Choć codziennie stykamy się z wieloma nazwami domen, to wybór własnej może być nie lada wyzwaniem. Dlatego, aby ułatwić wybranie odpowiedniej domeny, przedstawię Ci dzisiaj jak działają domeny internetowe, czym tak naprawdę są i oczywiście – jak wybrać tę najlepszą dla Ciebie. Zaczynamy!
Co to jest domena internetowa?
Najprościej mówiąc, domena to nazwa witryny. Domena znajduje się po wstępie, który ma każda strona internetowa – czyli po „www.” Domena to nazwa, która określa jeden lub więcej adresów IP, używanych w adresach URL do identyfikacji poszczególnych stron internetowych. Na przykład, nazwą domeny GetResponse jest getresponse.pl. Dodawanie własnych nazw domen do konta i kampanii pomaga budować wiarygodność i świadomość marki oraz zwiększa dostarczalność maili.
Domeny składają się zasadniczo z minimum dwóch części – nazwy i rozszerzenia (końcówki). Dzielą się na domeny najwyższego poziomu i domeny drugiego poziomu.
Jak stworzyć stronę internetową krok po kroku? – przewodnik
SPRAWDŹJakie są rodzaje domen?
Hierarchia domen
Domeny są usystematyzowane w pewnej hierarchii. Na jej szczycie są domeny najwyższego poziomu, które dzielą się na:
- domeny krajowe (na przykład .pl, .uk, .fr),
- domeny globalne (np. .org, .edu, .com).
Te z kolei dzielą się na domeny drugiego poziomu, czyli oprócz rozszerzenia krajowego mają jeszcze drugą część: .com.pl, .edu.pl, gov.pl, gsm.pl, waw.pl i inne.
Oprócz powyższych, od 2014 roku dostępne są także tzw. nowe domeny, które mają rozszerzenia globalne branżowe, np. .fitness, .blog, .club, .app, .shop i inne.Oprócz powyższych, od 2014 roku dostępne są także tzw. nowe domeny, które mają rozszerzenia globalne branżowe, np. .fitness, .blog, .club, .app, .shop i inne.
Funkcje domen
Domeny drugiego poziomu określają przeznaczenie lub tematykę strony. Poza pewnymi wyjątkami (np. .gov czy .mil) nikt nie reguluje sposobu ich używania – pamiętaj jednak, że używanie domen niezgodnie z ich funkcjami może powodować niezadowolenie użytkowników, dlatego lepiej trzymać się ich przeznaczenia.
Przykładowe domeny drugiego rzędu i ich funkcje:
- .waw.pl, poznan.pl, mazury.pl, swidnica.pl i inne – strony regionalne;
- .edu – edukacja, szkolnictwo (również szkoły prywatne), instytucje naukowe;
- .com – skrót od commercial, strony komercyjne;
- .org – organizacje pozarządowe, charytatywne, non-profit i inne;
- .info – serwisy informacyjne;
- .net – usługi internetowe;
- .gov.pl – strony rządowe (co ciekawe – Stany Zjednoczone, w których ta domena powstała, używają tylko rozszerzenia .gov, dlatego w amerykańskim internecie .gov jest domeną najwyższego poziomu);
- .mil – strony sił zbrojnych, w Polsce domeny .mil.pl są możliwe do rejestracji jedynie poprzez Ministerstwo Obrony Narodowej.
Zauważ, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby wybrać domenę .com, nawet jeśli prowadzisz szkołę lub serwis informacyjny. Wiele zależy bowiem od charakteru samego biznesu i tego, co chcesz osiągnąć – wśród jednych grup odbiorców rozszerzenie .edu może uchodzić za bardziej prestiżowe, stawiające stronę na równi z ośrodkami naukowymi czy uniwersytetami, a wśród innych – wręcz przeciwnie. Decydując się na tego typu rozszerzenie, kieruj się więc przede wszystkim swoim wyczuciem, charakterem biznesu oraz upodobaniami Twoich odbiorców i potencjalnych klientów.
Myślisz o założeniu strony internetowej i nie wiesz od czego zacząć?
