Facebook to gigant wśród mediów społecznościowych. Aż kusi, żeby powiedzieć: jeśli uda Ci się na Facebooku, uda Ci się wszędzie.
Ale prawda jest taka, że jeśli osiągniesz sukces na Facebooku, nie musisz szukać go już nigdzie indziej… A co, gdyby tak wykorzystać moc Facebooka do zbudowania potężnej listy mailingowej? Jest na to co najmniej tuzin sposobów. Dzisiaj poznasz te najskuteczniejsze!
Zoptymalizuj swoją stronę na Facebooku
1) Dodaj kartę z formularzem zapisu do swojej strony na Facebooku
To łatwiejsze niż Ci się wydaje. Potrzebujesz niecałych 20 minut na odpowiednie skonfigurowanie kart. Oto jak to zrobić: W oddzielnych kartach przeglądarki internetowej zaloguj się do swojego konta GetResponse oraz konta na Facebooku. Przejdź do to tej strony, gdzie zobaczysz poniższy komunikat:
Kliknij na przycisk “Dodaj do fanpage’a”. Następnie na ekranie powinien pojawić się następujący komunikat:
Wybierz właściwą stronę Facebooka z rozwijanego menu, a następnie kliknij na przycisk “Dodaj kartę”.
Niech nie zmyli Cię ekran z szarym kwadratem, który widziałeś przed wybraniem strony – Twój wybór został zapisany. Przejdź do fan page’a – w kartach powinien pojawić się odnośnik do formularza zapisu. Jeśli go tam nie ma, kliknij na przycisk “Więcej”.
Po kliknięciu na nową kartę, wyświetli się poniższy formularz:
Aby uzyskać własny klucz API, przejdź do interfejsu GetResponse i w prawym górnym rogu ekranu poszukaj rozwijanej sekcji “Moje konto”. Następnie kliknij na opcję “Integracje”.
Kliknij na zakładkę “GetResponse API”.
Przekopiuj klucz API (czyli długi ciąg cyfr i liter) i wklej go w formularzu na swoje stronie na Facebooku. Następnie kliknij na pomarańczowy przycisk “Zaloguj”.
Na ekranie powinieneś ujrzeć formularz podobny do tego poniżej:
Z rozwijanego menu wybierz właściwą kampanię oraz formularz zapisu, który utworzyłeś wcześniej. Dodatkowo możesz też dołączyć wiadomość skierowaną do odbiorców – ale nie jest to obowiązkowe.
Opcje wyrównania pomogą Ci zdecydować w jaki sposób formularz będzie wyświetlał się na stronie. Moim zdaniem, formularze najlepiej wyglądają kiedy są wyrównane do lewej, ale wszystko zależy od konkretnego przypadku. Ponadto w miejscu tuż nad zielonym przyciskiem “Zapisz” można wskazać miejsce, w którym wyświetli się wiadomość (o ile zdecydowałeś się ją dodać wcześniej).
Po zapisaniu zmian, obok przycisku “Zapisz”, powinien pojawić się niebieski odnośnik z tekstem “Podgląd”.
Wyloguj się ze swoich kont na Facebooku i GetResponse, żeby zobaczyć nowo utworzony formularz dokładnie w taki sam sposób jak widzą go odwiedzający stronę. Na koniec przetestuj formularz, żeby upewnić się, że wszystko działa jak należy.
Wskazówka: Możesz zmienić kolejność kart na swojej stronie na Facebooku wybierając kartę “Więcej”, a następnie “Zarządzaj sekcjami”. Zmień kolejność kart zgodnie z własnym zapotrzebowaniem.
Po dokonaniu tej ostatniej zmiany, odwiedzający nie będą mieli problemu z odnalezieniem karty z formularzem zapisu.
2) Lead magnet przyciągnie więcej użytkowników
Ta metoda nie różni się niczym od sytuacji, w której proponujesz coś za zapisanie się do listy mailingowej. Jeśli zaoferujesz lead magnet w postaci np. kuponu zniżkowego, Twoja lista powiększy się o nowych odbiorców.
