6 powodów, dla których transparentność wpływa na zaangażowanie odbiorców

5 min
Zaktualizowano:

W dzisiejszym świecie dostęp do informacji jest banalnie łatwy. Wszelkie interesujące nas dane, np. na temat osób lub działalności firm, znajdują się dosłownie na wyciągnięcie ręki.

Dzięki licznym platformom społecznościowym i wyszukiwarkom internetowym poziom transparentności, którego oczekują zarówno pracownicy, jak i klienci, osiągnął najwyższy poziom. Fakt ten stanowi dla firm ogromną szansę, ale również i nie lada wyzwanie.

Wprawdzie stopień transparentności zależy od rodzaju biznesu, kultury firmy i struktury organizacji, nie mniej niezależnie od prowadzonej działalności istnieje co najmniej jedna kolosalna korzyść płynąca z faktu grania w otwarte karty zarówno z obecnymi, jak i potencjalnymi klientami. Chodzi mianowicie o szansę na zbudowanie zaufania, które może wpłynąć na różne aspekty działalności konsumenckiej: od długości cyklu życia klienta do skuteczniejszego zawierania transakcji.

Dziś chciałabym się podzielić z Tobą kilkoma wskazówkami na to w jaki sposób transparentność może pomóc Twojej marce wpłynąć na stopień zaangażowania czytelników.

1. Zbuduj zaufanie

Zastanów się, na czym opierają się dobre relacje. Bardzo często chodzi o coś więcej niż samo dopasowanie. W grę wchodzą: zaufanie, tj. wiara w decyzje, które podejmuje druga strona, jej uczciwość i otwartość oraz to, że nie zapomina informować Cię o rzeczach, które bezwzględnie powinieneś wiedzieć. Otwierając się przed czytelnikami – podobnie jak przed przyjaciółmi, lub kolegami z pracy, którym otwarcie opowiadasz o swoich sukcesach, wyzwaniach i zmaganiach – nie tylko budujesz z nimi trwalsze relacje, ale również dbasz o to, aby zachęcić ich do częstszego kontaktu.

2. Przedstaw swoją własną historię

Przejmując kontrolę i dzieląc się informacjami na swój temat – bez względu na to, czy będzie to temat wyzwań podejmowanych przez firmę, pasjonujących osiągnięć czy zmagań, z którymi sobie poradziłeś – opowiadasz historię swojej marki ustami osoby, która zna ją najlepiej.

Nieistotne, czy Twoim celem jest pozyskanie większej liczby czytelników, klientów, czy choćby pracowników. Twoi odbiorcy znacznie lepiej zareagują na prawdziwą, pierwszoosobową relację, tzn. kiedy dowiedzą się na temat tego, co i jak Cię ukształtowało prosto z Twoich ust.

Takie podejście nie tylko sprawi, że Twoje teksty staną się atrakcyjniejsze, ale także da Ci możliwość podzielenia się i opisania własnych doświadczeń w sposób, w który tylko Ty mógłbyś to zrobić.

3. Autentyzm ponad wszystko

Szczególnie w przypadkach, gdy Twoim celem jest sprzedaż, klienci będą chcieli poznać konkrety dotyczące oferowanych produktów. Oznacza to dokładną ich specyfikację, case studies, a także inne przykłady, które pozwolą podjąć bardziej świadomą decyzję w oparciu o Twoje wcześniejsze osiągnięcia i zmagania.

Bez względu na branżę, w której działasz, klienci z łatwością wychwycą, co w Twoim komunikacie zostało stworzone tylko na potrzeby PR-u. Odbiorcy wolą usłyszeć o prawdziwych osobach, miejscach i wydarzeniach – to zresztą pozwoli Ci także na pozyskanie bardziej przywiązanych czytelników i subskrybentów.

4. Rada zawsze w cenie

Tylko poprzez otwartą dyskusję w kwestiach, z którymi się zmierzyłeś, problemów, którym musiałeś zaradzić, ważnych osiągnięć i rzeczy, które dziś zrobiłbyś inaczej, masz szansę przedstawić swoją pełną historię. Co więcej, Twoja opowieść staje się istotna właśnie dlatego, że przywołujesz w niej zgromadzone doświadczenia i rezultaty własnych działań. Ponadto inne firmy, klienci i koledzy z branży – oni wszyscy będą mogli korzystać z udzielanych przez Ciebie rad właśnie dlatego, że są autentyczne. Docelowo jest to rodzaj contentu, który będzie poczytny, i którego nie będzie można znaleźć nigdzie indziej.

