Jak personalizować emaile z pomocą dynamic content?

7 min
Zaktualizowano:

Sekret kampanii email marketingowych, które budują zaangażowanie? To nie do końca sekret. To personalizacja emaili.

Email marketing dopasowany do potrzeb klienta może dużo zmienić we wskaźnikach kliknięć i konwersji. Ale żeby personalizować wiadomości (czymś więcej niż tylko użyciem imienia odbiorcy), musisz wykorzystać treści dynamiczne.

Zanim jednak zaczniesz rozwijać i optymalizować swoje kampanie, warto się upewnić, czy masz opanowane podstawy email marketingu. Pomoże Ci w tym artykuł: Email marketing dla początkujących.

Jeśli słyszałeś już o dynamic content, wiesz, że może trochę onieśmielać, zwłaszcza, jeśli nie masz doświadczenia w kodowaniu.

Ale w rzeczywistości personalizacja emaili za pomocą dynamic content nie jest wcale taka skomplikowana. Musisz jedynie nauczyć się podstaw i spróbować. Nie jesteś przekonany? Za kilka minut sam się przekonasz.

Czym jest dynamic content w email marketingu

Treści dynamiczne w emailu to elementy wiadomości, które zmieniają się na podstawie danych lub zachowań odbiorcy.

Za każdym razem, kiedy email wita Cię po imieniu lub wyświetla produkty, które zostawiłeś w koszyku sklepowym – to właśnie dynamic content.

Przykład spersonalizowanego emaila – IKEA POLSKA

Dlaczego warto stosować dynamic content

Spersonalizowana komunikacja emailowa jest jednym z najlepszych sposobów na zwiększanie zaangażowania i zysku z email marketingu. Personalizując komunikację możesz mieć pewność, że wskaźniki Twojego email marketingu poszybują w górę.

W badaniu statystyk email marketingowych GetResponse widzimy, że wykorzystywanie personalizacji w temacie wiadomości lub treści emaila prowadzi do wyższego wskaźnika konwersji.

To samo dotyczy wysyłania kampanii emailowych w odpowiedzi na zachowanie odbiorców, w czasie, który najbardziej im odpowiada.

Ale czy to oznacza, że nie można wysłać ogólnej wysyłki raz na jakiś czas? Niekoniecznie, ale jeśli to Twoja strategia, najprawdopodobniej nie będziesz zadowolony z wyników. Skuteczny marketing nie polega na wysyłaniu wszystkiego do wszystkich :).

Średni współczynnik zaangażowania wygenerowanego przez emaile w odpowiedzi na zachowanie użytkownika jest znacznie wyższy niż w przypadku innego rodzaju emaili.

Dwa sposoby na wykorzystanie dynamic content

Treści dynamicznych w emailach możesz użyć na dwa sposoby. Pierwszy z nich to substytucja zmiennych, a drugi to wstawienie treści. Oto, jak to działa.

Substytucja zmiennych to podmiana zmiennej (np. słowa lub linku) na podstawie danych odbiorcy.

Najczęściej marketerzy wykorzystują ten mechanizm, aby przywitać odbiorcę po imieniu lub umieścić w treści nazwę firmy klienta.

Wstawienie treści to umieszczenie całych sekcji treści – fraz, akapitów lub grafik.
Standardowo, wykorzystuje się ten mechanizm do wyświetlenia produktów, które klient zostawił w koszyku, lub którymi może być zainteresowany w oparciu o historię zakupów.

Jak zastosować dynamic content w GetResponse

Jest kilka sposobów na personalizację wiadomości z wykorzystaniem treści dynamicznych w GetResponse. Przejdziemy przez nie po kolei. Pełną dokumentację techniczną znajdziesz w naszej bazie wiedzy.

1. Personalizacja emaila za pomocą tzw. merge words

Emaile możesz spersonalizować, wykorzystując coś, co nazywamy merge words. To krótkie fragmenty kodu (wyglądające podobnie do [[firstname]]), które mogą wyświetlić każdą wartość przypisaną konktaktom.

Na przykład, [[email]] wyświetli adres email odbiorcy, a [[name]] – ich imię i nazwisko. Tę samą metodę możesz też wykorzystać, jeśli chcesz użyć danych przechowywanych w polach dodatkowych kontaktów. Musisz jedynie wpisać nazwę pola dodatkowego w nawiasach kwadratowych, np. [[favorite_sport]], a wartość zostanie podmieniona na odpowiednią zmienną.

Co, jeśli nie wiesz, czy każdy kontakt ma przypisane konkretne pole dodatkowe? Stwórz wiadomość rezerwową, tzw. fallback, np. [[customfieldname fallback=”twojawiadomość”]

Oto przykład:
Planujesz wyprzedaż weekendową w sklepie internetowym ze sprzętem sportowym. Chcesz spersonalizować temat wiadomości z wykorzystaniem informacji, jakie zebrałeś na temat odbiorców.

Decydujesz się wykorzystać indormację na temat ich ulubionego sportu, które wcześniej zapisałeś w polu dodatkowym w następujący sposób:

Nazwa pola dodatkowego: “ulubiony_sport”
Wartość: “siatkówka” dla tych, którzy lubią siatkówkę
Wartość: “koszykówka” dla tych, którzy lubią koszykówkę
i tak dalej.