3) Kieruj ruch z Facebooka na dedykowaną stronę docelową
Większość osób korzystających z mechanizmu polecania strony kieruje ruch na stronę główną swojej witryny. Ale jeśli Twoim celem jest zwiększenie liczby subskrybentów, użytkownicy Facebooka powinni być przekierowywani na specjalnie do tego stworzoną stronę docelową. Ta metoda znacząco poprawi liczbę nowych subskrybentów.
4) W opisie strony – zarówno krótkim jak i długim – umieść proste wezwanie do działania.
W tym miejscu nie będziesz mógł wprawdzie zamieścić aktywnego odnośnika do strony, ale i tak sam adres będzie widoczny dla użytkowników.
5) Zbieraj adresy email z pomocą aplikacji
Facebook nie pozwala obecnie na bezpośrednie gromadzenie adresów email, ale możesz to robić organizując konkursy, w których wymagane jest podanie adresu email. Pozwolą Ci na to aplikacje takie jak Wishpond, TabSite, ShortStack i Pagemodo.
Pamiętaj, że – dla lepszego efektu – możesz zorganizować kilka różnych konkursów jednocześnie.
Zoptymalizuj swoje zdjęcie profilowe na Facebooku
6) Zamieść odnośnik w opisie swojego zdjęcia w tle
Odeślij odbiorców na stronę docelową, która będzie gromadzić adresy email. Zrób to edytując opis zdjęcia w tle. Opis ten powinien zawierać wezwanie do działania polegające na poleceniu zapisania się do listy mailingowej oraz adres strony docelowej.
Dodatkowo wskazówka: Powyższe działania zastosuj także w przypadku zdjęcia profilowego.
7) Dodaj zaproszenie do zapisania się do listy na zdjęciu w tle
Może ono wyglądać tak:
Powiększ listę dzięki aktualizacjom statusu
8) Parę razy w miesiącu publikuj status promujący bonusy oferowane przy dołączeniu do listy
Pamiętaj przy tym, żeby nie robić tego za często – takie wiadomości będą ignorowane. Ale dwu- lub trzykrotne przypominanie czytelnikom o Twojej liście mailingowej w ciągu miesiąca nikomu nie zaszkodzi.
9) Poinformuj o planowanej wysyłce newslettera i zaproś do dołączenia do listy
Ta metoda okaże się szczególnie skuteczna, jeśli w Twoich newsletterach oferujesz unikalne, nigdzie indziej niedostępne treści. Najlepsze wyniki osiągniesz jeśli newsletter będzie zawierał pytania konkursowe lub wyniki konkursów.
Ale bez względu na to, co zawierają Twoje wiadomości, o nowym newsletterze powinieneś poinformować swoich fanów na Facebooku. Nawet jeśli nie uda Ci się w tej sposób pozyskać zaangażowania odbiorców – ci, którzy są już subskrybentami znacznie chętniej otworzą i przeczytają wiadomość, kiedy ta pojawi się w ich skrzynce odbiorczej.
10) Dodaj przycisk wzywający do działania
Większość stron na Facebooku udostępnia administratorom tę funkcję – wystarczy kliknąć na przycisk “Utwórz wezwanie do działania” widoczny na zdjęciu w tle. Kliknięcie w przycisk spowoduje przekierowanie do strony takiej jak ta:
Po wybraniu i uzupełnieniu właściwych opcji, przejdziesz do poniższej strony:
Przycisków z wezwaniem do działania możesz użyć także w przypadku reklam i postów organicznych. Jeśli zdecydujesz się na zakup reklamy, w panelu dostępne będą także przyciski “Dowiedz się więcej”, “Pobierz”, “Kup teraz” i “Rezerwuj”. To ciekawa, aczkolwiek często zaniedbywana metoda – warto wykorzystać jej potencjał.
