Wyobraź sobie sytuację, w której raz napisany tekst nie wymaga wielkiego wkładu, ani inwestowania pieniędzy w promocję, a mimo wszystko – pracuje dla Ciebie przez bardzo długi czas – liczony nawet w latach. Powiesz, że to niemożliwe? W takim razie nie udało Ci się poznać pojęcia evergreen contentu 😉.
Sprawdź garść praktycznych porad, które pomogą Ci stworzyć atrakcyjny i niestarzejący się content. Dokładnie taki, który będzie pożądany przez użytkowników. Zobacz, czym jest i jak go pisać.
Czym jest evergreen content?
Evergreen content to rodzaj treści, które pomimo upływu miesięcy lub lat – nadal pozostają aktualne i stanowią źródło wartościowych informacji dla swoich odbiorców. Naturalnie, w wielu przypadkach mogą wymagać delikatnych korekt lub aktualizacji. Jednak “same w sobie” pozostają “zielone” i można by rzec – “nieśmiertelne” przez bardzo długi czas.
Teksty na stronę internetową, artykuły blogowe, instrukcje, poradniki i wiele, wiele innych. To tylko kilka przykładów form, w jakich mogą występować tego typu treści. Więcej o ich rodzajach, a przede wszystkim o tym, jak je tworzyć – znajdziesz w dalszej części tego artykułu. Zapraszam!
Przykłady, czyli jakie treści mają potencjał na stanie się evergreenami?
Do flagowych przykładów tego typu contentu możemy zaliczyć między innymi:
- 📋 Wszelkiego rodzaju instrukcje, checklisty i poradniki dotyczące tego “jak coś zrobić lub naprawić”. Idealnie sprawdzają się w branżach związanych z remontami czy budowami. Evergreenami mogą być także przepisy kulinarne czy instrukcje związane z ćwiczeniami.
- ❓ FAQ, czyli sekcje w których znajdują się odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania dotyczące danych usług, produktów, a nawet branż.
- 🏆 Opisy, recenzje, rankingi oraz porównania produktów. Jednym słowem – wszystko, co odnosi się do konkretnych modeli bądź marek.
- 📒 Słowniki pojęć, zestawy synonimów lub treści dotyczące innych językowych zagadnień (w tym tłumaczeń).
Przykłady contentu, który NIE może być evergreenem
Z kolei treściami typu evergreen z całą pewnością nie mogą zostać teksty, których “okres przydatności” mierzy się maksymalnie w dniach lub tygodniach, a na pewno nie miesiącach czy latach.
Do tej grupy możemy więc zaliczyć wszelkiego rodzaju newsy, informacje ze świata, reportaże, a nawet kursy walut czy prognozy pogody.
Dlaczego warto inwestować w treści z potencjałem na evergreen?
Dobrze zoptymalizowana treść typu evergreen może zapewnić Ci stały dopływ użytkowników, a co za tym idzie – przyczynić się do wzrostu zainteresowania np. Twoją ofertą. Jednak korzyści wynikających z posiadania tego typu treści jest znacznie więcej.
Możemy do nich zaliczyć, chociażby:
- “Ogólne” wsparcie pozycjonowania całego Twojego serwisu www. Otóż, dobrze przygotowane evergreeny, które “rankują” i generują ruch, mogą stać się trampoliną dla innych podstron.
- Zwiększanie sprzedaży produktów lub usług. Możesz je wykorzystać np. do linkowania wewnętrznego, jak i do bezpośredniego promowania Twojej oferty.
- Oszczędność czasu i pieniędzy. Właściwie opracowana “zielona” treść ogranicza stałe poszukiwania tematów oraz tworzenie treści na nowe i tylko przez chwile aktualne trendy.
Jak napisać artykuł, który stanie się prawdziwym evergreenem?
Dzieli Cię od tego zaledwie 5 prostych kroków. Nie wierzysz, że to aż takie łatwe? W takim razie sprawdź poniższą instrukcję.
Krok 1: Znajdź temat, który ma potencjał na evergreena
Zastanów się, które zagadnienia stanowią prawdziwy “elementarz” Twojej branży. Jeżeli brakuje Ci pomysłów – oto kilka inspiracji, które sprawdzają się w obszarze, w którym akurat ja się specjalizuję:
- Techniki copywriterskie – oczywiście z roku na rok powstają nowe odmiany. Jednak sam fundament pozostaje niezmienny i jest aktualny przez wiele lat.
- Poradniki pod tytułem “Jak napisać…?“. W tym miejscu również z biegiem czasu mogą pojawiać się pewne nowości. Aczkolwiek ogólne zasady cały czas są takie same.
- Narzędzia dla… (w tym przypadku: copywriterów). Idealny przykład artykułu, do którego można wracać raz na jakiś czas, aby dodać do niego nowe pozycje.
