Założenie firmy w branży e-commerce to prosta sprawa.
Możesz otworzyć sklep internetowy w kilka dni i sprzedawać produkty, których nawet nie widziałeś na oczy.
Ciężko jest jednak zacząć prowadzić biznes e-commerce, który:
- różni się od innych sklepów online z tej samej kategorii.
- sprzedaje produkty cały rok – a nie tylko w święta, jak Black Friday czy Cyber Monday.
Kiedy więc mówię, że rozpoczęcie działalności w branży e-commerce jest proste, niekoniecznie mam na myśli, że otwarcie i rozwijanie dobrze prosperującego sklepu internetowego to łatwe zadanie.
Chodzi mi o pierwszy krok, czyli uruchomienie sklepu.
Krok drugi, czyli rozwijanie i promowanie biznesu (m.in. wykorzystując do tego email marketing) – to zupełnie inna historia.
W tym artykule chcę Ci jednak pokazać, że nie musi to być wcale takie trudne.
Jest wiele sprawdzonych strategii e-commerce, które możesz przetestować i zastosować w swojej firmie.
Omówione niżej pomysły dotyczące marketingu w e-commerce przekonają Cię, że sprzedaż online nie jest aż tak skomplikowana, zwłaszcza kiedy jesteś dobrze przygotowany :).
Marketingowe strategie w branży e-commerce
Jeśli decyzja zapadła – chcesz wziąć udział w rewolucji e-commerce i sprzedawać produkty w sieci, domyślam się, że rozważałeś już dotarcie do klientów na jeden z poniższych sposobów:
- social media (zasięg organiczny i płatny)
- reklamy w Internecie
- content marketing
- optymalizacja pod wyszukiwarki
- marketing w wyszukiwarkach
- marketing afiliacyjny
Są to bardzo skuteczne metody dotarcia do klientów w Internecie, więc poczytaj na ich temat, jeśli nie wszystkie pozycje z listy są Ci znane.
Jeśli jednak mielibyśmy wybrać tylko jeden kanał online marketingu, wyłącznie w oparciu o zwrot, jaki zapewnia, to na naszej liście brakuje istotnego elementu.
Domyślasz się, jakiego?
Tak! To stary dobry email marketing.
Według DMA email marketing daje średnio 38 dolarów zwrotu z każdego zainwestowanego dolara. W naszym raporcie, jeśli chodzi o skuteczność, email uplasował się na czele listy kanałów digital marketingu.
Nietrudno w to uwierzyć, jeśli weźmiemy pod uwagę, że Facebook ciągle aktualizuje algorytm news feeda, a Google zmienia layout reklam, czy robi testy wyświetlania zerowych wyników.
Trend wydaje się oczywisty – musisz zapłacić, żeby pozostać w grze. A jeżeli chcesz zdobyć więcej klientów dla swojego sklepu internetowego, musisz ciągle zwiększać budżet na reklamę.
Na szczęście, nie dotyczy to email marketingu.
Jeżeli masz zgodę odbiorców, możesz prowadzić kampanie email marketingowe, nie martwiąc się o dotarcie organiczne czy zewnętrzne algorytmy.
Oczywiście zakładając, że bierzesz pod uwagę wskaźniki, takie jak współczynnik otwarć i dostarczalność.
W tym artykule chcę Ci pokazać, dlaczego trzeba korzystać z email marketingu, jeśli prowadzi się działalność w e-commerce.
Oprócz tego:
- przeczytasz o dobrych kampaniach email marketingowych w e-commerce
- zobaczysz przykłady inspirujących newsletterów od sklepów internetowych
- dostaniesz wskazówki, jak zaprojektować email dla sklepu online
Dodatkowo, posiłkując się przykładami od takich ekspertów w branży, jak The Baby Sleep Site, Only in Your State i Happy Bunch, pokażę Ci, jak wykorzystać email w strategii komunikacji marketingowej.
Dlaczego warto uwzględnić email marketing w strategii e-commerce?
Wspominałem już o zwrocie w wysokości 3800%. Trudno się jednak do tego odnieść, jeżeli nie wiesz, ile płacisz za pozyskanie nowego klienta.