Organizuj wydarzenia
11) Przeprowadź konkurs, rozdaj gratisy, zaplanuj loterię
Dla niektórych marketerów to najskuteczniejszy sposób zbudowania listy mailingowej. Sprawdzi się jednak tylko wtedy, gdy zaoferujesz odpowiednią nagrodę. Musi to być coś wartościowego, ale równocześnie unikalnego – coś, na czym subskrybentom będzie naprawdę zależało. Na przykład: jeśli zajmujesz się dystrybucją sprzętu wędkarskiego, jako nagrodę zaproponuj wędkę, a nie iPada.
Konkursy, rozdawnictwa i loterie okażą się najskuteczniejsze jeśli Twoja strona na Facebooku ma dużo fanów. Jeśli masz ich kilkuset, w rezultacie zaledwie maksymalnie setka nowych osób zapisze się do Twojej listy dzięki zorganizowanemu przez Ciebie konkursowi.
Warto przy tym rozważyć skorzystanie z aplikacji takich jak Heyo, lub z jednej z tych, które wymieniłam w punkcie 5.
12) Stwórz ofertę, która będzie wiązała się z dołączeniem do listy
Oferty na Facebooku tworzy się dokładnie tak jak reklamy, choć różnią się one nieco od typowych reklam na Facebooku. Istnieje nawet sposób, żeby zrobić to bezkosztowo – choć Facebook będzie domyślnie oferował Ci reklamę Twojej oferty.
Zapoznaj się z niedawnymi działaniami Denise Wakeman opisanymi tutaj, aby dowiedzieć się jak dobre wyniki udało jej się uzyskać i ilu nowych subskrybentów pozyskać dzięki utworzeniu na Facebooku oferty jej e-kursu.
13) Wykorzystaj funkcje aplikacji ActionSprout
To bardzo ciekawa aplikacja, którą wykorzystują NGOsy, ale jej zastosowanie może być o wiele szersze. ActionSprout nie umożliwia wprawdzie tworzenia formularzy zapisu, ale udostępnia narzędzia, które zachęcają użytkowników Facebooka do podejmowania określonych działań, np. wspierania oddolnych inicjatyw. Niektóre z tych działań pozwolą na gromadzenie adresów email. O ile sama nie korzystałam jeszcze z dobrodziejstw tej aplikacji (także ze względu na aspekt etyczny), jej możliwości zapowiadają się obiecująco.
Poniżej znajdziesz przykład akcji przeprowadzonej za pomocą ActionSprout przez UNICEF. Ustawienia skonfigurowane są w taki sposób, że po kliknięciu na przycisk pod zdjęciem, aplikacja automatycznie gromadzi adresy osób, które to zrobiły.
Reklama
14) Wykorzystaj istniejącą listę mailingową do znalezienia nowych subskrybentów na Facebooku
Wykorzystaj dane o dotychczasowych subskrybentach, żeby uderzyć z reklamą do podobnych odbiorców na Facebooku. Jon Loomer na swojej witrynie szczegółowo opisuje jak stworzyć i jaki użytek zrobić z takich list.
Facebook pomoże Ci zatrzymać dotychczasowych subskrybentów.
15) Zachęć osoby do polubienia Twojej strony na Facebooku zaraz po dołączeniu do listy mailingowej
W wiadomości powitalnej (bo chyba nie zapominasz o jej wysyłaniu, prawda?), zachęć odbiorców do śledzenia Twojej strony na Facebooku, a także… Twoich innych kanałów społecznościowych. W tym przypadku, nawet jeśli zdecydują się wypisać z listy, nie stracą Cię z całkowicie z oczu dzięki temu, że są fanami na Facebooku.
Powyżej przedstawiłam znane mi metody pozwalające na zbudowane listy mailingowej za pomocą Facebooka. Ale domyślam się, że to nie wszystkie sposoby. Jeśli znasz jakieś inne, prosimy o podzielenie się nimi z nami i czytelnikami. Może to jakaś aplikacja, może sposób optymalizacji aktualizacji albo inna sztuczka reklamowa? Czekamy na Twój komentarz.