Zakładanie sklepu internetowego wiąże się w dzisiejszych czasach z niezwykle niskimi kosztami oraz bardzo szybkim czasem realizacji.
Istnieje wiele rozwiązań, które sprawiają, że e-przedsiębiorcy nie muszą posiadać technicznej wiedzy, co pozwala im się skupić na rozwoju własnego produktu i jego komercjalizacji.
Z drugiej strony, wynikiem aż tak sprzyjających warunków wejścia, jest rosnąca z dnia na dzień konkurencja. Nowe sklepy mają przed sobą coraz trudniejsze zadanie, jeśli chodzi o skuteczne dotarcie do potencjalnego klienta oraz generowanie pierwszych zamówień.
Początkujący przedsiębiorcy bardzo często śpieszą się, nie dopracowują finalnych projektów sklepów i startują za wcześnie, co sprawia, że mają duże problemy z odniesieniem sukcesu. Aby pomóc każdemu, kto zaczyna swoją przygodę z e-commerce, opracowaliśmy 4 główne elementy, na które trzeba zwracać szczególną uwagę przy zakładaniu własnego sklepu internetowego.
Produkt
Konsekwencją rosnącej z dnia na dzień konkurencji jest multum produktów i ofert w sieci, które niczym się od siebie nie różnią. Nie znaczy to, że sprzedawanie w Internecie czegoś, co oferuje wielu sprzedawców, jest niemożliwe. Z pewnością będzie Ci jednak dużo trudniej.
Kiedy rozważasz prowadzenie własnego sklepu internetowego, zacznij od najważniejszego aspektu – produktu, który zaoferujesz swoim klientom. Powinieneś zwrócić szczególną uwagę na dwie rzeczy.
Po pierwsze, znajdź niszę. Przeanalizuj swój rynek i zobacz, na co występuje duży popyt, który Ty, jako sprzedawca, zaspokoisz. Kieruj się niepowtarzalnością i stworzeniem oferty, której żaden z Twoich przyszłych bądź obecnych konkurentów nie będzie w stanie zaproponować. Im bardziej oryginalny produkt, tym większa szansa na odniesienie sukcesu – pamiętaj o tym.
Drugim aspektem, który powinien być dla Ciebie kluczowy, jest realizowanie własnej pasji. Prowadzenie biznesu, który łączy ją z codzienną pracą, to jeden z głównych kluczy do sukcesu. Na Shoplo mamy setki przykładów, które potwierdzają naszą tezę – przyjrzyj się np. sklepowi Boginie Przy Maszynie czy Szyjemy Sukienki.
Wygląd i UX sklepu
Według statystyk Shoplo sklepy, które odnotowują największą sprzedaż to wcale nie te z największym budżetem przeznaczonym na marketing. Najlepiej radzą sobie te e-sklepy, które wyglądają pięknie. Jeśli chcesz osiągnąć sukces w sprzedaży internetowej, musisz położyć szczególny nacisk na design swojej strony. Zadbaj o to, aby była zarówno atrakcyjna, intuicyjna jak i profesjonalna.
Dodatkowo, wygląd powinien być przyjazny dla użytkownika. Oznacza to, że każdy odwiedzający powinien dotrzeć do wszystkich informacji w odstępie maksimum trzech kliknięć. Oprócz tego, starannie zaplanuj architekturę informacyjną swojego sklepu. Jeśli termin UX jest nadal Ci obcy, czas najwyższy się z nim zapoznać – będzie Ci towarzyszył każdego dnia i zawsze powinieneś dążyć do tego, aby udoskonalać to, co się za nim kryje.
UX (ang. user experience) to całość wrażeń, jakich doświadcza potencjalny klient, podczas surfowania po Twojej witrynie. Aby spełnić oczekiwania dzisiejszych zakupowiczów, musisz zaoferować im piękny sklep w technologii RWD, po którym poruszanie się będzie tak intuicyjne, jak to tylko możliwe. Na szczęście nie musisz zajmować się tym wszystkim sam. Platformy w modelu abonamentowym często gwarantują Ci zjawiskowy sklep, który wyświetla się idealnie na każdym urządzeniu (niezależnie od wielkości jego ekranu), prosty w użytkowaniu panel sprzedawcy czy nielimitowany hosting.