Inne wskaźniki, jak średni współczynnik otwarć i kliknięć, mogą powiedzieć znacznie więcej. Zwłaszcza jeżeli prowadziłeś kampanie online marketingowe w social media albo wyświetlałeś reklamy w sieci.
W naszym raporcie analizujemy średnie wyniki firm z różnych branż. Kiedy piszę te słowa, uśrednione współczynniki otwarć i kliknięć newsletterów wynoszą odpowiednio 24,97% i 4,46%.
Inaczej mówiąc, mniej więcej co czwarta osoba, do której wyślesz wiadomość, otworzy ją.
Porównaj to z organicznym zasięgiem na Facebooku, a przyznasz, że to konkretna liczba.
A jest to średni wynik, biorąc pod uwagę różne typy wiadomości, różne branże i firmy, które je wysyłają.
Jeśli spojrzymy na autorespondery, wyniki są jeszcze wyższe – średni współczynnik otwarć wynosi 42,62%, a kliknięć 9,04%. Ponad dwa razy więcej kliknięć niż w przypadku zwykłych newsletterów.
W raporcie nie uwzględniono współczynnika konwersji i przychodu ze sprzedaży.
To dlatego, że to kwestie, które zachodzą już po wysłaniu wiadomości – w sklepie albo na stronie.
Skoro nie mamy tych danych, a każdy biznes ma swoją definicję konwersji, sugeruję, żebyś mierzył je sam.
Jak mierzyć przychody z kampanii email marketingowych
Najprostszym sposobem śledzenia przychodu z email marketingu jest dodawanie parametru UTM do kampanii, ustawianie celów w narzędziu analitycznym (np. Google Analytics) i obserwowanie w nim współczynnika konwersji i osiągniętego przychodu.
Chociaż to najłatwiejsza metoda mierzenia ROI z email marketingu, nie jest ona najdokładniejsza.
A to dlatego, że ustalając cele, musisz samodzielnie określić wartość docelowej konwersji.
Jeśli sprzedajesz tylko kilka produktów i każdy z nich ma inny URL, wtedy nie ma problemu. Możesz ustalić odrębne cele i każdemu przypisać określoną wartość.
Problem pojawia się, kiedy ktoś postanowi kupić kilka egzemplarzy tego samego produktu w czasie jednej sesji. Google Analytics potraktuje to jako jedną konwersję.
Przez to Twoje kampanie email marketingowe mogą nie zyskać należnego im uznania.
Wysokość przychodu ze sprzedaży z tego kanału będzie orientacyjna.
Jednocześnie, lepiej mierzyć przychód tą metodą, niż nie mierzyć go wcale.
Drugą, trochę bardziej zaawansowaną metodą śledzenia przychodów z kampanii email marketingowych w Google Analytics jest wykorzystanie wtyczki Ulepszone e-commerce.
Wtyczka pozwala śledzić interakcje użytkownika z produktami na stronie sklepu.
Za każdym razem, kiedy klient otworzy stronę produktu, kliknie go, sprawdzi szczegóły, doda go do koszyka, przejdzie do realizacji zamówienia, sfinalizuje transakcję albo porzuci koszyk – informacja na ten temat pojawi się w panelu Google Analytics.
Co więcej, jeśli połączysz swój sklep z GetResponse, będziesz mógł wykorzystać te dane do segmentacji bazy klientów i wysyłać targetowane kampanie email marketingowe.
Mogą to być emaile do klientów, którzy porzucili koszyk, kampanie upsellingowe, albo wiadomości zawierające rekomendacje innych produktów.
Więcej na ten temat – trochę później :).
Jak wykorzystać email marketing w branży e-commerce?
Jedną z przewag emaila jest to, że sprawdza się podczas całego cyklu życia klienta.
Nieważne, czy chcesz:
- zdobywać nowe leady,
- zmieniać leady w kupujących,
- czy zatrzymać obecnych klientów,
… email pomoże Ci rozwijać Twój biznes w e-commerce.
Przyjrzyjmy się, jak dokładnie działa komunikacja emailowa na każdym z wymienionych etapów lejka.
Zdobywanie nowych klientów za pomocą email marketingu
Żadna firma nie może funkcjonować bez skutecznej strategii pozyskiwania klientów.
