Choć Facebook zajmuje coraz większą część naszego życia, nie spoczywa na laurach i wciąż wprowadza nowe rozwiązania dla użytkowników i firm promujących się w serwisie.
Pierwszy kwartał 2014 roku był szczególnie ciekawy pod względem zmian w wyglądzie i funkcjonowaniu fanpage’ów, wydarzeń oraz aktualnościach (newsfeed). Jako, że zmiany te mają bezpośredni wpływ na Twoje działania marketingowe, postanowiliśmy je podsumować.
1. Wygląd Fanpage’ów
10 marca Facebook powiadomił, że będzie wprowadzać kolejne zmiany w wyglądzie fanpage’ów na urządzeniach stacjonarnych. Zmiany te pozwolą użytkownikom na jeszcze łatwiejsze odszukanie istotnych informacji, a administratorom ułatwią dostęp do najczęściej wykorzystywanych narzędzi.
Pokazany powyżej przykładowy profil przygotowany przez Facebooka zawiera szereg istotnych informacji, na które powinieneś się przygotować.
W prawej kolumnie znajdziesz wszystkie posty, jakie Twoja marka dotychczas wypuściła. Inaczej niż dotychczas, wszystkie te wiadomości znajdą się teraz w jednej pojedynczej kolumnie, co pozwoli na bardziej spójny wygląd w aktualnościach i na stronie Twojej firmy.
Lewa kolumna natomiast wyświetla wszelkie informacje na temat Twojej firmy. Znajdziesz tutaj m.in. mapę z lokalizacją firmy, godziny w których funkcjonuje Twoja firma, numer telefonu, adres www strony internetowej oraz zdjęcia i filmy video.
Niezależnie od tego, w którym miejscu swojego fanpage’a się znajdujesz, w łatwy sposób możesz uzyskać informacje na temat: reklam, które obecnie prowadzisz, nowych fanów, którzy polubili Twoją stronę, nieprzeczytanych notyfikacji czy wiadomości.
Na górze swojej strony znajdziesz zakładki, dzięki którym uzyskasz dostęp do aktywności, ustawień czy statystyk swojej strony. Znajdziesz tam niebawem również funkcję dodawania stron, które możesz obserwować i na bieżąco porównywać swoje własne wyniki. Dzięki temu możesz jeszcze łatwiej obserwować konkurencję i analizować czy Twoje działania są równie skuteczne.
Uwaga: Wraz z wyglądem fanpage’ów zmienił się również układ grafik i tekstów na Twojej stronie. Upewnij się, że weźmiesz poniższe zmiany pod uwagę przy projektowaniu swojej strony firmowej:
- Zdjęcie profilowe zostanie przesunięte o 35 px w górę, w kierunku zdjęcia w tle,
- Nazwa Twojej strony będzie teraz wyświetlona na zdjęciu w tle,
- Przyciski takie, jak np. “zaktualizuj informacje”, “dziennik aktywności” i “Lubię to” będą również wyświetlone na zdjęciu w tle.
Sugerowany rozmiar głównych grafik znajdziesz poniżej. Jeśli zastosujesz wymiary inne niż wymienione, mogą one zostać rozciągnięte i osiągnąć niepożądany wygląd.
- Zdjęcie profilowe: 180 x 180 px,
- Zdjęcie w tle: 1702 x 630 px.
2. Wydarzenia
Użytkownicy Facebooka informują również o zmianach w układzie graficznym stron wydarzeń, które ostatnio zaobserwowali zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i stacjonarnych.
Wspomniane zmiany nie zostały jeszcze oficjalnie potwierdzone przez zespół Marka Zuckerberga, aczkolwiek obserwowane testy mogą niedługo stać się rzeczywistością dla większej liczby użytkowników. Niestety, zmiany te są jeszcze na wczesnym etapie wprowadzania, dlatego nie zostało jeszcze potwierdzone, czy administratorzy stron zamierzają zmienić podejście do organizowanych przez nich wydarzeń.
Istotnym zmienionym elementem poza samym układem graficznym jest nowo dodana funkcja “kopiuj wydarzenie”, dzięki której administratorzy mogą w łatwy sposób przygotować kolejne wydarzenia, wykorzystując już wcześniej wykonaną pracę.