Krok 2: Przeanalizuj i dobierz odpowiednie słowa kluczowe
Możesz zdać się na swoją intuicję oraz znajomość branży. Jednak będzie zdecydowanie lepiej, jeśli wykorzystasz do tego celu sprawdzone narzędzia SEO*. Ze swojej strony polecam Ci Semstorma (z niego korzystam najczęściej), Surfera lub Senuto. Każdy z nich pozwoli Ci dobrać keywordy, które mają największy potencjał.
W tym miejscu pamiętaj, aby wybrane frazy kluczowe były zgodne z intencjami użytkowników wyszukiwarki. Co to dokładnie oznacza? Już tłumaczę.
Zanim postanowisz stworzyć treść na bazie przygotowanych słów – sprawdź, jakiego typu content obecnie zajmuje najwyższe pozycje. Jeśli okaże się, że większość z TOP10 stanowią artykuły lub poradniki – Ty również musisz napisać tego rodzaju teksty. Jeżeli są tam głównie strony produktowe lub sprzedażowe – Ty też musisz pójść dokładnie w tym kierunku.
*Oczywiście, tego rodzaju narzędzi jest znacznie więcej. Jednak ja skupiłem się na tych, które znam i mogę uczciwie polecić (bez kryptoreklamy 😉).
Krok 3: Stwórz content, który będzie wiecznie zielony
Napisz wartościowy tekst, który wyczerpie dany temat i stanie się źródłem wiedzy oraz inspiracji dla setek lub tysięcy odbiorców (czego bardzo Ci życzę 😉)! Podczas pisania weź pod uwagę, aby Twój przyszły evergreen content był:
- Napisany łatwym i przystępnym językiem – tak, aby jego czytanie było czystą przyjemnością.
- Zoptymalizowany pod kątem SEO. W końcu jednym z jego zadań będzie sprowadzanie na Twoją stronę wartościowego ruchu. Dlatego pamiętaj o umieszczeniu odpowiedniej liczby keywordów (wraz z odmianami), nagłówków oraz grafik.
- Merytoryczny i poparty faktami. W dobie masowego produkowania miałkich i byle jakich tekstów, które stanowią zlepek informacji zebranych z Internetu, jeszcze bardziej liczy się wysoka jakość. W związku z tym dopilnuj, aby Twoje treści nie tylko zawierały “suche” definicje, ale również były opatrzone innymi, bardziej indywidualnymi perspektywami. W tej roli doskonale sprawdzą się, chociażby komentarze, własne spostrzeżenia, a także przykłady “z życia wzięte”.
Krok 4: Sprawdzaj jego aktualność, a w razie potrzeby – wprowadzaj niezbędne zmiany
Zgadza się! Pomimo faktu, że to evergreen – nie możesz zapominać o jego regularnych aktualizacjach. Zaglądaj do niego raz na pół roku bądź rok, aby weryfikować, czy “coś” się nie zmieniło, a co za tym idzie – czy Twoje treści wymagają update’u.
Krok 5: Śledź postępy i wyniki Twoich treści
Wykorzystuj do tego wewnętrzne narzędzia (Google Analytics oraz Google Search Console), a także posiłkuj się zewnętrznymi rozwiązaniami (sprawdzą się do tego te, o których wspominałem w punkcie nr 2).
- Jeśli Twoja treść zajmie wysokie pozycje w wyszukiwarce i będzie generowała ruch – daj jej spokój i pozwól działać 😊.
- Jeżeli osiągane wyniki nie do końca będą Cię satysfakcjonowały – wprowadź programy naprawcze (optymalizuj, zdobywaj linki i pracuj także nad innymi elementami serwisu).
Czy evergreen content to tylko treści i artykuły na stronach www? Nie do końca!
Weź pod uwagę, że absolutnie nic nie stoi na przeszkodzie, aby Twoje evergreeny występowały również w innych formach komunikacji. Tego typu treści mogą znaleźć zastosowanie w Twoich kampaniach mailowych (zwłaszcza z zastosowaniem automatyzacji), autoresponderach, wiadomościach SMS i wielu, wielu innych. W czym z pewnością pomoże Ci cały wachlarz rozwiązań od GetResponse 😉!
Definicja i zasady tworzenia evergreen contentu – podsumowanie
Mam nadzieję, że za sprawą tego artykułu, choć trochę przybliżyłem Ci tematykę treści evergreen i od teraz nie tylko wiesz, czym jest, ale również z powodzeniem poradzisz sobie z tworzeniem tego typu tekstów. Powiem Ci szczerze, że “po cichu” liczę na to, że sam stanie się evergreenem 😉!
Jeżeli chcesz poszerzać swoją wiedzą dotyczącą copywritingu, contentu, jak i szeroko pojętego marketingu – mam propozycję. Już teraz zachęcam Cię do odwiedzenia mojego bloga o copywritingu, na którym czeka na Ciebie grubo ponad 100 wartościowych wpisów.