Ma to szczególne znaczenie w przypadku firm działających w branży e-commerce. Zazwyczaj nie chodzi Ci o obsługę garstki odbiorców – nawet jeśli przynoszą duży zysk – tylko robisz wszystko, żeby zdobyć dla sklepu tak dużo klientów, jak to możliwe.
Jak więc wpisuje się w to email?
Przede wszystkim, przy pomocy formularzy zapisu i landing pages możesz zachęcić odwiedzających stronę sklepu, żebyście pozostali w kontakcie.
Jeśli podadzą adres email, możesz wysyłać im newslettery i informacje o aktualnych ofertach czy promocjach, jak np. flash sales.
To bardzo ważne, zwłaszcza jeśli potencjalni klienci nie są gotowi dokonać zakupu podczas pierwszego kontaktu z Twoją marką.
Oto co sądzi na ten temat Nicole Johnson, właścicielka sklepu The Baby Sleep Site:
|
Dodatkowo, email może wspomagać inne kampanie pozyskiwania klientów, w innych kanałach digital marketingowych.
Maura Hughes, szefowa e-commerce w Only in Your State, przybliża tę koncepcję:
|
Potencjalni klienci mogą być zainteresowani dołączeniem do Twojej bazy adresowej z kilku powodów. Na przykład:
- Żeby dostać kod rabatowy (np. 10% na pierwsze zakupy)
- Żeby skorzystać z darmowej dostawy
- Żeby poznać najnowszą ofertę jako pierwsi
- Żeby dostać ofertę dla wybranych klientów
- Żeby zdobyć informację, kiedy dany produkt będzie w promocji albo znowu w ofercie
I jeszcze jeden przykład, tym razem ze strony Applecrumby and Fish:
Zauważ, że pierwsza informacja w ich ofercie dotyczy bezpiecznych produktów dla dzieci. Informacja o tym, że zaoszczędzisz na pierwszym zamówieniu, jest dopiero później.
Zastanawiając się, co możesz zaoferować odbiorcom w zamian za ich adres email, zadbaj, żeby zachęta była dopasowana do persony klienta.
Twój gratis albo lead magnet muszą być odpowiednie dla osoby, którą chcesz pozyskać.
Przykładowo, nie ma chyba sensu proponować dołączenia do programu lojalnościowego osobie, która ma zamiar zrobić jednorazowe zakupy.
Jednocześnie, jeśli sprzedajesz ekskluzywne produkty, 10% rabatu może sprawić, że Twoja marka wyda się nieco tańsza.
Konwersja
Pierwszy etap mamy z głowy. Zobaczmy teraz, jak email marketing może poprawić konwersję w sklepie internetowym.
Możesz na przykład prowadzić kampanie promocyjne albo akcje typu blowout sale w dni takie jak Black Friday czy Cyber Monday.
To jednak zadziała tylko w przypadku osób gotowych do złożenia zamówienia.
Jak już wspomniała Nicole Johnson z The Baby Sleep Site, nie wszyscy potencjalni klienci są od początku gotowi na zakupy. To dobry moment, żeby zacząć prowadzić kampanie związane z – jak to nazywają marketerzy – dojrzewaniem leadów.
W skrócie, dojrzewanie leadów albo kampania typu drip ma za zadanie sprawić, że zainteresowani ofertą staną się klientami. Działania te polegają na wysyłaniu serii wiadomości w określonych odstępach czasu.
Emaile są wysyłane pojedynczo, żeby ugruntować relację między potencjalnym klientem a marką poprzez oferowanie dodatkowej wartości.
Nicole wyjaśnia to podejście bardziej szczegółowo:
|
Podobnie jest w przypadku sklepu Only in Your State, który wysyła serię emaili powitalnych, żeby zachęcić potencjalnych klientów do zakupu. Automatyzacja to tylko jeden ze sposobów, z których korzystają, żeby osiągnąć średni wynik 50,55% otwarć. Więcej na ten temat przeczytacie w naszym case study.
Zauważ, że możesz rozpocząć działania mające na celu dojrzewanie leadów w dowolnym momencie, nie tylko od razu po zapisaniu się odbiorcy do bazy.