Możesz stworzyć ją samemu, nie posiadając wiedzy programistycznej! Pomoże Ci w tym Kreator stron od GetResponse – dzięki, któremu zbudujesz profesjonalną stronę internetową bez znajomości HTML. Opisz swoją firmę i określ preferencje wizualne, a nasz Kreator stworzy dla Ciebie spersonalizowaną stronę. Użyj szablonów, lub zacznij od początku.
A może posiadasz już domenę? Sprawdź, jak możesz podłączyć własną domenę do swojej strony internetowej w GetResponse.
Jak wybrać odpowiednią domenę?
Nazwa domeny z rozszerzeniem .pl
Wybór rozszerzenia domeny jest jednak zazwyczaj całkiem prosty, zwłaszcza gdy chcemy, aby adres był krótki – wystarczy wtedy wybrać domenę .pl, .com lub .eu. Większy problem pojawia się w momencie wybrania nazwy.
Jeśli mamy krótką, charakterystyczną i łatwo zapamiętywalną nazwę firmy bez polskich znaków, która ma w dodatku wolną domenę – to możemy uważać się za szczęściarzy, ponieważ do końca czerwca 2021 roku było zarezerwowanych 2 015 992 domen z rozszerzeniem .pl (źródło: raport NASK). Znacznie częściej jednak jest tak, że trudno wykorzystać na domenę nazwę firmy (bo na przykład nic nie mówi o charakterze marki lub trudno ją zapamiętać – czasami zdarza się też, że działalność jest zarejestrowana tylko pod nazwiskiem, więc firma de facto nie ma nazwy), zatem trzeba szukać nazwy, która będzie chwytliwa, prosta i zarazem będzie mówiła coś o charakterze strony.
Dlatego dobrą strategią jest wymyślenie kilku nazw i sprawdzenie, czy są w ogóle dostępne. Jeśli okaże się, że nie, to można spróbować kilku wariantów tej samej nazwy, np. zamiast twojanazwa.pl spróbować twoja-nazwa.pl.
Przeczytaj artykuł: Ile kosztuje strona internetowa? 🤔💰
Nazwa domeny z nietypowymi rozszerzeniami krajowymi (.it, .dj, .tv)
W rejestracji domen branżowych można zaobserwować ciekawe zjawisko polegające na wykupywaniu domen krajowych, traktując je jak domeny branżowe ze względu na ich brzmienie. W ten sposób sporo stron radiostacji znajduje się na domenach z rozszerzeniem .fm, czyli na domenie krajowej Mikronezji (egzotycznych wysp na Oceanie Spokojnym), a firmy z sektora informatycznego stosują domenę .it, należącą do Włoch. Znany jest też przypadek polskiego fryzjera, który ze względu na pasujące brzmienie zarejestrował domenę francuską, czyli .fr.
Jak wybrać nazwę domeny?
Przechodząc jednak do sedna: jaka powinna być dobra nazwa domeny?
Krótka
Zasada jest taka, że im dłuższa nazwa domeny, tym trudniej ją zapamiętać. A nawet jeśli będzie charakterystyczna i łatwa do zapamiętania, to jej wpisywanie może być zniechęcające dla użytkowników (zwłaszcza na urządzeniach mobilnych!), co może z kolei wpłynąć na negatywne postrzeganie Twojej marki. Dlatego warto trzymać się tej zasady.
Łatwa do zapamiętania i przekazania
I to pomimo tego, że nazwę domeny nowym użytkownikom przekazuje się najczęściej przez Internet: mailem, komunikatorami lub innymi kanałami cyfrowymi. Bardzo często domenę po prostu się kopiuje i wkleja w pasek przeglądarki.
Jednak mimo tego nazwę domeny często nadal przekazuje się ustnie – warto więc zadbać o to, aby była łatwa do wymówienia nawet w trudnych warunkach (np. przez telefon). A nawet jeśli jest zapisana w mailu lub wiadomości, to dobrze by było móc wpisać ją ręcznie.
Taka sama, jak nazwa marki?
Z jednej strony nazwę domeny tożsamą z nazwą marki uznaje się za sytuację idealną. Z drugiej strony, jeśli nazwa domeny brzmiałaby inaczej, ale byłaby charakterystyczna i chwytliwa oraz pasowała do marki (a może nawet ją uzupełniała?), to wcale tak być nie musi. Jest to kwestia do rozważenia.