5. Odbiorcy liczą na więcej

Odbiorcy wręcz oczekują transparentności. Jeśli jesteś szczery i zajmujący, czytelnicy będą wracać do Ciebie po więcej. W praktyce może to oznaczać potrzebę dostarczania contentu poruszającego kwestie wcześniejszych doświadczeń, planów i pokonywanych przeszkód, itp.

Przyjrzyj się najlepszym blogom, newsletterom, czy działalności specjalistów po fachu – jaki cel im przyświeca. Z pewnością jest to chęć dostarczania swoim czytelnikom prawdziwej wartości, czyli angażujących treści, które nakłonią odwiedzających do kolejnych wizyt. Oferując im możliwość zajrzenia za kulisy prowadzonej przez Ciebie działalności, zwiększasz szansę na kolejny kontakt.

6. Transparentność, czyli jak zyskać uznanie

Bez względu na branżę, w której działasz, osiągnięcie pozycji lidera i influencera pozostaje najważniejszym celem większości właścicieli firm i marek. W końcu to ci, którzy wprowadzają innowacyjne rozwiązania pobudzają biznes do działania, przyciągają wizyty na stronę, zwiększają konwersje i liczbę regularnych czytelników. Jeśli zgodzisz się podzielić historią swojej firmy, będziesz w stanie poprzeć twardymi danymi każdą myśl, pomysł, czy nietypowe podejście do sposobu prowadzenia biznesu. Dzięki transparentności dostarczysz nowych pomysłów i analiz na temat kondycji branży – czegoś, co inni udostępniają niechętnie lub nie są w stanie zaoferować w ogóle.

open_book-1024x683

Jak otwarta księga

Spójrzmy prawdzie w oczy. Całkowita transparentność to wyzwanie dla każdego biznesu i nie wszyscy decydują się na jego podjęcie. Jednak o pozyskaniu czytelników i podtrzymaniu silnych relacji z nimi nie musimy myśleć wyłącznie w systemie zero-jedynkowym. Każda firma może indywidulanie podjąć decyzję, czy chce – i w jakim stopniu – być transparentna względem swoich klientów.

Warto jednak zauważyć, że transparentność i otwartość zarówno w kwestii swoich osiągnięć, jak i porażek, może w ostatecznym rozrachunku wyjść na dobre. Większość z nas z dużym poważaniem patrzy na osoby, które biorą odpowiedzialność za własne decyzje, a jeszcze większym – kiedy o ich sukcesach i zmaganiach dowiadujemy się bezpośrednio u źródła.

Jeśli więc Twoja lista mailingowa liczy sobie tysiące subskrybentów lub zależy Ci na zwiększeniu świadomości marki za pomocą kampanii email marketingowych, rozważ wprowadzenie polityki transparentności. Nie tylko pozwoli Ci to na ugruntowanie relacji z odbiorcami, ale także utoruje Ci drogę do szczerej i otwartej komunikacji dotyczącej każdego aspektu Twojego biznesu.

Czy Twoja firma prowadzi politykę transparentności? Jakie masz spostrzeżenia na ten temat? Czekamy na Twój komentarz!

autorka-Chavez

O autorce: Crystal Chavez zajmuje się marketingiem cyfrowym od ponad 5 lat. Obecnie zajmuje stanowisko marketing managera w firmie Hivewyre z siedzibą w Scottsdale w Arizonie.

Poprzez anonimowe dostarczanie informacji na temat wyborów kupujących, współpracujące z Hivewyre podmioty tworzą bazę danych z informacjami na temat oczekiwań istniejących klientów. Więcej informacji o firmie znajdziesz na witrynie www.hivewyre.com lub Twitterze: @Hivewyre


Crystal Chavez
Crystal Chavez
Crystal Chavez zajmuje się marketingiem cyfrowym od ponad 5 lat. Obecnie zajmuje stanowisko marketing managera w firmie Hivewyre z siedzibą w Scottsdale w Arizonie. Poprzez anonimowe dostarczanie informacji na temat wyborów kupujących, współpracujące z Hivewyre podmioty tworzą bazę danych z informacjami na temat oczekiwań istniejących klientów. Więcej informacji o firmie znajdziesz na witrynie www.hivewyre.com lub Twitterze: @Hivewyre
Share