Dlatego firmy takie jak Happy Bunch korzystają z email marketingu, żeby zwiększać współczynnik konwersji:
Joanne Ho, CEO i założycielka Happy Bunch Malaysia & Singapore:
|
Poniżej widzimy przykład wiadomości do klienta, który porzucił koszyk. Jej cel jest taki sam, jak zwykłej kampanii związanej z dojrzewaniem leadów.
To jedna z czterech wiadomości należących do serii, którą wysyła American Giant, amerykańska marka odzieżowa działająca online. Każda z nich skupiona jest wokół innej kwestii, która sprawia, że ich oferta jest wyjątkowa.
Jeśli nie sfinalizujesz zakupu i nie kupisz tej bluzy, prawdopodobnie dostaniesz:
- wiadomość o tym, że „Twoja ulubiona” bluza jest ciągle dostępna
- wiadomość, z której dowiesz się, że marka daje „dożywotnią gwarancję”, możesz więc bezpłatnie i w dowolnym momencie zwrócić produkt, bo ich rzeczy „wystarczają na całe życie”
- wiadomość, w której przeczytasz o historii bluzy „Classic Full Zip” i dlaczego magazyn Slate nazwał ją „najlepszą bluzą wszech czasów”
- ostatnią wiadomość, w której jeszcze raz poinformują Cię, że ciągle możesz dokończyć zakupy i w dowolnym momencie bezpłatnie oddać produkt.
Zazwyczaj działania związane z dojrzewaniem leadów wykorzystywane są w:
- kampaniach onboardingowych – żeby właśnie zdobytych potencjalnych klientów zmienić w kupujących
- kampaniach, które mają na celu sprawić, że marka będzie pierwszym wyborem dla niegotowych do złożenia zamówienia, ale zainteresowanych ofertą
- Kampaniach, których celem jest odzyskanie lub ponowne zaangażowanie klientów – żeby na nowo przyciągnąć osoby, które wykazały zainteresowanie ofertą albo wcześniej już dokonały zakupu.
W jednym z naszych ostatnich webinarów przyglądaliśmy się, jak marka Casper wykorzystuje dojrzewanie leadów w kampaniach onboardingowych. Zerknij na przykład poniżej:
Jeśli jesteś zainteresowany kampaniami dojrzewania leadów – albo innymi kampaniami, których celem jest zmiana leadów w kupujących – warto rozważyć wykorzystanie marketing automation.
Oto dlaczego.
Marketing automation pomaga dostarczać właściwe treści, właściwym osobom i o właściwej porze.
Dlaczego to ważne? Bo odbiorcy chętniej zareagują na Twoją ofertę, jeśli otrzymają odpowiednie treści.
Retencja
Żeby zdobyć nowego klienta, musisz często zadowolić się minimalną marżą. Oferując darmową dostawę albo 10% rabatu, ledwie pokryjesz poniesione koszty.
Sprzedajesz potem klientowi ten sam produkt wielokrotnie, dzięki czemu wartość klienta (CLV) wzrasta, i masz nadzieję, że w dłuższej perspektywie odzyskasz te pieniądze.
Kampanie email marketingowe świetnie się w takim przypadku sprawdzają, a to dlatego, że możesz je wykorzystać na wiele sposobów, żeby angażować klientów i budować ich lojalność.
Nawet w wiadomościach powitalnych, angażujących ponownie i takich, w których można zrezygnować z subskrypcji możesz zachęcić odbiorcę do działania.
Nicole Johnson z The Baby Sleep Site stosuje inną taktykę:
|
Emaile zawierające ankietę z pewnością mogą zdziałać cuda.
Maura Hughes z Only In Your State wyjaśnia, jak jej marka wykorzystuje email, żeby zatrzymać klienta:
|
Jak więc widzisz, sklep internetowy może zatrzymać klientów na wiele sposobów.
O jednym trzeba pamiętać: zacznij myśleć o retencji tak wcześnie, jak się da. Sposób, w jaki komunikujesz się z odbiorcami na początku ścieżki klienta jest tak samo ważny, jak na kolejnych etapach, kiedy przestają się oni angażować.