3. Autorzy
W ubiegłym miesiącu Facebook wprowadził kolejną funkcję, dzięki której firmy będą mogły jeszcze lepiej zarządzać swoją komunikacją na fanpage’ach.
Zmiana ta, wprowadzona 20 lutego, pozwala administratorom stron obserwować, kto jest odpowiedzialny za opublikowany post. Dzięki temu firmy będą mogły sprawdzić, kto popełnił błąd – jeżeli taki się pojawił – i odpowiednio zareagować.
Ponadto z informacji branżowych wynika, że niebawem użytkownicy będą mogli zobaczyć, kto jest administratorem danego fanpage’a. Oznacza to, że przy każdej marce może pojawić się lista osób odpowiedzialna za jej komunikację.
Niestety, wiadomości te nie są jeszcze potwierdzone, dlatego pozostaje jedynie przyglądać się i zastanowić, czy faktycznie chcemy, aby nasze dane wyświetlały się na danym fanpage’u jako wizytówka administratora.
4. Przyciski Call-to-action (Wezwanie do działania)
Zespół serwisu testuje nowe przyciski CTA, dzięki którym użytkownicy będą mogli w łatwy sposób wykonać akcję związaną z reklamami publikowanymi przez firmy na Facebooku.
Z informacji dotychczasowo uzyskanych poniższe przyciski już funkcjonują:
- Zainstaluj teraz,
- Użyj aplikacji,
- Zagraj w grę,
- Obejrzyj więcej,
- Otwórz link,
- Kup teraz,
- Dowiedz się więcej,
- Zapisz się,
- Zarezerwuj,
- Pobierz.
Z dokumentacji API dostępnej dla reklamodawców korzystających z Facebooka wynika, iż kolejne przyciski będą niedługo dostępne i funkcjonalne:
- Obejrzyj wideo,
- Zainstaluj aplikację mobilną,
- Użyj aplikacji mobilnej,
- Zadzwoń.
Poniższe zdjęcie przedstawia przykładowe reklamy z wykorzystaniem nowych przycisków.
5. Aktualności (newsfeed)
Facebook po wielu próbach i błędach postanowił ponownie dokonać zmiany w sposobie eksponowania treści na stronie Aktualności.
Wprowadzane obecnie zmiany są czysto kosmetyczne, mają na celu ułatwienie sposobu wyświetlania wszystkich informacji i ich wyszukiwania. Dochodzą nas jednak słuchy, że Facebook dokonuje kolejnych testów funkcjonowania algorytmu decydującego o tym, jakie informacje będą wyświetlane użytkownikom.Wprowadzane usprawnienia pomogą również firmom, aby ich strony wyglądały spójnie i efektownie na urządzeniach mobilnych i stacjonarnych, polepszając tym sposobem efektywność działań marketingowych w ich serwisie.
Mimo iż zmiany te mogą wydawać się poważne, to jako marketer nie musisz w zasadzie podejmować żadnych działań, ani modyfikować komunikacji po swojej stronie. Istotnym jest jednak, aby być na bieżąco z wprowadzanymi funkcjonalnościami, aby skorzystać na nich jeżeli jest to możliwe.
Uwaga: Zaobserwowane niedawno próby testowania nowej funkcjonalności jaką jest “Pokaż nieprzeczytane posty” (ang. unread stories), które umożliwiają użytkownikom przejrzenie nieodczytanych wydarzeń i postów od znajomych oraz fanpage’ów, które śledzą. Choć nie ma w tej sprawie żadnego oficjalnego komunikatu, być może zasięg postów marek zostanie niebawem poprawiony ze względu na tą funkcjonalność.
Jak widać, Facebook wprowadza coraz to nowsze funkcjonalności i rozwiązania, dzięki którym firmy mogą lepiej się komunikować ze swoimi odbiorcami. Choć zmiany te są wprowadzane powoli, najczęściej zaczynając do kont amerykańskich i tych, które się zgłoszą jeszcze w fazie testowej, należy je wszystkie mieć na względzie planując swoje kampanie marketingowe.