Ten artykuł może Ci się przydać do planowania kampanii marketingowych:
Jak stworzyć idealne hasło reklamowe?
A może po prostu nazwisko?
Nazwisko jako nazwa domeny jest dobrym asumptem do budowania marki osobistej. Nawet jeśli prowadzisz biznes, który tego nie wymaga, np. duży ecommerce, to warto wziąć to pod uwagę – jeśli klienci będą zadowoleni z zakupów u Ciebie lub Twoich usług, to dzięki takiej domenie Twoje nazwisko zacznie być pozytywnie kojarzone w branży.
Czy warto wybrać domenę z polskimi znakami?
Niewiele osób wie, że od 2003 można tworzyć domeny z polskimi znakami diakrytycznymi. Czy warto w takim razie rejestrować taką domenę?
W drugim kwartale 2021 roku istniało tylko 28 020 domen z polskimi znakami diakrytycznymi, czyli 1,12% wszystkich domen .pl (źródło: Raport NASK). Najwięcej takich domen było w 2012 roku – prawie 70 000, ale od tamtego czasu ich liczba z roku na rok spada. Jak więc widać, ten trend nie chwycił.
Jest tak z kilku powodów:
- Niska świadomość internautów o możliwości rejestracji takiej domeny;
- niekompatybilność z używanymi globalnie aplikacjami i przeglądarkami – niektóre z nich przez dobre kilka lat nie radziły sobie z takimi nazwami, media społecznościowe cały czas mogą mieć z tym kłopot;
- trudności z pozycjonowaniem;
- takiej nazwy nie wpisze nikt, kto nie posługuje się polskim układem klawiatury;
- przyzwyczajenie – od początku istnienia internetu przyjęło się, że w nazwach domen i adresach mailowych nie obowiązują znaki narodowe.
Domeny IDN (Internationalised Domain Name, bo tak brzmi ich fachowa nazwa) mogą się przydać jedynie w kilku wąskich zastosowaniach:
- gdy nazwa Twojej marki lub firmy ma polskie znaki i obawiasz się, że konkurencja będzie próbowała się pod Ciebie podszywać – możesz wtedy zarejestrować dwie domeny, np. oboz-wedrowny.pl i obóz-wędrowny.pl, przy czym druga będzie kierowała do domeny bez polskich znaków;
- gdy prowadzisz oryginalny, ale jednorazowy projekt i używanie polskich znaków będzie elementem strategii marketingowej lub brandowej;
- zdarza się, że internauci z rozpędu wpisują polsko brzmiącą nazwę razem ze znakami diakrytycznymi – możesz wtedy zarejestrować domenę, która będzie wyłapywała takie pomyłki i kierowała na oryginalną stronę.
Odpowiadając więc na pytanie postawione na początku akapitu – można, ale poza wymienionymi przypadkami raczej nie warto.
A co, jeśli wybrana domena jest już zajęta? Czy wszystko już stracone?
Wbrew pozorom – wcale nie musi tak być. To prawda, sporo dobrych domen jest już zajętych, ale jeśli wejdziesz na tzw. aftermarket (rynek domen używanych), to możesz się zdziwić, ile ciekawych i chwytliwych domen zostało porzuconych przez właścicieli. Ich ceny są bardzo różne: zaczynają się od złotówki, a kończą na milionach zł. Jest tam jednak naprawdę wiele ciekawych domen za kilkadziesiąt lub kilkaset zł.
Trzeba jednak zwrócić wtedy uwagę na historię strony – przeczytasz o tym więcej w jednym z kolejnych akapitów.
Wpływ na rankingi (SEO)
Można się niekiedy spotkać z poglądem, że słowo kluczowe w domenie pozytywnie wpływa na pozycjonowanie strony. Bierze się ono zapewne stąd, że jeszcze w 2012 roku faktycznie tak było i w związku z tym rejestrowano tzw. domeny exact match, czyli domeny dokładnego dopasowania, na przykład: sklepmeblowy.pl, zabawki.pl czy paszadlakoni.pl. To jednak przeszłość i należy to podkreślić: słowa kluczowe w domenie nie wpływają na SEO. Można ich oczywiście używać, ale jedynie z myślą o użytkowniku, który po znalezieniu adresu w wynikach wyszukiwania nie będzie miał wątpliwości, co znajdzie na Twojej stronie. Rozważ jednak, czy do tego celu nie będą lepsze domeny branżowe: .app, .coffee, .bike, .sport i tym podobne.