Kampanie typu win-back to doskonała metoda zatrzymania klientów. Jednocześnie dobrze zaprojektowana wiadomość z informacjami o wysyłce może być tą, która wywrze na odbiorcach odpowiednie wrażenie.
Kampanie email marketingowe, które musi prowadzić każdy sklep online
Omówiliśmy właśnie, jak marki e-commerce mogą wykorzystać email marketing, żeby ułatwić poruszanie się po ścieżce klienta.
Przyjrzyjmy się teraz najlepszym kampaniom tej branży, które pomagają budować silniejsze relacje oraz mają za zadanie zwiększyć sprzedaż.
5 pomysłów na newsletter od sklepu internetowego:
-
Email powitalny
Ktoś był na stronie Twojego sklepu, wykazał zainteresowanie ofertą i zapisał się do newslettera – pora zrobić na nim wrażenie emailem powitalnym.
Wiadomość powitalna może być najważniejszą, jaka kiedykolwiek wyślesz. Nic dziwnego, średni współczynnik otwarć emaili powitalnych to często ponad 80%.
Po co wysyłać takie wiadomości?
Celów jest wiele, ale najważniejszy to wzmocnienie marki i zachęcenie odbiorców do przejścia na stronę.
Nieważne, czy chodzi o to, żeby potencjalny klient dowiedział się więcej o Twojej ofercie, dostał kod rabatowy, czy zapoznał się z najnowszymi trendami – wiadomość powitalna musi zrobić na nim wrażenie i jak najszybciej zachęcić do złożenia zamówienia.
Poniżej przykład wiadomości powitalnej od marki Adidas. Zauważ, że w bardzo skuteczny sposób przekonuje, że jesteśmy częścią społeczności marki, zachęca do powrotu na stronę i zakupu ulubionych ciuchów.
-
Kampania onboardingowa
Zaraz po wysłaniu wiadomości powitalnej przychodzi czas na kampanię onboardingową.
Celem emaili w tej kampanii jest zapoznanie nowych odbiorców z marką oraz jej produktami i usługami.
Nie musi być ona długa. Wystarczą dwa-trzy emaile. Zadbaj tylko, żeby wspomnieć w nich o najważniejszych elementach oferty.
Mogą to być kategorie produktów, które oferujesz, Twoje najwyżej oceniane produkty, albo zasady zwrotu i wysyłki zamówienia.
Dla inspiracji, oto newsletter od Huckberry, marki e-commerce, której ofertę wspierają inspirujące treści:
-
Kampanie typu flash sale
Twoje kampanie email marketingowe powinny generować przychody ze sprzedaży, zarówno w krótkiej, jak i w dłuższej perspektywie.
Opisane wyżej typy kampanii koncentrują się na efektach długoterminowych. Nie zapominaj też jednak o szybkich, ograniczonych w czasie akcjach.
Kampanie typu flash sale służą właśnie temu celowi. Przekonaj odbiorcę, że trzeba się spieszyć, zachęć do szybkiego działania i w krótkim czasie wygeneruj przychody.
Jak to zrobić? Przeprowadź błyskawiczną akcję sprzedażową, która trwa 24 godziny albo tylko przez weekend.
Wyślij kilka wiadomości przypominających do wybranego segmentu klientów – tych którzy zareagowali na email, przeszli na stronę, ale nie złożyli zamówienia, lub do tych, którzy nie otworzyli pierwszej wiadomości.
Zadbaj jednak, żeby oferta była warta pośpiechu. Nie wywołuj w odbiorcach fałszywego wrażenia, że trzeba działać szybko, jeśli w rzeczywistości nic na tym nie zyskają.
W dłuższej perspektywie poniesiesz koszt takich tanich zagrywek. Kiedy więc koncentrujesz się na celach krótkoterminowych, zadbaj, żeby wizerunek marki na tym nie ucierpiał.
-
Emaile do klientów, którzy porzucili koszyk
Wspominałem już o wiadomościach do porzucających koszyk, ale to na tyle ważna kwestia, że nie można jej ignorować.
Dlaczego?
Bo emaile do osób, które nie dokończyły zakupów mogą mieć istotny wpływ na wyniki sprzedaży.
Nie wysyła się ich często, ale są skierowane do klientów, którzy są o krok od złożenia zamówienia.
