicy mogą poczuć się nimi przytłoczeni.
- Daj im dokładnie to, co obiecałeś podczas rejestracji. Nie oferuj niczego odpłatnie, jeśli wcześniej o tym nie uprzedzałeś.
- Rozpocznij od przedstawienia tematu spotkania i przywitaj swoich gości. Wchodź z nimi w interakcję przez cały czas trwania webinaru. Upewnij się, że widzą slajdy i dobrze Cię słyszą.
- Przedstaw się, nawet jeśli wydaje Ci się, że uczestnicy Cię znają. Opowiedz krótko, kim jesteś, dlaczego zorganizowałeś webinar i jaki to ma związek z oczekiwaniami uczestników.
- Przedstaw agendę spotkania i wymień tematy, które zamierzasz poruszyć.
- Zaznacz, że na pytania odpowiesz na końcu. Zachęć jednak uczestników do zadawania ich przez cały czas trwania webinaru. Możesz udzielać odpowiedzi na bieżąco, albo faktycznie zająć się tym na końcu. Sprawdź, która opcja jest dla Ciebie wygodniejsza.
- Niech przygotowany przez Ciebie materiał będzie naprawdę wysokiej jakości. Przedstaw wiele przykładów. Twoi odbiorcy powinni poczuć się zmotywowani do działania.
- Podziękuj uczestnikom za poświęcony czas i za udział w webinarze.
- Nie przejmuj się tremą. Możesz nawet wspomnieć swoim gościom, że to Twój debiut. Ludzie będą wyrozumiali, jeśli powiesz to otwarcie.
- Potrenuj, zanim zaczniesz. Zupełnie inaczej wypadniesz na żywo, jeśli wcześniej zrobisz próbę generalną.
- Przygotuj się dobrze od strony technicznej. Przed rozpoczęciem spotkania sprawdź, czy wszystko działa. Jeśli możesz, poproś kogoś, żeby cały czas był w pobliżu, w razie gdyby była potrzebna pomoc.
A więc masz już potrzebną wiedzę…
Przedstawiłam ogólny zarys i podałam wskazówki, jak zaplanować i zorganizować pierwszy webinar. Myślę, że po przeczytaniu tego tekstu wiesz już, czego potrzebujesz, aby czuć się pewnie podczas swojego debiutu na żywo.
Nie popełniaj błędu, który robi większość ludzi. Nie wmawiaj sobie, że w webinarze musi wziąć udział co najmniej kilkaset osób. Nie czuj się zobligowany do tego, aby od razu sprzedawać i zarabiać.
Webinar sprzedażowy to zupełnie inna bajka. Zanim się za niego zabierzesz, poćwicz. Zorganizuj kilka zwykłych, ale bardzo dobrych webinarów. Dopiero kiedy nabierzesz pewności, że sobie poradzisz, zaplanuj spotkanie, którego celem będzie sprzedaż Twoich produktów albo usług. Zajmę się tym tematem w moim kolejnym wpisie. Gorąco zachęcam Cię do jego lektury!
Życzę Ci powodzenia w organizacji webinaru. Nie zapomnij napisać w komentarzu, jak Ci poszło.