Jest jednak pewien czynnik związany z domeną, który ma wpływ na jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Jest to…
Reputacja domeny
Wyobraź sobie, że chcesz kupić używany samochód. Przeglądasz ogłoszenia, idziesz do komisu, szukasz takiego, który Ci najbardziej odpowiada, już się cieszysz, wyobrażasz sobie, jak nim kierujesz… ale na koniec i tak sprawdzasz jego numer VIN i historię. Jeśli auto ma nieznaną historię lub wręcz jasno widać, że jest „po przejściach”, to odrzucasz ten wybór; ale jeśli historia jest dobra, to przymykasz oko na inne cechy i kupujesz.
Czego nas uczy ta historia w kontekście domen?
Otóż Google w rankingu stron nie bierze pod uwagę dokładnego dopasowania i słów kluczowych, ale właśnie historię domeny i jej reputację. Jeśli domena istnieje już wiele lat, nie zmienia diametralnie treści i wchodzi na nią dużo użytkowników, a do samej strony kieruje wiele wartościowych linków, to ma ona dobrą reputację i markę – więc warto umieścić ją wysoko w wynikach wyszukiwania.
Zapytasz zapewne: jak tworzyć dobrą markę i reputację domeny? Bardzo prosto!
- Publikuj na niej wartościowe treści przyciągające dużo ruchu,
- zadbaj o linkbuilidng na innych wartościowych stronach,
- buduj markę osobistą.
Można to osiągnąć na przykład za pomocą content marketingu, może Ci też pomóc email marketing z własnej domeny. Potrzeba na to trochę czasu, ale budowanie reputacji domeny przez dbanie o markę jest w zasadzie jedynym naprawdę skutecznym rozwiązaniem.
Adresy email a domena
Reputacja domeny ma istotny wpływ także na dostarczalność wysyłanych z niej newsletterów i kampanii mailowych. Bierze się to stąd, że operatorzy klientów pocztowych zwracają uwagę na to, czy z danej domeny nie jest wysyłany spam, wirusy lub inne niepożądane wiadomości. Dlatego jeśli kupujesz używaną domenę, to koniecznie przyjrzyj się jej historii. A jeśli masz nową, to dbaj o jej reputację tak, jak to opisaliśmy w akapicie wyżej.
🚨Wiadomości trafiają do spamu? 12 powodów, dlaczego tak się dzieje i jak tego uniknąć
Osobną kwestią jest też to, czy kampanie mailowe są wysyłane z tej samej domeny, na której jest Twoja strona firmowa, sklep lub blog, którego newsletter dotyczy. Jest to bardzo ważne, aby były, ponieważ dobra reputacja domeny, na której prowadzisz sklep lub blog, również pozytywnie wpłynie na wysoką dostarczalność maili. W dodatku jedna, wspólna domena dla strony i dla emaili wygląda znacznie bardziej wiarygodnie dla odbiorców. Unikniesz też chaosu, gdy linki zawarte w treści wiadomości kierowałyby do tej samej marki, ale na innych domenach.
Na zakończenie
Wybór domeny powinien być bardzo przemyślany – jej nazwy nie zmieni się tak szybko i bezboleśnie. Pamiętaj, że jeśli Twoja firma, marka osobista czy inne przedsięwzięcie będzie dobrze prosperować (a wierzę/zakładam, że będzie), to zła/kiepska domena zostanie z Tobą na lata. Warto więc naprawdę dobrze się nad nią zastanowić. Może nawet popytać znajomych, a jeśli prowadzisz już rozbudowany projekt – to poprosić dobrego copywritera o konsultację lub pomoc? Sprawdzanie nazw, rejestrów nazw firm i domen jest wbrew pozorom czasochłonne, a kreatywny copywriter może znaleźć ciekawe rozwiązanie, na które nie tak łatwo wpaść.
Wierzymy, że dzięki naszym poradom znajdziesz najlepszą nazwę dla Twojej domeny!