Potrzebują jedynie przypomnienia, może indywidualnej zachęty, albo zapewnienia, że mogą mieć zaufanie do Twojego sklepu i że warto dokonać zakupu.
A ponieważ wielu klientów spodziewa się, że dostaną email po porzuceniu koszyka, średni współczynnik otwarć tych wiadomości wynosi 40-50%, a CTR – ponad 15%.
Oto jeszcze jeden przykład, jak może wyglądać kampania typu win-back:
-
Emaile z rekomendacjami produktów
Są tylko dwie opcje: albo odbiorca już coś u Ciebie kupił, albo jeszcze nie.
W obu przypadkach możesz wysłać wiadomość z rekomendacją produktów i przekonać do podjęcia działania.
Jeśli jeszcze nie złożył zamówienia, zaprezentuj mu najwyżej oceniane produkty.
Wiesz skąd pochodzi dany lead albo co tę osobę interesuje?
Tak – Dobrze, wykorzystaj tę wiedzę do wysłania spersonalizowanych wiadomości.
Nie – W porządku, pokaż najwyżej oceniane produkty, ale w przyszłości sprawdź, czy to działa.
Jeśli odbiorca już wcześniej coś kupił, sprawa jest prostsza. Zarekomenduj najlepsze produkty, bazując na jego dotychczasowych zachowaniach. Wykorzystaj automatyczny algorytm albo własną wiedzę, żeby zaproponować to, co najlepiej wpisuje się w jego potrzeby.
Emaile z rekomendacjami produktów zawierają istotne dla klientów informacje i w tym tkwi ich siła.
Oto przykład wiadomości zawierającej rekomendacje produktów, która przyszła do mnie w odpowiednim momencie. Czyli kiedy? W tym przypadku było to zaraz po tym, jak podjąłem pierwsze zobowiązanie i kupiłem pierwszy produkt tej marki.
Dobre praktyki kampanii email marketingowych w e-commerce
A więc jak zadbać o to, żeby Twoje kampanie przyniosły oczekiwany skutek? Poniżej znajdziesz listę 10 dobrych praktyk, które wpływają na skuteczność kampanii email marketingowych.
-
Wysyłaj wiadomości o właściwej porze
Cykle marketing automation pomogą Ci wysyłać emaile w momencie, kiedy szansa na konwersję leadów jest największa.
-
Personalizuj kampanie
Nie ograniczaj się do generycznych kampanii, które nie są skierowane do konkretnej osoby. Zadbaj, żeby treści i argumenty, których używasz w komunikacji przemawiały do grupy docelowej, którą chcesz pozyskać.
-
Oferuj angażujące treści
Sprawdź, jakie treści najbardziej angażują klientów. Czy są to emaile zawierające wideo? A może materiały stworzone przez samych odbiorców? Przeanalizuj wyniki i wykorzystaj dane na swoją korzyść.
-
Cały czas optymalizuj
Przeczucia są ważne, jednak często działamy tendencyjnie i wybieramy rzeczy, które znamy, zamiast tych, które są dla nas najlepsze. Podobnie jest w przypadku kampanii email marketingowych. Przeprowadź testy A/B, optymalizuj kampanie i ciesz się ich skutecznością w dłuższej perspektywie.
-
Proś klientów o pomoc
Optymalizując komunikację emailową, nie zapomnij o kluczowym elemencie stojącym za wszystkimi Twoimi działaniami – o klientach.
Proś ich o feedback, żeby dowiedzieć się więcej o tym, czego szukają.
Wysyłaj ankiety, żeby lepiej ich poznać, rozwiać ich wątpliwości i usprawnić swoje kampanie.
Nie utrudniaj klientom dzielenia się opinią. Zamień adres no-reply na bardziej przystępną opcję.
Nie stosuj chwytów marketingowych.
Zacznij przywiązywać większa wagę do opinii klienta i jeśli to możliwe, podejmuj działania naprawcze wszędzie tam, gdzie inni napotkali problemy.