Aby się zainspirować, zapoznaj się z Aga Martin oraz Lamps&Co, czyli sklepami internetowymi, które wyglądają nieziemsko i dzięki temu mogą pochwalić się świetnymi wynikami sprzedażowymi.
Wiarygodność – logistyka, płatności oraz regulamin sklepu
W dzisiejszych czasach musisz dostosować się do potrzeb potencjalnych klientów. Aby maksymalizować zysk, powinieneś od początku oferować wiele sposobów płatności oraz dostawy. Dzięki temu znacznie zwiększysz prawdopodobieństwo tego, że Twój produkt zostanie zakupiony. Szeroki wachlarz możliwości wypozycjonuje Twój sklep wśród kojarzonych i wiarygodnych sprzedawców, u których można wygodnie i komfortowo kupować. Oprócz tego, zadbaj o regulamin sklepu internetowego, w ramach którego powinieneś spełnić swoje podstawowe obowiązki informacyjne wobec konsumentów (m.in. związane z polityką zwrotów, gwarancjami czy reklamacjami) oraz podać podstawowe dane związane z Twoim biznesem.
Procesy logistyczne pochłaniają sporo czasu i pieniędzy, dlatego zamiast samodzielnego zajmowania się wysyłką towaru bądź korzystania z usług kurierskich, możesz zdecydować się na całkowity outsourcing. Tak zwana usługa fulfillmentu zdejmuje z Twoich barków magazynowanie, pakowanie i wysyłkę zamówień. Brzmi całkiem fajnie, prawda? Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o fulfillmencie – zajrzyj tutaj.
Multichannel
Juz prawie miliard ludzi na świecie dokonało chociaż raz zakupu w Internecie za pomocą urządzenia mobilnego. Przewiduje się, iż w 2017 wartość rynku mcommerce wzrośnie o 217% w porównaniu z rokiem 2013. Globalne marketplace’y zostały uznane za najlepsze kanały sprzedaży, jeśli chodzi o międzynarodowe transakcje. Na Allegro zawieranych jest codziennie 440 tysięcy transakcji, a największe polskie galerie handlowe Domodi i Allani odnotowują razem 250 tysięcy odsłon każdego dnia.
Innymi słowy, musisz sprzedawać tam, gdzie przebywa i kupuje Twój potencjalny klient. Oznacza to, że powinieneś traktować swój sklep internetowy jako jeden z wielu kanałów sprzedaży, dzięki którym trafiasz do konsumentów. Po pierwsze, pozwól swoim klientom kupować z poziomu wszelkiego rodzaju urządzeń. Po drugie, sprzedawaj produkty wszędzie tam, gdzie przebywają kupujący.
Sprzedaż wielokanałowa to w tym momencie jeden z fundamentalnych elementów, które determują sukces na rynku ecommerce. Pozwalaj kupować swoje produkty poprzez Facebooka, Allegro, eBay czy Etsy. Dodatkowo prezentuj swoją ofertę na takich serwisach jak Domodi, Allani czy Shoplo Market, gdzie zwiększasz kilkukrotnie szanse na to, że zaczniesz generować większą sprzedaż.
Jak widzisz, założenie i prowadzenie odnoszącego sukcesy na rynku ecommerce sklepu wiąże się z dogłębną analizą, planowaniem i wyborem odpowiednich narzędzi do sprzedaży w Internecie. Jeśli będziesz podążał za wszystkimi powyższymi wskazówkami, z pewnością sobie poradzisz i zaczniesz cieszyć się większą sprzedażą.
O autorze: Maciej Orłowski, Shoplo
Zajmuję się Marketingiem w Shoplo. Na co dzień łączy pasję z pracą. Wielki entuzjasta content marketingu i startupów internetowych. Uzależniony do granic możliwości od festiwali i koncertów muzycznych. Współtworzy Akademię Ecommerce Shoplo.