Oto, co wymyśliłeś na temat wiadomości:
Wyprzedaż 48-godzinna! [[ulubiony_sport fallback=”sportydrużynowe”]] -70% zniżki na cały sprzęt!

W ten sposób kontakty z przypisanym polem dodatkowym o wartości “koszykówka” zobaczą:
“Wyprzedaż 48-godzinna! Koszykówka: -70% na cały sprzęt!

Fani piłki nożnej zobaczą:
“Wyprzedaż 48-godzinna! Piłka nożna: -70% na cały sprzęt!”

A ci, którzy nie mają pola dodatkowego ze zdefiniowaną wartością, zobaczą:
“Wyprzedaż 48-godzinna! Sporty drużynowe: -70% na cały sprzęt!”

Jak widzisz, merge words są bardzo proste w użyciu. Ale najlepsze jest to, że można je wykorzystać w każdym elemencie emaila. Oznacza to, że możesz ich użyć do personalizacji tematy wiadomości, preheadera, treści emaila, stopki lub nawet konkretnego przycisku.

Poniżej zobaczysz, jak szybko dostać się do listy zdefiniowanych merge words w kreatorze newsletterów.

2. Personalizacja z wykorzystaniem składni dynamic content

Jeśli chcesz wykorzystać trochę bardziej zaawansowaną personalizację w emailach, możesz skorzystać ze składni dynamic content.

Wyobraźmy sobie, że masz sklep internetowy z artykułami dla zwierząt. Właściciele psów będą zainteresowani innymi ofertami niż właściciele kotów i chcesz, by oferty to odzwierciedlały. To samo dotyczy tych, którzy mają jeszcze inne zwierzę lub nie mają zwierząt w ogóle.

Po dodaniu pola dodatkowego “zwierzę” o wartości “kot” lub “pies” dla poszczególnych kontaktów, możesz wykorzystać następujące linijki kodu:

Zobaczmy, co się wydarzy.

  1. Zaczynamy od ustawienia warunków dotyczących tego, co się wydarzy, jeśli kontakt ma co najmniej jedną wartość w polu dodatkowym “zwierzę”.

2. Następnie, określamy wiadomość, którą mają zobaczyć właściciele psów.

3. Potem wybieramy to, co zobaczą właściciele kotów.

4. A co z właścicielami zwierzaków, którzy nie mają psa ani kota, a na przykład papugę? Możemy również określić treść dla nich, jak w poniższej wiadomości

5. A co z tymi, którzy jeszcze nie mają zwierzaka? To również określimy w poniższym kodzie.

Uwaga: Ten konkretny warunek poprzedza {{ENDIF}} ponieważ musimy zamknąć pierwszy zestaw warunków – jeżeli A ma psa lub kota lub inne zwierzę.

Ponieważ nie jest możliwy inny scenariusz (albo masz zwierzaka, albo nie), musieliśmy zamknąć kolejnym {{ENDIF}}.

Jak dodać dynamic content do emaili

Jak widzisz, to trochę bardziej skomplikowane, ale nie tak trudne, jeśli trochę potestujesz. Być może zastanawiasz się teraz nad tym, jak dodać tę składnię do wiadomości. Są dwa sposoby.

Pierwsza, łatwiejsza metoda to skopiowanie i wklejenie kodu do bloku tekstowego lub innego elementu, który chcesz spersonalizować, w kreatorze wiadomości. Dokładnie tak samo, jak postępujesz z merge words.

Druga, bardziej skomplikowana metoda, to dodanie kodu bezpośrednio w edytorze HTML. Choć bardziej zaawansowana, ma zalety, jak np. pełna kontrola nad tym, jak będą wyglądać treści, jeśli chcesz dodać własne style HTML lub CSS.

Wykorzystując tę metodę, możesz szybko dodać wiele elementów, takich jak:

  • Zdjęcia produktów
  • Kody zniżkowe
  • Akapity tekstu
  • Przyciski CTA
  • Linki

Pamiętaj jednak, że to metoda bardziej zaawansowana i zalecam ją glównie tym, którzy czują się pewni, edytując samodzielnie kod HTML.

Jeśli potrzebujesz wsparcia, pamiętaj, że w naszym pakiecie GetResponse MAX liczyć na wsparcie dedykowanego Account Managera. Więcej o tym przeczytasz tutaj.

Co możesz osiągnąć dzięki personalizacji

Wiesz już więcej na temat wykorzystania dynamic content w emailach. Oczywiście, to nie to samo co wykorzystanie treści dynamicznych w praktyce. Wykorzystaj więc zdobytą wiedzę.

Jeśli szukasz inspiracji, poniżej znajdziesz kilka przykładów tego, jak marki dostosowują treści przy pomocy personalizacji.

Spersonalizowany email uwzględniający aktywność użytkownika
Email przypominający o porzuconym koszyku od American Giant

Michał Leszczyński
Michał Leszczyński
Head of Content Marketing & Partnerships w GetResponse. Od ponad dekady realizuje projekty online marketingowe dla firm B2B i SaaS. Na co dzień kieruje zespołem odpowiedzialnym za tworzenie kampanii i treści edukacyjnych w GetResponse. Twórca i autor setek artykułów, webinarów i prezentacji nt. email marketingu i marketing automation. Wykładowca na studiach podyplomowych na Akademii Leona Koźmińskiego. Chcesz skontaktować się z Michałem? Napisz do niego na LinkedIn.
Share