-
Wykorzystaj regułę social proof, żeby Twoje kampanie były jeszcze skuteczniejsze
Kiedy już zastosujesz poprzednią dobrą praktykę, nie poprzestawaj na tym. Spraw, żeby klienci stali się ambasadorami Twojej marki. Ich recenzje i opinie to najlepsze materiały marketingowe, jakie możesz zdobyć. A kiedy już nimi zostaną, nie zapomnij podziękować klientom i zadbaj, żeby dowiedzieli się o tym inni.
-
Segmentuj odbiorców
Nie każdy klient jest taki sam – wszyscy to wiemy. Jednak niewielu marketerów zmienia przekaz w kampaniach email marketingowych w zależności od tego, do kogo się zwracają.
Ty zrób inaczej – sprawdź, czy Twoi najlepsi klienci – ci, którzy najwięcej wydają, ci, którzy składają zamówienia o najwyższej średniej wartości i trendsetterzy powinni być traktowani w tej sam sposób.
Czy każdemu musisz dać kupon rabatowy, żeby przekonać go do zamówienia produktów z nowej kolekcji? A może wystarczy, że będą je mogli kupić jako pierwsi? To pytania, na które warto sobie odpowiedzieć, zanim wystartuje Twoja kolejna kampania.
-
Dobrze dobieraj słowa, żeby treści były jeszcze skuteczniejsze
Kampanie emailowe w branży e-commerce to często przede wszystkim piękna grafika i robiące wrażenie projekty. To nie wszystko jednak, żeby móc mówić o sukcesie kampanii.
Copy jest równie ważne – zwracaj więc na nie uwagę.
Zacznij od pola tematu. Ponad połowa odbiorców podejmuje decyzje o otwarciu emaila w oparciu o ten czynnik.
Następnie zajmij się preheaderem, nagłówkiem i przyciskami CTA.
Wszystkie te elementy powinny wzmacniać Twój przekaz i pomagać zmieniać odbiorców w klientów.
-
Projektuj na wszystkie urządzenia
Powiedziano to już wiele razy, ale powtórzę raz jeszcze.
Projektując kampanie email marketingowe, landing pages i kampanie reklamowe, weź pod uwagę wszystkie urządzenia, na jakich użytkownicy będą je oglądać.
Jeśli chociaż jeden element tej układanki nie działa, może się okazać, że marnujesz budżet marketingowy i zainteresowanie klienta.
Zwróć uwagę na obrazki, rozmiar i umiejscowienie przycisków call to action, na stronę produktową, proces realizacji zamówienia i wszystkie inne kwestie, które klient może napotkać po drodze.
Jego doświadczenie w kontakcie z marką powinno być jak najlepsze i pozbawione zakłóceń.
-
Zwróć uwagę na częstotliwość wysyłek
Od czasu do czasu nachodzi nas ochota, żeby wysłać dodatkową kampanię. Robimy to w przekonaniu, że to nie zaszkodzi, a może być tylko z korzyścią dla firmy.
W wielu przypadkach to faktycznie prawda, ale wyniki badań sugerują coś zupełnie innego.
Zanim postanowisz zwiększyć częstotliwość wysyłek, dokładnie przeanalizuj dane i zanotuj, kiedy wprowadzasz zmianę.
Pierwszym powodem rezygnacji z subskrypcji jest fakt, że odbiorcy dostają za dużo wiadomości.
Jednocześnie, koszt pozyskania nowych klientów, którzy zastąpią rezygnujących z subskrypcji, może przewyższyć całkowity przychód z kampanii.
Jakąkolwiek decyzję podejmiesz – zadbaj, żeby nie poświęcić celów długoterminowych na rzecz działań na krótką metę.
Jak zamierzasz rozwijać swój sklep internetowy?
Kiedy już wiesz, jak email może wspierać Twoją firmę, pora odpowiedzieć na następujące pytanie:
Jaki będzie Twój pierwszy krok?
Gdybym ja miał wybierać, jaką kampanię przeprowadzić jako pierwszą, bez wątpienia zdecydowałbym się wysłać email powitalny, wiadomość posprzedażową albo email do klienta, który porzucił koszyk.
Ale nawet jeżeli jeszcze nie masz produktów na sprzedaż, możesz wykorzystać email, żeby zaprezentować nowy.
Połącz swój sklep z GetResponse i już dziś rozpocznij pierwszą kampanię email marketingową.